NBK 2024: Musici uit de kampioensdivisie

Laatste update om 10:29 op Saturday, 12 October

CU Brass spreekt musici die met het werk ‘The Lost Circle’ van componist Jan Van der Roost deelnemen aan de Nederlandse Brassband Kampioenschappen. We krijgen een persoonlijk inkijkje in deze periode vol van repetities, studiedagen en try-outs. We spreken Broer van der Wal, al 20 jaar een vaste waarde in de percussion-sectie van De Bazuin Oenkerk.

De werkplek van Broer van der Wal

 

Het verplichte werk dit jaar, The Lost Circle van Jan Van der Roost, staat bekend om zijn complexe structuur en dramatische contrasten. Wat zijn volgens jou de grootste technische en muzikale uitdagingen voor jouw partij in dit werk?
Dit is in de 20 jaar dat ik meespeel op de NBK voor mij de lastigste paukenpartij tot nu toe. De componist heeft voor alle slagwerkers een uitdagende partij gemaakt waarin techniek, instrumentbeheersing en samenspel van groot belang is. Het is echt heel gaaf om zo'n partij te spelen, dat maakt dat het een echte testpiece is en een heel mooie partij om te spelen.

Je bent al geruime tijd actief als slagwerker bij De Bazuin Oenkerk. Hoe zou je jouw muzikale reis beschrijven binnen de band, en hoe heeft deze je spel en carrière beïnvloed? Ik kwam in 2002 als jongen van een jaar of 18 de eerste keer als slagwerker bij De Bazuin Oenkerk in een sectie met voor mij muzikale voorbeelden. Je leert als muzikant binnen een brassband ontzettend veel. Allereerst hoe je goed samenspeelt, snel je partij moet kennen en het maximale daaruit haalt. Dat zit soms in hele kleine details. Maar naast het spelen heb ik veel mogen leren van omgaan en samenwerken met mensen. De slagwerksectie van Oenkerk kenmerkt zich al jaren als een hechte sectie waarin iedereen elkaar mag aanspreken, je elkaar graag helpt en vooral veel lol hebt met elkaar. Dat is bijzonder, want in de twee decennia dat ik er bij zit, zijn er allemaal andere sectieleden geweest. Het is een cultuur die blijft ondanks dat de leden wisselen. De combinatie van op elkaar ingespeeld zijn en plezier maken, zorgt ervoor dat ik nog altijd met enorm veel zin naar de repetities ga.

Wat is jouw eerste indruk van The Lost Circle als percussionist? Hoe verschilt deze compositie van andere werken die je in het verleden hebt uitgevoerd tijdens de NBK?
Het is een geweldig stuk met mooie slagwerkpartijen waarin veel gespeeld wordt. We dachten de we vorig jaar met Sand and Stars al veel gekke nieuwe instrumenten nodig hadden, maar dit jaar spant de kroon met extra slagwerk wat aangesleept moet worden. Thundersheets, springdrums, springball, clappersticks, je kan het zo gek niet bedenken en we hebben het nodig. Kijk voor de grap eens op het Instagram account van 'Between the meme and Mexico.' Daar staat een geweldig filmpje wat mevrouw Smit uit Volendam allemaal denkt dat we nodig hebben op de NBK. 

Welke passages of secties in The Lost Circle zijn volgens jou het meest uitdagend voor de band als geheel en hoe pakken jullie deze aan tijdens de repetities?
Over het algemeen is het een hoogwaardig stuk en heeft iedere passage veel aandacht nodig. Het is aan de dirigent om te bepalen wanneer waar aandacht nodig is. Over het algemeen werken we van breed naar smal, dus hoe meer je richting de NBK gaat, hoe gedetailleerder de repetities worden, om op het laatst weer uit te zoomen voor het geheel. 

Mensen die minder bekend zijn met het fenomeen brassband zijn verrast door de intensiteit van oefensessies, optredens enz. Is dit herkenbaar voor je? Hoeveel tijd steek je zelf wekelijks in deze (topsport)hobby?
Wij weten dat het voor leden - hoe leuk we muziek maken ook vinden - het een drukke periode is in september/oktober. Vandaar dat we graag al meer dan een half jaar van te voren onze agenda duidelijk hebben. Zo kunnen leden zich goed voorbereiden om de oppas, werk of andere hobby's aan te passen waar nodig. We houden ervan zoveel mogelijk compleet te repeteren. Als iedereen ver van te voren weet wat de planning is, kun je daar maximaal rekening mee houden. Daarnaast werken we vanuit de filosofie dat de combinatie tussen tutti-en sectierepetities het beste werkt. Zo kun je de aandacht goed verdelen. 

In veel van Van der Roost's werken is er een sterke focus op balans en samenspel tussen de secties. Hoe ervaar je dit in The Lost Circle als percussionist en hoe werkt de band aan deze balans tijdens repetities?
Slagwerk is meestal een verbindende factor tussen de verschillende secties. Door het ritme of het repeterende karakter van onze partijen lopen die vaak door onder de verschillende secties/partijen. Of zoals de dirigent dit weekend nog wijze woorden sprak: "Als je het echt even niet meer weet, kun je altijd nog bij de pauken terecht." En zo zijn wij slagwerkers, wij geven graag steun aan iedereen! 

De Bazuin Oenkerk is zeer constant de laatste jaren met hoge klasseringen op het NBK podium, maar ook tijdens DOBC presteerde de band zeer solide met een 2e plaats. Waar ligt de kracht van deze band om zo constant te presteren?
De kracht zit in eerste instantie in plezier hebben in muziek maken met elkaar. Daarna volgt dat iedereen zijn/haar uiterste best doet om alles uit de partij te halen. En het helpt ontzettend dat we nu een aantal jaren een stabiele band hebben in onze leden, want dat geeft rust. De band raakt aan elkaar gewend en je weet waar iemands sterke en minder sterke punten liggen. Onze dirigent heeft als kwaliteit om daar een goed geheel van te maken en zijn kennis goed over te brengen op alle muzikanten.