Voorbeschouwing Belgische Brassbandkampioenschappen 2024
In aanloop naar de Belgische Brassband Kampioenschappen blikt CU Brass vooruit met deelnemers uit de verschillende afdelingen. In de open afdeling dit jaar helaas maar een deelnemer: Academic Brass. We spraken met dirigent Luc van Gorp over hun voorbereidingen:
Wanneer zijn jullie begonnen met de voorbereidingen voor het kampioenschap?
Omdat we een schoolorkest (samenwerking tussen de academies van Wilrijk en Deurne) zijn, startten we in september met de voorbereiding.
Jullie zijn de enige deelnemer in deze afdeling. Hoe denk u dat dat komt?
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit bij de niet deelnemende bands, maar het vraagt uiteraard een hele inspanning en bezieling van je orkest om aan een kampioenschap deel te nemen. Ik zie het niet zozeer als een competitie maar een doel om naar toe te werken en het individuele speelniveau te verhogen. Ik wil dat zoveel mogelijk koperblazers (via de academie) de kans krijgen om deel uit te maken van een brassband. Zo zijn we dit schooljaar ook gestart met een Junior Academic Brass waar we de allerjongsten al vroeg laten kennismaken met brassband. Zo garanderen we een degelijke basis voor verdere doorstroming wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt.
Zijn er extra (sectie)repetities en dergelijke gepland? Werkt u ook met gastdirigenten?
Normaal bereid ik de band voor maar er werden uiteraard enkele (sectie) repetities gegeven door Steven Verhaert en Bernd Van Echelpoel (collega's van het Antwerp Symphony Orchestra) en ook Luc Vertommen luisterde kritisch mee tijdens een evaluatieconcert vorig weekend.
Jullie spelen een vrij programma: Waar liggen met name de uitdagingen? Welk specifieke deel vraagt het meeste van de musici en waarom.
Ik vind het heel belangrijk om werken te kiezen die uitdagend genoeg zijn en ook aanzetten tot groei bij elke muzikant. Daarnaast is het ook zeker van belang dat iedereen gemotiveerd blijft door de juiste muziekkeuze. In New Beginnings van Fredrick Schjelderup is het een opdracht om een stabiel tempo te houden tijdens het 1st en 3de deel, ook de warmte en het "zingen" in het 2de deel vormen zeker een uitdaging in combinatie met de intonatie. In Neverland van Christopher Bond proberen we een muzikale sprookjessfeer neer te zetten waarbij de nodige dynamische en agogische accenten goed dienen gerespecteerd te worden.
Het financiële plaatje; is deelname voor uw verenigingskas te overzien? Moet u nog investeren in dempers, slagwerk om aan de voorgeschreven instrumentatie te voldoen?
Onze deelname wordt goed ondersteund door de twee Academies en we kunnen steeds gebruik maken van alle schoolfaciliteiten. Voor dit kampioenschap zijn er geen extra investeringen nodig.
Wanneer zijn de kampioenschappen voor jullie geslaagd?
Zoals ik het al eerder zei, zie ik het niet echt als een competitie, want muziek beoordelen blijft een subjectief gegeven. Voor ons is het echter een streven naar een beter speelniveau en de mogelijk krijgen om te spelen in een echte concertzaal met alle omkadering (zoals live streaming e.d.) wat voor de meeste muzikanten een niet alledaags gegeven is. Heel belangrijk vind ik ook de mooie voorbereidingstijd die we reeds hadden, waarbij een "warm" groepsgevoel primeert.
De zaal in Heist-op-den-Berg; is deze goed geschikt om te spelen voor Brassbands?
Deze zaal is zeker geschikt om in te spelen met brassband op en het is een daarnaast een belangrijk podium voor de Belgische amateurmuzikant.
Foto: Academic brass o.l.v invaldirigent Steven Verhaert tijdens het evaluatieconcert van vorige week