Willebroek Solo Contest (3)
Na de middagbreak starten we met het laatste deel in deze leeftijdscategorie waarbij we 7 solisten zullen gaan beluisteren. Dit onder toeziend oog van de juryleden Steven Mead en Jan Van der Roost.
Frantic Games - Yannick Romailler
Frantic Games van Yannick Romailler is een energieke compositie voor bariton (euphonium) en piano. Het stuk, van ongeveer 6 minuten, combineert levendige ritmes met moderne harmonieën. Romailler staat bekend om zijn innovatieve koperblaasmuziek en dynamische composities die uitdaging en expressie stimuleren bij uitvoerende musici.
Thibaut De Bondt (Brass Band Willebroek) mag rekenen op een mooi aantal bezoekers in de zaal; met wat kleine oneffenheden vangt de bariton-solist het werk aan. De gekozen tempi zorgen ervoor dat niet alles technisch goed lukt. Het Lento-deel krijgt veel muzikaliteit mee, in het opvolgende snelle Presto lijkt het tempo nét aan de hoge kant om alles goed te laten horen. Met deze moeilijkheidsgraad zeker een verdienstelijk optreden!
Capriccio Brillante - Carnevale of Naples - Herman Bellstedt, arr. Sandy Smith
Herman Bellstedt (1858-1926) was een Amerikaanse cornettist en componist, bekend om virtuoze werken zoals Carneval of Naples. Dit stuk, gebaseerd op Funiculì, Funiculà, blijft populair bij koperblazers vanwege zijn technische uitdagingen en levendige melodieën.
Algirdas Gracieus (Luca School of Arts) brengt een klassieker: Capriccio Brillante. Opvallend mooie klank produceert Gricius op de tenor-horn. Goed gekozen tempi, waarbij vermeld moet dat het niet vrij is van wat vlekjes. Een solo die nog steeds veel uitdaging in zich heeft!
Horngold - Thierry Deleruyelle
Horngold van Thierry Deleruyelle is een compositie geschreven voor brassband. Het stuk, geïnspireerd door het heldere en rijke geluid van de hoorn, combineert ritmische energie met melodische lijnen en krachtige orkestratie. Deleruyelle, een Franse componist, is bekend om zijn werken voor harmonie- en brassbands. Hij studeerde aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs en heeft wereldwijd erkenning gekregen, onder andere met zijn bekende werk Fraternity voor de Europese Brass Band Kampioenschappen. Zijn stijl kenmerkt zich door een mix van traditionele en moderne invloeden, vaak met een verhalende muzikale benadering
Vandaag is Lina van Lint (Brassband Willebroek) de 6e soliste op tenor-horn. Ietwat twijfelende start waarbij het technisch net niet allemaal gaaf is; ondanks een prachtig en warme hoorn-sound. In het Affetuoso horen we deze warme klank ten volle en daarnaast een prachtige voordracht. Knap gespeeld in de diverse registers. In het vervolg mist het wat aan transparantie in de snellere noten. Met meer overtuiging speelt Lina naar het slot waarbij het technisch prima in orde is. Wat een mooi werk van Thierry Deleruyelle.
Fantasy - François Glorieux
Fantasy van François Glorieux is een dynamische compositie voor euphonium en piano, opgedragen aan de befaamde euphoniumsolist Nick Ost. Glorieux (1932-2023) was een veelzijdige Belgische componist, pianist en dirigent, bekend om zijn improvisatievaardigheden en optredens wereldwijd. Zijn werk omvat diverse muzikale stijlen en geniet erkenning van grootheden als André Cluytens en Toots Thielemans. "Fantasy" is uitgegroeid tot een standaardstuk binnen het euphoniumrepertoire en biedt zowel melodische als virtuoze uitdagingen.
De 4e euphonium-solist is Thomas Van Beersel (Mechels Harmonieorkest). Een mooie start met een warme sound en mooie voordracht! Mooie overgang naar het Allegro con Brio; technisch zeer verzorgd en mooi in tempo ook! Heerlijk om naar te luisteren, deze solist. Veel durf in de dynamiek; mooi! Het Presto is ook uiterst precies in de techniek, en met een zeer goede begeleiding op piano is het plaatje compleet. Prachtige vertolking!
Konzert No. 1 - Vladimir Peskin
Vladimir Peskin, een Russische componist en trompettist, is bekend om zijn virtuoze stukken voor koperblazers. Zijn Konzert No. 1 voor trompet, gecomponeerd in 1948, bestaat uit drie delen en combineert lyrische passages met technische uitdagingen. Dit werk wordt vaak uitgevoerd door gevorderde trompettisten en benadrukt de lyrische en expressieve mogelijkheden van het instrument, geïnspireerd door de romantische stijl met moderne invloeden.
Met Milla Van Lint (Brassband Willebroek) horen we vandaag voor de 2e maal Konzert No. 1 van Peskin. Helder van klank start Milla Van Lint haar uitvoering. De solo is veeleisend, en dat horen we in deze vertolking: de grote uitdagingen in techniek en dynamiek lukken helaas niet allemaal. Milla laat horen over zeer veel talent te bezitten, waar we bij vlagen van kunnen genieten. Na de cadenza levert vermoeidheid wat problemen op naar het slot, maar erg knap wat deze jonge muzikante laat horen!
Lambonium 235 - Vincent Pagès
"Lambonium 235" is een compositie van Vincent Pagès, bedoeld voor tuba (of euphonium) en piano. Het werk werd uitgevoerd in 2017 tijdens de finale van het prestigieuze concours voor euphonium/saxhorn in Tours. Het stuk heeft een eigentijdse en energieke sfeer, geschikt voor hoogstaande solisten
Vincent Pagès is een Franse componist die vooral bekend is om zijn werken voor koperblazers en zijn bijdragen aan concoursmuziek. Zijn composities variëren van technisch uitdagend tot expressief en diepgaand.
Energieke en trefzekere start door Emile Berret (CSSMD of Lyon / Music of Fireman of Paris) op euphonium. Een technische zeer uitdagend werk wat op wat kleine haperingen na, een prima vertolking krijgt. In de lagere technische passages is het dynamisch wat te grof waardoor het minder transparant klinkt. Het Multiphonic-stukje aan het slot lukt ook prima! Zeer energieke uitvoering door Berret!
Euphonium Concerto, Mov. 1 & 2 - Philip Wilby
Philip Wilby’s Euphonium Concerto, voltooid op oudejaarsavond 1995, geldt als een van de beste concertstukken voor euphonium. Het werk is opgedeeld in twee delen en bevat vier bewegingen. Het eerste deel begint met een sonatevorm die een balans zoekt tussen melodie en snelle passagewerk.
Een mooie afsluiting van deze leeftijdscategorie door Ibai De Miguel (Conservatorium van Amsterdam) met een trefzeker en steady tempo vangt hij zijn solo aan. Bij de gedragen passage neemt de solist de tijd om zijn verhaal te vertellen, en dat komt ten goede aan de solo. De techniek in het vervolg is wel heel erg goed. Solist blijft met veel zorg spelen waarbij eigenlijk alles op z’n plaats valt. Deel twee: een zeer energieke en technisch hoogstaande uitvoering van dit dit deel. Een heel gave uitvoering van dit werk door De Miguel.