Voorbeschouwing Belgische Brassbandkampioenschappen 2024

Laatste update om 20:08 op Monday, 25 November

In aanloop naar de Belgische Brassband Kampioenschappen blikt CU Brass vooruit met deelnemers uit de verschillende afdelingen. Uit de kampioens afdeling is vandaag aan het woord brassband Gent. We spraken met Solo-Althoorniste Anke Verboven over de voorbereidingen van de band:  

Wanneer zijn jullie begonnen met de voorbereidingen voor het kampioenschap?  
Eind mei, begin juni waren er repetities om een selectie te maken uit verschillende keuzewerken. Na een aantal werken heeft onze dirigent, Guy Audenaert, eind juni de definitieve keuze gemaakt voor het werk dat we zouden uitvoeren. Tijdens de zomermaanden begonnen we al met de voorbereidingen voor de twee stukken die we tijdens het kampioenschap zouden spelen. De focus lag hierbij vooral op het verkennen van de grote lijnen en het leggen van een stevige basis. hadden we ook nog andere muzikale verplichtingen: in september stonden er namelijk twee fantastische kioskconcerten op de planning, één in Oostende en één in Gent. Dit betekende dathet zomerseizoen niet alleen in het teken stond van het kampioenschapsrepertoire, maar ook van de voorbereiding op deze optredens, wat een mooie afwisseling bood. Na de concerten in september verschoof de focus volledig naar het plichtwerk en het keuzewerk. Elke repetitie werd vanaf dat moment intensief benut om de stukken tot in de kleinste details te perfectioneren, met het kampioenschap als einddoel in zicht. 
 
Zijn er extra (sectie)repetities en dergelijke gepland? Werkt u ook met gastdirigenten? 
Bij Brassband Gent streven we ernaar om elke week met de volledige band te repeteren. We rekenen erop dat al onze leden zich inzetten om op donderdagavond aanwezig te zijn. Op 17 oktober hadden we onze eerste try-out. Dit was een waardevol moment om de werken volledig door te spelen en meteen de fysieke uitdagingen van de stukken te ervaren. Tot die eerste try-out werden we begeleid door onze vaste dirigent Guy Audenaert, die nu bijna twee jaar aan het roer staat bij onze band. Guy heeft ons stevig op weg geholpen, maar omdat hij zelf volop bezig is met de voorbereidingen van Festival Brassband, moesten we voor het kampioenschap op zoek naar een andere dirigent. Net zoals vorig jaar namen we contact op met Erik van der Kolk. Hij heeft ons toen fantastisch begeleid, maar helaas kon hij dit jaar niet beschikbaar zijn vanwege een bijzonder moment in zijn carrière: het inauguratieconcert als dirigent van de Marinierskapel in Nederland. We zijn daarop verder gaan zoeken en vonden een uitstekende oplossing in een oude bekende van Brassband Gent: Luc Vertommen. Begin november zijn we met Luc van start gegaan. Hij bracht meteen een frisse dynamiek in onze voorbereiding, en om alles in een stroomversnelling te brengen, hadden we meteen een intensief repetitieweekend, gevolgd door onze tweede try-out. Deze sessies hebben ons geholpen om de puntjes op de i te zetten en onze prestaties verder te verfijnen. Recent hebben we onze laatste try-out gespeeld, en nu werken we in de laatste week voor het kampioenschap met extra repetities. Dit geeft ons de kans om de stukken helemaal tot in de perfectie te brengen, zodat we klaar zijn om op ons best te presteren. We kijken er vol vertrouwen naar uit om het podium te betreden. 
  
Het plichtwerk: is de compositie uitdagend genoeg voor uw band? Waar liggen met name de 
uitdagingen? Welk specifieke deel vraagt het meeste van de musici en waarom?
Ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat dit werk ongetwijfeld een uitdagende en veeleisende opdracht is. De complexiteit schuilt voornamelijk in het nauwkeurig overbrengen van het verhaal en het effectief uitdrukken van de dualiteit tussen enerzijds het levendige karakter en anderzijds de tragische ondertoon. Het vergt zowel mentale als fysieke flexibiliteit van de muzikanten om deze contrasten overtuigend tot leven te brengen. Persoonlijk, en ook namens onze dirigent Guy, kan ik zeggen dat we het stuk al enkele keren hebben gehoord tijdens de British Open in Birmingham. Daardoor hebben we een goed beeld gekregen van de structuur van de compositie. Daarnaast bracht onze gastdirigent Luc Vertommen een schat aan kennis mee, aangezien hij destijds jurylid was bij de British Open en het werk daardoor tot in de kleinste details kende. Zijn inzicht heeft ons enorm geholpen om de nuances en technische uitdagingen van het stuk beter te begrijpen. Een van de meest veeleisende aspecten van dit werk is volgens mij het middendeel, dat eigenlijk het tweede deel van de compositie vormt. Dit deel is bijzonder uitdagend vanwege de vele lyrische en solistische passages, die een hoge mate van precisie en muzikaliteit vereisen. De uitdaging zit niet alleen in de virtuositeit van deze solo’s, maar ook in het bereiken van een subtiel evenwicht in de zachte dynamieken van de begeleiding. Het vraagt van de muzikanten dat ze voortdurend de grenzen van expressiviteit en klankbalans verkennen. Kortom, dit stuk is niet alleen een technische beproeving, maar ook een artistieke reis waarin elke muzikant wordt uitgedaagd om zijn of haar beste spel te leveren. 
 
Het financiële plaatje; is deelname voor uw verenigingskas te overzien? Moet u nog investeren in dempers, slagwerk om aan de voorgeschreven instrumentatie te voldoen? 
Het kampioenschap is voor Brassband Gent inmiddels een vast onderdeel geworden van ons jaarlijkse programma. Dit belangrijke evenement is dan ook zorgvuldig opgenomen in onze jaarplanning en bijbehorende begroting. Het biedt ons niet alleen een muzikale uitdaging, maar ook een kans om ons op nationaal niveau te profileren en onze artistieke ambities waar te maken. Natuurlijk brengt een deelname aan het BBK ook de nodige kosten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de vergoedingen voor extra muzikanten die we inschakelen om de bezetting compleet te maken, evenals de kosten voor onze gastdirigent. Maar deze investeringen doen we met veel plezier, vooral omdat we dit jaar de kans hebben om samen te werken met een dirigent van uitzonderlijk hoog niveau. Zijn expertise en visie tillen ons spel onmiskenbaar naar een hoger niveau. Daarnaast zijn er enkele specifieke uitgaven die dit jaar extra aandacht vragen. Voor ons keuzewerk hebben we een grote klok nodig, een bijzonder en niet alledaags instrument, die we speciaal moeten huren. Bovendien hebben we Whirly tubes aangeschaft. Het BBK is niet alleen een muzikaal hoogtepunt, maar ook een project dat zorgvuldige voorbereiding en toewijding vraagt. We zijn trots op wat we met het hele team neerzetten en kijken uit naar volgende week.  
  
Wanneer zijn de kampioenschappen voor jullie geslaagd?  
Voor ons is het Belgisch Brassband Kampioenschap (BBK) geslaagd als we beide werken kunnen uitvoeren op een manier die recht doet aan onze voorbereiding en muzikale intenties. Het gaat erom dat we spelen zoals we het voor ogen hadden tijdens de repetities. Een goed gevoel bij het betreden van het podium én bij het afsluiten van onze optredens is minstens zo belangrijk. We stappen het kampioenschap in met een gezonde en positieve mindset. We zijn ons ervan bewust dat de concurrentie in de kampioensdivisie bijzonder sterk is, wat het een extra uitdaging maakt. Toch zien we dit niet als een reden voor stress, maar eerder als een kans om onszelf te meten met de top en om ons verder te ontwikkelen als brassband. Onze doelen reiken verder dan dit ene evenement; op lange termijn willen we blijven groeien, zowel in muzikaliteit als in samenhorigheid. Die groei hebben we het afgelopen jaar al sterk kunnen ervaren. We hebben veel nieuwe muzikanten mogen verwelkomen, waaronder opvallend veel jonge talenten. Dat is niet alleen een versterking voor onze band, maar ook een mooie investering in de toekomst. Zelf speel ik ook pas sinds februari bij Brassband Gent, maar ik heb me vanaf het eerste moment warm ontvangen gevoeld. Het voelde meteen als thuis komen. Terug komend op het BBK: onze voorbereiding is goed verlopen. We hebben hard gewerkt om onze muzikale visie te verfijnen en om het beste in elkaar naar boven te halen. Nu is het tijd om te genieten van het moment en alles te geven wat we in huis hebben. Uiteindelijk draait het in muziek om de passie en het plezier – dat is de kern van  alles wat we doen. Als we dat kunnen uitstralen, zowel op als naast het podium, dan hebben we ons doel bereikt. 
  
De zaal in Heist-op-den-Berg; is deze goed geschikt om te spelen voor Brassbands?  
Cultuurcentrum Zwaneberg in Heist-op-den-Berg is een uitstekende locatie voor Brassbands, dankzij de goede akoestiek, ruime podiumfaciliteiten en professionele ondersteuning. Het geluid wordt helder en evenwichtig verspreid, waardoor zowel subtiele als krachtige passages mooi tot hun recht komen. De zaal heeft een ideale publiekscapaciteit voor evenementen zoals het Belgisch Brassband Kampioenschap. Daarnaast verdient de organisatie Vlamo een bijzondere vermelding. Alles is tot in de puntjes geregeld, van de coördinatie van de muzikanten en materialen tot de algemene logistiek, wat zorgt voor een soepel en professioneel verloop van het evenement. Wel vraagt het spelen bij extreme dynamieken om zorgvuldige balanscontrole en kan de connectie met het publiek minder direct voelen in een niet volledig gevulde zaal. Met de sterke organisatie van Vlamo en een goede voorbereiding biedt deze zaal echter alle mogelijkheden voor een indrukwekkende muzikale ervaring.