NBK 2024: de voorbereidingen in de 3e divisie

Laatste update om 14:39 op Wednesday, 16 October

Dirigent Jan Werkman bespreekt met CU Brass de uitdagingen van de compositie 'Headland Fantasy' van Ingebjorg Vilhelmsen, die zijn brassband uitvoert tijdens de Nederlandse Brassband Kampioenschappen 2024 in de 3e divisie. De succesvolle dirigent wist met Gereformeerde Brass Band Immanuël de laatste jaren meerdere malen de titel op te eisen in de 3e divisie.

De compositie 'Headland Fantasy' is in veel opzichten anders dan het werk van 2023 ('The Day of the Lord'). Welke verschillen vallen het meest op? Hoe verhouden de muzikale uitdagingen van 'Headland Fantasy' zich tot de technische vereisten die jullie eerder tegenkwamen in andere verplichte werken zoals 'The Day of the Lord' van Ponsford?
Allereerst is het goed om te zeggen dat beide werken weinig raakvlakken hebben. Het werk van Ponsford ademt groots met een slotkoraal, terwijl het werk van Ingebjørg Vilhelmsen eindigt met een chaotische ontmoeting op een spookachtige begraafplaats. Waar 'The Day of the Lord' vrij tonaal van karakter is, zitten er in 'Headland Fantasy' akkoordprogressies die niet direct een veilig thuisgevoel geven. Ook is het werk van Vilhelmsen niet oorspronkelijk voor brassband geschreven.

De partituur bevat vele vormen van articulatie; hoe geeft u invulling aan deze notaties?
Elke compositie heeft zijn eigen manier van articulatie. Dit werk wordt dan ook niet veel anders benaderd dan andere composities. Soms moet je concessies doen, zodat de kwaliteit behouden blijft en de band het beste tot zijn recht komt.

Er is een belangrijke rol voor het slagwerk, zeker ten opzichte van vorig jaar. Veel bands hebben moeite om de slagwerksectie compleet te krijgen; was dat voor uw orkest ook een uitdaging?
Wij hebben daar als band geluk mee. We kunnen sowieso trots zijn dat we (bijna) compleet zijn zonder hulp van buitenaf. Dit maakt de repetities fijn en biedt toekomstperspectief.

Wat vindt u van de balans tussen technische passages en emotionele expressie in het werk?
Nu we midden in het repetitieproces zitten, kunnen we stellen dat het werk steeds meer begint te klinken. De nadruk ligt nu meer op de voordracht en muzikaliteit. Eerst moet de basis naar een zo hoog mogelijk niveau worden gebracht, daarna kunnen we ons richten op de afwerking.

Waar liggen voor uw band de grootste uitdagingen: de technische passages of het zeer open geschreven middendeel?
Om tot een mooie en doorleefde uitvoering te komen, moet alles kloppen. Techniek is te studeren en door samenspel kun je dat kloppend maken. Bij open delen leer je altijd om een stap naar voren te doen en solistisch te blazen. Voor onze band zijn beide uitdagingen belangrijk, want alles moet kloppen om het werk goed over te brengen aan het publiek en de jury.

Hoe zijn de voorbereidingen tot dusver verlopen? Zoekt u in aanloop naar de NBK het podium op om het werk uit te voeren? Zo ja, wanneer en waar?

Naast de wekelijkse repetities hebben we ook groepsrepetities voor de reguliere tutti-repetities. Verder hebben we een studieweekend gehad. Nu bereiden we ons voor op twee try-outs en een generale repetitie op de donderdag voor de NBK. De laatste dinsdag (na de pauze) organiseren we nog een uitzwaairepetitie/doorloop voor de fans die niet mee kunnen naar Utrecht, maar toch nog willen luisteren en supporteren.