Voorbeschouwing Belgische Brassbandkampioenschappen 2024
In aanloop naar de Belgische Brassband kampioenschappen blikt CU Brass vooruit met deelnemers uit de verschillende afdelingen. In de eerste afdeling is Mercator Brass Band uit Boom inmiddels een vaste waarde. We spraken met Mathieu Claes van het dagelijks bestuur van de band:
Wanneer zijn jullie begonnen met de voorbereidingen voor het kampioenschap?
Begin juni heeft de band met succes deelgenomen aan het DOBC in Groningen. Dat is telkens weer een geweldige wedstrijd. Hierna was het tijd voor de band om even op adem te komen na een druk voorjaar, met naast het DOBC ons jaarconcert, een project in Flagey, een deelname aan het Vlaams Open Brassband Kampioenschap en de muzikale invulling van een zomermusical. Ondanks het feit dat de boog in de zomer minder strak gespannen stond, hebben we zoveel mogelijk door gerepeteerd. Hierdoor creëerden we de mogelijkheid om rustig te testen welk keuzewerk we zouden opleggen voor de Belgische Kampioenschappen. Begin september hebben we een gezamenlijk moment ingepland met de band, waar elke muzikant zijn gevoel en visie kon delen. Onze musical director, Johan De Win, heeft in samenspraak met onze twee andere dirigenten Tim De Maeseneer en Lode Violet, de uiteindelijke beslissing gemaakt. Hoewel we dus bewust de tijd hebben genomen om de zomer door te exploreren, is september de officiële start geweest om er weer volop in te vliegen.
Zijn er extra (sectie)repetities en dergelijke gepland? Werkt u ook met gastdirigenten?
We hebben het voorrecht om met drie legendes binnen de Belgische/internationale brassband wereld te mogen werken. Johan heeft voor dit project de muzikale leiding, maar Tim en Lode worden regelmatig uitgenodigd en bevraagd voor feedback en input. Dit jaar hebben we ook het plezier gehad om Benjamin Haemhouts verschillende keren te mogen uitnodigen. De band werkt hard, reageert snel en er heerst een zeer open cultuur. Elke muzikant geeft bedenkingen en opmerkingen tijdens de repetities, waardoor je voelt dat de band samen echt actief probeert mee te bouwen aan het muzikale verhaal van de dirigent en de componist. Qua extra repetities en sectierepetities is dit wat afhankelijk van de dirigent. Johan werkt op een zeer volwassen manier met zijn muzikanten, in die zin dat hij erop vertrouwd dat elke muzikant van de band zich op intelligente manier voorbereid. In zijn visie wil hij de band doen ontwikkelen op gefundeerde basis, zonder dat die zichzelf voorbijloopt. In de praktijk komt het erop neer dat hij weinig extra repetities of sectierepetities inplant. De vaste repetitie op maandag, met volledige band, vormt de basis, aangevuld met één sectierepetitie voor het slagwerk en één sectierepetitie voor de cornetgroep. In de week van de competitie zijn er twee extra repetities.
Het plichtwerk: is de compositie uitdagend genoeg voor uw band? Waar liggen met name de uitdagingen? Welk specifieke deel vraagt het meeste van de musici en waarom?
De band geniet oprecht van The Last Journey. De uitdaging ligt vooral in het correct belichamen van het verhaal en het weergeven van de dualiteit tussen het levendige karakter enerzijds en het tragische karakter anderzijds. Dit vraagt toch wel een zekere mentale (en fysieke) flexibiliteit van de muzikanten. Het werk start op zeer ritmische wijze, waarbij alle secties ‘strak in het pak’ moeten presteren. Geen sinecure, aangezien een kleine onzuiverheid in een sectie direct opvalt en het geheel doet wankelen. Dan komt plotseling dat dramatische thema waarbij er op zeer lyrische manier moet worden gemusiceerd. Hoewel het werk niet perse extreem uitdagend is, is het een werk dat over de gehele lijn focus en alertheid vraagt en toch ook de nodige fysiek vergt om tot het einde met volle energie de sound over te brengen. Trouwens, toch ook even complimenten aan componist Bert Appermont, die er weer in is geslaagd om een onwaarschijnlijk verhaal in schitterende muziek te vertalen!
Het financiële plaatje; is deelname voor uw verenigingskas te overzien? Moet u nog investeren in dempers, slagwerk om aan de voorgeschreven instrumentatie te voldoen?
Aangezien we zoveel mogelijk op eigen kracht proberen te werken hoeven we geen extreme uitgaven te doen. De BBK is ondertussen een vast event, zeg maar hoogtepunt, binnen ons jaarprogramma, waardoor dit mooi wordt ingecalculeerd in de jaarrekening. Uiteraard zijn er altijd wel enkele (on)voorziene extra uitgaven. Zo hebben we voor ons keuzewerk toch enkele stukken slagwerk extra moeten voorzien. Ook hebben we geïnvesteerd om de dempers van de cornetsectie verder uit te bereiden. Onze dank gaat uiteraard uit naar de sponsors die ondanks alles vaak essentieel blijven voor de vele amateurorkesten.
Wanneer zijn de kampioenschappen voor jullie geslaagd?
We hebben als band enkele doelen opgesteld in de aanloop naar de BBK. Mercator is een ambitieuze band. Ondanks het feit dat we eigenlijk nog redelijk nieuw binnen de eerste divisie zijn, waar we sinds 2022 in spelen, voelen we toch wel de drive om hoog te scoren. Een gezonde mindset denk ik, want het blijft een wedstrijd. Dit zal niet eenvoudig zijn, aangezien we te maken hebben met een stevig deelnemersveld in de eerste afdeling! Uiteraard gaat het wel verder dan alleen winnen. Het doel is om de band op lange termijn te blijven ontwikkelen en te doen groeien. Hiervoor kiezen we zeer bewust ons keuzewerk. Die keuze wordt steeds gemaakt met het doel de band te laten werken aan die zaken waarvan we aanvoelen dat er nog verbetering mogelijk is. Het fysieke element, de sound, specifieke secties verder uit bouwen. Eigenlijk is het in dat opzicht toch al een geslaagde voorbereiding geweest, waarbij de band gezonde stappen heeft weten te zetten. Het leuke is dat dit dan weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt en nieuwe werkpunten blootlegt. Op het einde van de rit draait het om het plezier in het spelen tijdens de repetities en tijdens de wedstrijd zelf. Stappen de muzikanten met plezier op en van het podium dan is de wedstrijd al meer dan geslaagd.
Is de concertzaal in Heist-op-den-Berg geschikt om te spelen voor Brassbands?
De zaal in Heist-op-den-Berg is zeker geen slechte zaal. Zoals elke zaal heeft ze een unieke ‘manier’ van spelen en is het toch altijd weer wat aanpassen op het moment zelf. Een uitdaging blijft toch de ruimte weten te vullen met sound. Hier voel je toch nog wel een verschil met de kampioensdivisie, waar de bands de zaal echt met indrukwekkende sound weten in te palmen. Ook is gelijkheid, wanneer je ineens in een grote zaal zit, telkens weer een uitdaging. Verder maakt het ook verschil of er veel publiek in de zaal zit of niet. Dit blijft op zaterdag jammer genoeg toch altijd wat uit, terwijl er wel heel wat kwaliteit zit bij de verschillende bands. Stiekem is het denk ik van elke band wel een droom om het BBK eens in een grote concertzaal te spelen? Al met al kunnen we echt niet klagen en is het genieten van de eerste tot de laatste noot en hopen we op veel publiek om elke band aan te moedigen!