NBK 2024: De voorbereidingen in de 1e divisie
In de eerste divisie van de NBK zien we dit jaar een nieuwe dirigent: Yves Wuyts maakt zijn debuut met Brassband Oefening & Uitspanning uit Wijk en Aalburg. CU Brass nam contact op met Yves en sprak met hem over de voorbereidingen.
Hoe heb je de eerste periode bij O&U als vaste dirigent ervaren?
Na een interimperiode van januari t/m juni, met onder meer het Cinema Brass Concert en het Dutch Open, had ik een goed evaluatiegesprek met onze voorzitter, Erik van Ooijen. De klik was er met het orkest of zoals we het in Vlaanderen zeggen: “De mayonaise pakte”. Dus werd ik de nieuwe dirigent van Brassband Oefening & Uitspanning. Na de vakantieperiode zijn we er dan ook meteen ingevlogen met de voorbereidingen richting de NBK. De repetities bij O&U zijn wekelijks quasi voltallig. Een droom voor elke dirigent. Ook achter de schermen wordt er ontzettend hard gewerkt door het fantastische bestuur om van O&U een bloeiende en bruisende vereniging te maken.
Wat maakt het voor jou persoonlijk speciaal om voor het eerst met O&U naar de NBK te gaan?
Het is niet de eerste wedstrijd waar we samen naar toe werken. Het Dutch Open was al de eerste keer samen op een wedstrijdpodium en dat smaakte naar meer na een mooie prestatie in Groningen. De nationale kampioenschappen staan, zoals ook in België, misschien toch nog met iets meer stip aangeduid in de agenda. Ik ben natuurlijk zeer vereerd om met O&U naar de NBK te gaan. Ze hebben ondertussen wel een status opgebouwd bij die Nederlandse Kampioenschappen en dit proberen we verder te zetten. Ik heb er alvast heel veel zin in.
Welke uitdagingen zitten er in het verplichte werk St. - James’s - A New Beginning van Philip Harper voor jou en rest van de band?
St. James’s - A New Beginning is een prachtig werk voor de eerste divisie. Het is een zeer programmatisch stuk waar we het verhaal van Christopher Wren mooi kunnen vertalen in muziek. Toen we het werk de eerste keer doorspeelden, merkten we meteen op dat het technisch gezien niet het moeilijkste is dat we al gespeeld hadden, maar naarmate het repetitieproces vorderde merkte je natuurlijk wel dat het een uitdagend stuk is. Elke instrumentengroep komt mooi aan bod en de componist heeft het uitermate goed georkestreerd. Het is een heel tonaal stuk waardoor intonatie zeer belangrijk wordt. Er zijn zoals altijd de usual suspects: samenspel, balans, dynamiek,… waar we hard aan gewerkt hebben en nog elke repetitie veel mee bezig zijn. Het belangrijkste is de muziek laten leven en het publiek meenemen in het verhaal. Dat is volgens mij de grootste uitdaging van dit stuk.
Zijn er specifieke (muzikale) elementen waar je in deze voorbereiding extra aan hebt besteed met de band?
We zijn, meteen toen ik begon bij O&U, beginnen te werken aan een mooie bandsound. In het werk van Harper komen alle aspecten van brassband aan bod waar je aan moet werken zoals ik al eerder zei. De laatste weken werk je natuurlijk elk onderdeel tot in het detail af. Het belangrijkste waar nu vooral de aandacht op gericht wordt is muzikaliteit.
Met welk doel ga je naar de NBK, of wanneer is het NBK geslaagd voor jou?
Het klinkt misschien cliché, maar de voorbereiding naar een wedstrijd vind ik het leukste onderdeel. Je groeit als band nog meer naar elkaar toe en je gaat tot het uiterste in elk detail. Maar het blijft een wedstrijd en als je meedoet doe je ook mee om te winnen. We gaan, zoals alle andere bands, ons uiterste best doen om het verhaal, dat Philip Harper heeft vertaald in muziek, zo goed en zo mooi mogelijk te brengen. Als we als band met een tevreden gevoel naar de NBK gaan en met een voldaan gevoel van het podium komen is het voor mij een geslaagd NBK. De uitslag zien we dan later wel...
Je hebt vaak meegedaan aan de Belgische kampioenschappen. Wat vind je van de NBK? Zie je veel verschillen in de benadering met België?
Op het Belgisch kampioenschap heb ik vaak meegespeeld met Brassband Willebroek, nog altijd één van de beste brassbands ter wereld, en met veel succes. Als dirigent heb ik één keer meegedaan met Brassband Scaldis. Er zijn wel een paar verschillen met de NBK. Hier moet je enkel een plichtwerk spelen terwijl je in België ook een keuzewerk moet instuderen. Dat maakt de voorbereiding van zo'n wedstrijd toch anders. Natuurlijk zijn er in Nederland veel meer brassbands die meedoen aan de kampioenschappen waardoor het qua timing moeilijk is om iedereen twee wedstrijdstukken te laten spelen. De zaal, TivoliVredenburg, is voor mij nog vrij onbekend. Ik heb er een heel aantal jaren geleden wel eens gespeeld met een symphonisch orkest, maar dat kan je niet vergelijken. De publieke belangstelling is misschien wel het grootste verschil. Naar verluidt is de zaal toch mooi gevuld tijdens de 1e divisie op de NBK. Dit is in België niet zo, wat toch jammer is voor al die bands. En in Nederland worden er meer voorbereidingsconcerten georganiseerd waarbij je ziet dan men elkaar opzoekt. Dat is ook wel een verschil.
De muzikanten van Brassband Oefening en Uitspanning en ik gaan er de laatste twee weken nog een "ferme lap" op geven en ons uiterste best doen op de NBK. Ik wens natuurlijk al onze concullega’s heel veel succes met de voorbereidingen en dat de beste moge winnen!