Een Thaise verrassing met een vleugje Chopin
Het werk is in opdracht van de Stichting NBK speciaal geschreven voor de 3e divisie van de NBK 2017. De compositie bestaat uit vier delen: Storm, Graveyard, Kingdom of Mermaids en Escape. De opening van het stuk is geïnspireerd op Chopin’s etude opus 25 (Winter Wind), gevolgd door het centrale thema dat voortdurend terugkeert. Etude op. 25, nr. 11 (of 'Winterwind') is van oorsprong een etude voor piano van Frédéric Chopin. De etude is de voorlaatste uit de reeks van opus 25. Deze etude is geschreven in a klein. In de beginmaten wordt het thema in a klein gespeeld dat later opnieuw voorkomt, maar gemoduleerd naar e klein. Tegen het einde wordt het thema nogmaals herhaald in a klein.
De etude is gecomponeerd in 1834 en uitgegeven in 1837. De eerste Franse editie had maatsoort 4/4, tegenover het manuscript en de Duitse editie die 2/2 als maatsoort hadden. De vier eerste maten van het stuk karakteriseren het thema. Ze werden juist voor de publicatie aan het stuk toegevoegd op advies van Charles A. Hoffman, een vriend van Chopin. Deze introductie geeft het thema weer dat in heel het stuk gebruikt wordt.
Het nieuwe werk beeldt de mystiek uit van de Bermuda Driehoek waar volgens de overlevering vele schepen en vliegtuigen zijn verdwenen.
Pimpanit Karoonyavanich is een jonge Thaise componiste. Zij heeft haar bachelor piano afgerond aan Kasetsart Universiteit in Bangkok. In België heeftze haar master compositieleer voltooid bij Jan Van der Roost en Luc Van Hove aan het Lemmensinstituut. Pimpanit volgde vervolgens haar bachelor HaFaBra directie bij Ivan Meylemans.