NBK 2024: de voorbereidingen van Alkmaar Brass

Laatste update om 12:38 op Sunday, 6 October

Na twee jaar afwezigheid op het NBK podium, prijkt de naam Alkmaar Brass met dirigent Alexander Zwaan dit jaar weer op de deelnemerslijst van de 4e divisie. We spreken de dirigent over de compositie en zijn orkest.

Hoe heb je de repetities opgebouwd richting de NBK? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten geweest voor jouw orkest?
We hebben het een klein beetje anders gedaan in vergelijking met twee jaar geleden. Zo hebben we wekelijks een groepsrepetitie, gevolgd door twee uur tuttirepetitie. We hebben twee extra repetitiemiddagen, waarbij we een extra dirigent gebruiken. De tijdspanne tussen de try-out en het NBK hebben we ook wat groter gemaakt, omdat we niet willen pieken op een try-out. Helaas is het onmogelijk om elke week een volle bezetting te hebben en zijn enkele leden ook op de NBK niet beschikbaar. Dat betekent dat we daarvoor ook vervangers moeten inpassen.

Hoe motiveer je individuele muzikanten om ook buiten de repetities om te blijven oefenen? Speelt solistische verantwoordelijkheid hier een rol?
Concreet wordt aangegeven wat thuis echt moet worden gerepeteerd, omdat de tijd tijdens de repetities te kort is. In de loop van de repetities wordt steeds meer helder bij de bandleden wat het belang is en het doel. Je ziet dan wie mee komt en wie een been bij moet trekken. Daar maken we tijd voor.

Hoe ga je om met de balans tussen het voorbereiden van het verplichte werk en andere stukken die wellicht ook aandacht vragen voor andere optredens?
Tijdens de try-out in Amersfoort spelen we nog enkele andere werkjes. Daar besteden we alleen de hoognodige tijd aan. We hebben ze al eerder uitgevoerd. Verder betekent het dat we geen concerten geven vlak na de NBK. Een goede balans vinden voor onze club is erg belangrijk.

Hoe benader je de verschillende muzikale stijlen (fanfare, lied, dans) in dit werk? Wat zie je als de sleutel tot een succesvolle uitvoering?
De muziek spreekt zoals zo vaak bij Sparke voor zichzelf. Het werk is zo goed in elkaar gezet dat de score volgen je al heel veel oplevert. Bijzonder is hoe Sparke in dit werk gebruik maakt van gerelateerde tempi. Er is een veelheid aan articulatie en dynamiek, wat het bijzonder veeleisend maakt voor orkesten op dit niveau. Verder is het een typisch hoofd-hart-benen werk, waarbij de complexiteit van het eerste deel zeer uitdagend is. In het tweede deel valt een mooi verhaal te vertellen, waarbij veel solistische bijdragen komen kijken. Zowel in het 2e als het 3e deel is een heel Brits idioom gebruikt.  

Welke sectie in het orkest heeft in jouw ogen een bijzonder uitdagende rol in deze compositie en waarom?
Typisch voor het werk van Sparke is dat het altijd heerlijke speelstukken zijn, waarbij iedereen aan zijn trekken komt. Ook dit keer is het voor geen enkele sectie minder interessant en alle secties moeten op sterkte zijn om dit werk op een goed niveau te kunnen uitvoeren. Het is echt genieten. 

Zijn er bepaalde momenten in 'Fanfares, Songs and Dances' waar je als dirigent meer interpretatieve vrijheid hebt? Zo ja, hoe ga je daarmee om?
Zoals gezegd levert deze componist altijd veel aan in zijn scores. Te veel vrijheid nemen is redelijk risicovol. Met name in het middendeel geeft Sparke je wel de ruimte voor een eigen verhaal. Welk verhaal dat precies gaat worden zal de komende weken moeten blijken. 

Welke dirigenten of muzikale ervaringen hebben jou het meest beïnvloed in je eigen stijl van dirigeren?
Als voormalig lid van Amsterdam Brass heb ik mogen werken met een veelheid aan dirigenten. Met name met Frank van Koten natuurlijk, maar veel gerenommeerde namen kwamen geregeld langs. Daarnaast was het leerzaam om tijdens mijn uitstapjes naar het VK te werken met Brett Baker, Michael Fowles, Mark Bousie en John Doyle. Van al die mensen pik je dingen op die je kunt vertalen naar je eigen praktijk. 

Wat voor waarde hecht jij aan deelname aan competities zoals de NBK? Zie je het meer als een leerervaring of puur als een wedstrijd?
Voor Alkmaar Brass is dit duidelijk een leerervaring. Zeer belangrijk voor de ontwikkeling van de band. 

Wat hoop je dat het publiek meeneemt van jullie uitvoering, los van het wedstrijdaspect?
Belangrijk is voor ons om te laten horen dat het ook in Noord-Holland mogelijk is om fijn muziek te maken op een goed niveau. Brassbands zijn dungezaaid in onze provincie, maar voor elke koperblazer is het een mooie uitdaging en zeer leerzaam om ook een tijdje in een brassband te spelen. Dan is Alkmaar Brass misschien wel een mooi begin.

Heeft het thuisfront begrip voor een bijzonder drukke periode? Steun van het thuisfront is natuurlijk erg belangrijk. Hoe ga je als dirigent om met het vinden van een goede balans hierin?
Haha, met onze eigen plannen al in de agenda, weten we dat dit mijn laatste deelname zal zijn. Los daarvan zullen we thuis blij zijn als het ook weer 27 oktober is geworden. Eerst nog een keer genieten op dit geweldige podium en dan is het tijd voor andere zaken.