SFF2019 A-groep: Wisselend optreden van Excelsior Grijpskerk
1. CMV Excelsior Grijpskerk o.l.v. Andries Kramer
Excelsior komt onder paukgeroffel het podium op. Een vertelster met wollen mutsje en sjaal begint het verhaal te vertellen over iemand die op zoek is naar het eeuwige leven.
De Fanfare tot la Peri krijgt een uitvoering waaraan wel wat vlekjes zitten. De oude hoofdpersoon van het verhaal vervolgt zijn weg langs het karrespoor, wat door het orkest wordt verklankt met The Wagon Trail van Leon Vliex. Het orkest opent vrij wild waardoor veel detail verdwijnt in de totaalklank. Het werk komt dynamisch een beetje vlak over. De intermezzi met piano werken goed onder het verhaal.
De mars Red Shield krijgt een uitvoering met een overheersende partij in de xylofoon. Ritmisch is niet alles op orde. Dynamisch is er meer te beleven en het glockenspiel is uiteindelijk meer op zijn plek in deze mars. The Peanut Vendor wordt minder wild gespeeld en dat komt de uitvoering ten goede en All love can be wordt fraai ingezet. Marian Dijkstra heeft een prachtige toon op haar bugel, maar krijgt niet helemaal de ruimte van het orkest dat nogal sterk begeleidt.
Marian Dijkstra op bugel
De vertelster heeft inmiddels een gedaanteverwisseling ondergaan en heeft ons het antwoord gegeven op de vraag van de hoofdpersoon. Met Nåde besluit Excelsior haar deelname aan Survento. Een spectaculair werk voor fanfare en orgel met een constante figuratie in het orkest en een brede melodie eroverheen in bugels en orgel. Het einde is groots, met een enorme uithaal op de tamtam als slot.
Programma:
Fanfare de la Peri - Paul Dukas, arr. René Schrader
The Wagon Trail - Leon Vliex
Red Shield - Henry Goffin
The Peanut Vendor - Moises Simons, arr. Yves Bouillot
All love can be - James Horner, arr. Klaas van der Woude Bugel: Marian Dijkstra
Nåde - Iver Kleive en Knud Reiersruds Orgel: Nanke Flach