BBK 2024 Kampioensafdeling keuzewerk, BBW

Laatste update om 15:53 op Sunday, 1 December

Band: Brass Band Willebroek
Dirigent: Frans Violet
Compositie: The Forest for the Trees

Over de compositie:
In tijden van oorlog is propaganda een essentieel deel van de communicatiestrategie. Het is een effectief hulpmiddel dat gebruik wordt de de eigen publieke opinie te bespelen én om die van de andere partij middels desinformatie te destabiliseren. Omdat ze er middenin zit, wordt de bevolking verhinderd de situatie te zien zoals ze werkelijk is. Als je het grotere perspectief verliest ben je immer makkelijk te beïnvloeden. Wat voor de ene partij desinformatie is, wordt voor waarheid aangenomen door de andere. De geschiedenisboeken vertellen een heel ander verhaal afhankelijk van waar je woont.
ook al ligt de waarheid in het midden, het doelbewuste gebruik van valse informatie langs beide kanten zorgt ervoor dat zelfs het zoeken naar dat midden een immense klus blijkt te zijn. Hoe onderscheidt je valse informatie in de huidige tijd, zéker nu computer en AI in staat zijn om geluid en beeld te manipuleren en je bijna geen onderscheid meer kan maken tussen wat écht en wat gefabriceerd is? Door de bomen het bos niet meer zien, “The Forest for the Trees”

In dit werk nodigt de componist iedereen uit om mee op zoek te gaan naar het grotere plaatje. Het is geschreven als een symfonisch gedicht met 9 subtitels. Het dramatische hoogtepunt van het verhaal komt niet lang na het horen van het waarheid-thema, wanneer de steeds groter geworden groep mensen die de propaganda doorzien, beseffen dat de net verworven ‘waarheid' opnieuw maar één kant van de medaille omvat. Er moet dus een groter plaatje bestaan. Wat de vraag oproept of het wel mogelijk is om er ooit volledig zicht op te krijgen….Bestáát dé waarheid eigenlijk wel?


Veel publiek in de zaal bij het begin van het middaggedeelte: de keuzewerken. Brassband Willebroek heeft als eerste geloot en brengt een nieuw werk: The Forest for the Trees van Wim Bex. Een levendige opening met solo's van flugel, cornet en euphonium. Zeer doorzichtig technisch spel wordt gevolgd door massieve tutti's. Het werk vraagt het uiterste van de solisten. Wat een klassespel in cornet, euphonium, alt-hoorn, es-bas en xylofoon. Prachtig tuttispel in deel 5, gevolgd door alweer uitstekende solo's in euphonium, flugel en alt-hoorn. De befaamde Willebroek-sound komt weer volop tot uiting. Je komt ogen en oren tekort. Overal in de band gebeurt wel wat in dit indrukwekkende werk. Een prachtige trombonesolo vormt de inleiding naar een prachtig lyrisch deel waarin weer de prachtige tutti-sound hoorbaar is. Aan het begin van deel 6 gaan alle registers even open. We zitten echt te genieten hier. Het slotdeel is weer massief, met een waanzinnige slotnoot. Willebroek legt de lat ongeloofelijk hoog hier.