BBK 2024: Tweede Afdeling
Tweede Afdeling:
BrassPanta Rhei o.l.v. Frank Vantroyen
Wigerathorp - Jan de Haan: Wigerathorp is gebaseerd op de hymne “Jerusalem” van Sir Hubert Parry. Het werk is geschreven in 2022 in opdracht van brassband Gloria Deï Gerkesklooster, gevestigd in het Friese dorp Gerkesklooster, waar vroeger de nederzetting Wigerathorp lag. In de 13e eeuw werd hier een klooster gesticht dat de naam Jeruzalem meekreeg. Dit gegeven inspireerde de componist ertoe om het werk te baseren op de bekende melodieuze hymne Jerusalem van Sir Hubert Parry. Na Gercke’s Overture – het klooster werd indertijd gebouwd in opdracht van grootgrondbezitter Gercke Harkema – volgt een langzaam gedeelte waarin de stichters van het klooster, The Monks of Claercamp, gestalte krijgen met het gregoriaanse gezang Veni creator spiritus. In het laatste deel, Monastery Jerusalem, komt het hoofdthema in al zijn glorie tot volle wasdom.
Mooie solide start door Panta Rhei; in de introductie valt de xylofoon op door wat luid spel (stokken?). De stemming in de zachte dynamiek is net niet fijn. Solisten laten in het Senza misura mooie bijdragen horen. Technisch klinkt het zeer verzorgd waarbij we fijn ensemblespel horen. Het gezongen 'The Monks of Claercamp' klinkt wat luid en mist daardoor de mistiek enigzins. Het vervolg is prachtig van klank en voordracht. De aandacht voor de dynamische verschillen raken wat op de achtergrond in deze prachtige compositie van Jan de Haan. De hymne Jerusalem klinkt mooi maestoso. Het Devoto is met een snel gekozen tempo wat minder van zeggingskracht. De band voelt zich duidelijk meer thuis in het opvolgende Con moto: goed van techniek en ritmiek.
Variations on ‘Was Lebet’ – Andrew Wainwright: De compositie is gebaseerd op het Duitse koraal Was Lebet (O aanbid de Heer in de schoonheid van heiligheid). De compositie bestaat uit vijf contrasterende delen en opent majestueus met een fanfare-achtig deel, leidend naar een variatie in klassieke stijl (giocoso). Variatie twee is reflectief en klagend, terwijl de daarop volgende variatie weer eigenzinnig en vluchtig van aard is. Variatie vier is romantisch en heeft een Frans tintje, met een speelse wals waarin verschillende solisten van de band solistisch te beluisteren zijn. De slotvariatie heeft kenmerken van een fuga, waarbij alle secties van de band op verschillende punten het thema krijgen aangereikt. Aansluitend bouwt een doorlopende beweging zich geleidelijk op tot een spannende en grandioze finale waarin het thema voor het eerst volledig te beluisteren is.
Het werk wat tijdens de laatstgehouden NBK verplicht was in de 2e divisie krijgt vandaag in België haar uitvoering door Panta Rhei. Mooie ingetogen opening en we horen de mooie en warme klank van deze band. Na de opening krijgt Variatie 1 een vrij forse vertolking bij aanvang. En dat doet wat af aan het verder verzorgde spel. Goede trombone- en bassectie in hun bijdrage!
Variatie 2 ademt rust is mooi sereen. Mooie overgangen tussen de secties. Het deel blijft erg mooi van klank. De opvolgende variatie is ietwat uit balans (band - percussion). Wel mooi licht van benadering dit deel; in de zaal komt het slagwerk vrij fors over. De dynamiek in dit deel is wat vlak, en dat doet wat af aan het verder goed technisch- en ensemblespel. De vierde variatie start met mooie solisten en vloeiende uitvoering van dit enigzins dromerige deel. Met de techniek weet dit orkest zeker raad: deel 5 start ragfijn en heel goed en strak ensemblespel! Mooie en heldere articulatie ook. Het koraal beluisteren we in de finale waarbij we de uitbundigheid graag nog wat meer zouden willen horen.
We hebben twee mooie werken kunnen beluisteren door deze band!