Willebroek Solo Contest (2)
Na een korte break zijn we weer terug met onze verslaggeving in Willebroek; wat een gave solisten hebben we al gehoord! Een hoog niveau en we zijn benieuwd naar de verrichtingen van de solisten die nog gaan optreden.
De juryleden Steven Mead en Jan Van der Roost beoordelen de solisten.
Scaramouche van Philip Sparke is een solo voor bariton of euphonium met pianobegeleiding, geïnspireerd door de Italiaanse commedia dell'arte. Het stuk, opgedragen aan Katrina Marzella, combineert lyrische melodieën met technische virtuositeit. Het bevat zowel langzame, expressieve delen als levendige, snelle secties, wat de solist de kans geeft om zowel muzikaliteit als technische vaardigheden te tonen. Sparke is bekend om zijn werken voor brass- en harmonieorkesten en zijn vermogen om verschillende muzikale stijlen te integreren.
De compositie duurt ongeveer 6 minuten en is van gemiddelde moeilijkheidsgraad, wat het geschikt maakt voor gevorderde spelers die een uitdagend en expressief stuk willen uitvoeren.
Dit werk is onderdeel van Sparke’s bredere serie stukken geïnspireerd door theatrale tradities, zoals eerder te zien in zijn composities Pantomime en Harlequin.
We horen vandaag in deze sectie 3 werken van Philip Sparke; Fre Van Driessche (Young Brassband Willebroek) neemt hiervan Scaramouche voor zijn rekening. Na een ietwat onzekere start neemt het vertrouwen toe en horen we verzorgde technische passages afgewisseld met een mooie voordracht in de langzamere passages. Niet alles lukt in de uitvoering, maar een knappe vertolking is het zeker!
Euphonium Concerto, Mov. 1 - Vladimir Cosma
De Euphonium Concerto van Vladimir Cosma is een geliefde compositie in het brassrepertoire. Het werk, vooral bekend om zijn eerste beweging, combineert lyrische melodieën met technische virtuositeit, ideaal voor gevorderde euphoniumspelers. Cosma, een Franse componist van Roemeense afkomst, staat bekend om zijn veelzijdige muziekstijl en heeft talloze soundtracks en concertwerken op zijn naam. Zijn composities zijn vaak melodieus en toegankelijk, wat zijn werken populair maakt onder zowel musici als publiek.
Opnieuw een euphonium als solo-instrument, en waarom ook niet? Holman Reyes neemt ons mee in dit werk. Met bewondering luisteren we naar de begeleiding op piano! En dan de solist: heel begaafd en met oog voor juiste articulatie en dynamiek maakt het spannende uitvoering om naar te luisteren. Met wat kleine vlekjes start de cadens Rubato die de solist op uitstekende wijze speelt. De techniek blijft in snelle deel verzorgd; een mooie uitvoering!
Konzert No. 1 - Vladimir Peskin
Vladimir Peskin, een Russische componist en trompettist, is bekend om zijn virtuoze stukken voor koperblazers. Zijn Konzert No. 1 voor trompet, gecomponeerd in 1948, bestaat uit drie delen en combineert lyrische passages met technische uitdagingen. Dit werk wordt vaak uitgevoerd door gevorderde trompettisten en benadrukt de lyrische en expressieve mogelijkheden van het instrument, geïnspireerd door de romantische stijl met moderne invloeden.
Mathias Vleugels (KF De Goorse Bloesem) weet met een prachtige cornetklank op juiste wijze de aandacht te trekken; mooie en muzikale opzet! Deze klank blijft ook in de technische delen mooi klinken, en aan de dynamiek heeft Vleugels veel aandacht besteed. Deel II is mooi van stemming (ondanks de mute); en Vleugels vertelt hier een mooi verhaal. Wat kleine vlekjes bij de aanvang van het 3e deel. De techniek van Vleugels is sterk in dit deel, erg knap gedaan! Een hele knappe uitvoering overall
#TheGoldenGatebridge - Damien Lagger
Damien Lagger begon op 10-jarige leeftijd met cornet spelen bij de muziekschool van de Ancienne Cécilia de Chermignon. Later stapte hij over op de trombone. Hij speelde in de fanfare en sloot zich aan bij de Valaisia Brass Band, waarmee hij onder andere aan vier Europese Kampioenschappen en een British Open deelnam.
Sinds zijn veertiende is hij gepassioneerd over compositie en publiceerde zijn eerste werken op zijn zestiende. Tegenwoordig ontvangt hij opdrachten voor solo- en brassbandstukken.
Chase Van Engelgom (KFR Humbeek, Young Brassband Willebroek) start op Dolce wijze zijn solistische bijdrage; hoewel het soms niet helemaal in tune is, is de beheersing in de registers bewonderenswaardig. Jammer dat we soms instrumentale bijgeluiden horen… Terug naar de muziek: solist groeit echt in het werk van Lagger, en het snelle Allegro is fantastisch van uitvoering. Articulatie blijft erg helder en met speels gemak laat Chase het klinken. Met recht groot applaus voor deze solist.
Sonata for Horn and Piano, Mov 1 & 2 - John Golland
De Sonata for Horn and Piano van John Golland is een tweedelige compositie die wordt gewaardeerd om zijn lyrische en expressieve karakter. Golland, een Britse componist, staat bekend om zijn werken voor brassbands en blazers, waaronder meerdere concerti en sonates. Deze sonate laat zijn kenmerkende melodische stijl zien en biedt zowel de hoorn als de piano rijke, uitdagende passages. John Golland, geboren in 1942, heeft met zijn composities een belangrijke bijdrage geleverd aan de blaasmuziek. Hij overleed in 1993, maar zijn muziek leeft voort in het repertoire van veel brassbands en kamermuziekensembles.
Op tenor-horn neemt Viktorija Volodova (Luca School of Arts) ons mee in haar bijdrage. Mooi fijn spel wat precies bij deze compositie past; wel wat kleine oneffenheden, maar soliste laat de muziek prevaleren. Het gedragen 2e deel, en laatste deel, start met prachtig pianospel door soliste. Daarbij dempt ze haar hoorn voor een optimaal effect. Hoewel het niet helemaal vlekkeloos verloopt, is het zeker knap uitgevoerd met oog voor detail!