Willebroek Solo Contest 2024
Deze editie hebben achter de jurytafel plaatsgenomen de heren Steven Mead en Jan Van der Roost.
Chiquita Dances - Bramwell Tovey
Bramwell Tovey was een gerespecteerd dirigent en componist. Zijn compositie Chiquita Dances is speels en geïnspireerd door Audrey Hepburn’s rol in The Lavender Hill Mob, vol levendige dansritmes en melodieën.
Met op piano Geert Callaert starten we het Solo Contest met Nelle Robbens (Luca School of Arts) op tenor-horn. Herkenbare schrijfstijl van Tovey. Een echte test voor de soliste; het register wordt van hoog naar laag benut. Erg mooie sound produceert Nelle en het lyrische deel laat een mooie voordracht horen. Ondanks wat kleine vlekjes een zeer verdienstelijke uitvoering door Nelle Robbens.
Rhapsody for Eb Tenor Horn and Piano - Geert Callaert
Geert Callaert is een Vlaamse pianist en componist, bekend om zijn expertise in hedendaagse en klassieke muziek. Hij werkte samen met topensembles en promoot actief moderne composities binnen de Belgische muziekwereld.
Pianist Callaert start het werk op indrukwekkende wijze, waarna Medeina Vapsvaite (Luca School of Arts) op tenor-horn vol vertrouwen start en op kundige wijze deze solo vertolkt. Een enorm bereik laat ze horen, en ook een heel verzorgde techniek mag niet onvermeld blijven. Wat een mooie compositie is dit om naar te luisteren. Met veel overtuiging gebracht!
Symphonic Variants - James Curnow
James Curnow, een gerenommeerde Amerikaanse componist, schreef Symphonic Variants for Euphonium and Band, een van zijn bekendste werken voor euphonium. Deze compositie, vol technische uitdagingen en lyrische passages, werd in 1984 bekroond met de prestigieuze ABA Ostwald Award. Het stuk, dat werd gecomponeerd in opdracht van de University of Illinois Symphonic Band onder leiding van Harry Begian, staat bekend om zijn variërende thema's en veeleisende partijen voor zowel de solist als het orkest. Het is een vaste waarde in het euphoniumrepertoire en blijft geliefd bij solisten en blaasorkesten wereldwijd.
En met een groot geluid start Bernardus Butkus (Luca School of Arts/Brass LT) zijn optreden; zeer veel overtuiging klinkt door in de zaal, hij neemt geen enkel risico. Wat een techniek ook door deze jonge euphonium-speler. Soms ietwat minder delicaat in het spel, maar de bewondering voor deze solist is er niet minder om. Ook in de rustige passage laat Bernardas beheersing van zijn instrument horen en muzikaal spel. Naar het slot toe, verliest de uitvoering wat aan precisie en ook de tuning is nét wat afwijkend. Maar overall een hele goede performance!
Fortune’s Fool - Stan Nieuwenhuis
Stan Nieuwenhuis is een componist en muzikant met Nederlandse roots, die opgroeide in Brussel en nu in Antwerpen woont. Toen hij acht jaar oud was leerde hij piano en trompet spelen. Later trok hij naar het Lemmensinstituut in Leuven en behaalde er zijn meestergraad trompet. In die periode speelde Stan bij het Nationaal Orkest van België, het Nationaal Jeugd Orkest van Nederland en de European Youth Brassband 2005. Na zijn klassieke opleiding in Leuven, trok hij naar Rotterdam voor een opleiding Sound Engineering aan het SAE Instituut.
Fortune's Fool werd geschreven in opdracht van Harmen Vanhoorne. Met dit stuk won hij verschillende prijzen waaronder de British Open Solo Championship (UK) en de Ern Keller Memorial Trophy (AUS). Fortune's Fool wordt in 2012 opgenomen en uitgegeven op CD.
Het toneelstuk Romeo en Julia van William Shakespeare was de inspiratie voor Fortune's Fool van Stan Nieuwenhuis. Het stuk bestaat uit twee delen, waarvan het eerste symbool staat voor Romeo's moeilijke zoektocht naar een onmogelijke relatie en het tweede voor zijn emoties. Het stuk begint met een vrij langzame inleiding die staat voor Romeo's gevoelens van hopeloze verliefdheid, uitgedrukt door een brede melodie met brede intervallen.
Het tweede deel, dat Romeo's turbulente emoties symboliseert, is snel en krachtig met een gemakkelijk herkenbaar basismotief. De duistere sfeer van de laatste helft van het verhaal kondigt Romeo aan, in een emotionele achtbaan, de 'Fortune's Fool' zelf. De finale van het werk bevat een cadens, technisch zeer uitdagend, die voor de laatste keer Romeo's verdriet weergeeft.
Nederlandse deelname in de persoon van niemand minder dan Robert Ernest (Provinciale Brassband Groningen); met een prachtige warme klank start Ernest zijn solo en zeer verzorgd spel krijgen we voorgeschoteld. In het volgend technisch deel ook zeer technisch en verzorgd spel weer. Met flair en schijnbaar moeiteloos klinkt deze solo prachtig in deze zaal. Geweldig gedaan.
Konzertstück Nr. 2 - Vassily Brandt
Vassily Brandt (1869-1923) was een Russische componist die vooral bekend staat om zijn werken voor koperblazers en blaasorkesten. Zijn composities vallen binnen de Romantische muziekstijl en worden gekarakteriseerd door expressieve melodieën en complexe structuren. Konzertstück Nr. 2 is een van zijn bekendste werken, geschreven voor euphonium en piano. Het stuk is technisch uitdagend en wordt vaak uitgevoerd door professionele solisten bij concoursen en concerten. Het werk staat bekend om de virtuositeit en de lyrische diepgang die het van de solist vereist.
Klein vlekje bij aanvang door tenor-horn solist Lubin Cavanna (Paris Brass Band/CNSM Paris), maar daarna horen we een gaaf geluid en verfijnde techniek. Sommige passages blijven wat op het podium en zijn niet geheel helder te horen. Het heldere geluid van deze solist neemt ons mee naar een mooi voorgedragen middendeel; het bereik van solist is prima! De techniek en articulatie zijn prima in het snellere deel waarbij naar het slot enige nootjes verloren gaan, maar een hele gave vertolking door Cavanna.
Euphonium Concerto, Mov. 1 - Martin Ellerby
Euphonium Concerto, Mov. 1 van Martin Ellerby is een virtuoze compositie die het lyrische en technische bereik van het euphonium verkent. Martin Ellerby (1957) is een Britse componist, bekend om zijn werken voor harmonieorkest en koperensembles, met een stijl die vaak melodieus en toegankelijk is.
De aan (jurylid) Steven Mead opgedragen solo krijgt een krachtige start van euphoniumsolist Jules Poelen (CNSM Paris). Wat een volume heeft Poelen; soms doet het ietwat af aan de uitvoering. De noten en ritmiek; allemaal in orde en het korte maar rustige Relaxed is fijn van sfeer. Wat een beheersing van techniek en articulatie horen we van deze speler. Erg fijn is het rustige deel (Q) wat warm klinkt en een mooie voordracht kent.