BBK 2024, Kampioensafdeling keuzewerk, Brass Band Leieland

Laatste update om 18:09 op Sunday, 1 December

Band: Brass Band Leieland
Dirigent: Sam Werbrouck
Compositie: Jesus in Tibet - Simon Dobson

Over de compositie:
Het werk verwijst naar een ongefundeerde veronderstelling dat Jezus Christus het grootste deel van zijn volwassen leven niet in Judea heeft doorgebracht, maar veel verder weg. Er wordt opgemerkt dat er geen Bijbelse verwijzing is naar Jezus in de leeftijd van 12 tot 30 jaar – een bijzondere omissie die verklaard zou kunnen worden door zijn reizen op zoek naar de zuiverheid van de oosterse filosofie. Er wordt melding gemaakt van zo'n man in het Evangelie van St. Issa (Issa de Arabische naam van Jezus in de islam), gevonden in een klooster in de Himalaya. Het vertelt over een profeet die zich jarenlang – en misschien zelfs de rest van zijn leven – in Tibet aan de boeddhistische leer heeft gewijd. Als dit waar zou zijn, zou het de wereld op zijn kop zetten. De componist verkent de mogelijkheden in vijf aan elkaar gekoppelde delen. 'Drie Koningen uit het Oosten' zijn niet alleen getuige van zijn geboorte, maar profeteren ook zijn roeping naar het oosten. 'Songs of Second Temple' speelt zich af vóór de verwoesting van de tweede tempel van Herodes, en de geluiden van oude sjofarhoorns die daarmee gepaard gingen. 'De Zijderoute' markeert de reis van Jezus langs de beroemde handelsroute, terwijl 'St. Issa'  zijn laatste aankomst en toewijding aan een vredige, serene meditatie markeert. 'Nirvana or Retribution' ziet de terugkeer van Jezus naar zijn thuisland en zijn Bijbelse lot – al laat de muziek de vraag open of dat inderdaad is gebeurd. Misschien werd hij gekruisigd en bereikte hij de verlichting. Misschien is hij gevlucht en heeft hij zijn leven in stille meditatie doorgebracht in de heuvels van Kasjmir in India.

We herinneren ons de fenomenale uitvoering door Eikanger-Bjørsvik Musikklag van de laatste EBK in Palanga en kunnen vandaag de uitvoering van Jesus in Tibet gaan beluisteren door Leieland. De opening (Three Kings fro the East) start met een grote sound waarna we overgaan naar het misterioso met een prachtige trombone-solist. Het verhaal komt mooi in beweging en ondertussen nemen musici hun plaatsen in op het podium. In het ensemble missen we de zuiverheid en dat duurt net wat te lang voort. Dat terwijl we een prachtige bassound beluisteren. Na alle decibellen, is Songs of Second Temple een verademing en de voorgeschreven 'played sharp' horen we goed doorkomen. De solopassage welke volgt is (te) fors van opzet. Ondanks fraai spel van de solist, verliest het aan sfeer. Het fundament van de band blijft goede support bieden aan de hogere stemmen, die moeite hebben om vrij van kleine oneffenheden te blijven. Solisten (euphonium en trombone) excelleren.
The Silk Road start ook in ruime dynamiek; het con anime verdwijnt hierdoor naar de achtergrond. Technisch is de band tot veel in staat, getuige de goede en transparante delen. Ook de solisten voelen zich zeer thuis in dit deel!
The Gospel of St. Issa krijgt een treffende weergave; nog immer zou de lage dynamiek meer effect sorteren, maar de intentie is wel mooi vormgegeven. Mooi opgebouwd accellerando naar het Maestoso en de overgang naar Nirvana or Retribution is geslaagd! De balans in voorgeschreven dynamiek richting het Vivace missen we wel. Veel tijd zal ongetwijfeld gestoken zijn in het werken aan deze compositie welke complex is voor elke muzikant. Brass Band Leieland heeft haar grenzen in deze compositie van Dobson zeker opgezocht.