NBK 2024: de voorbereidingen in de 4e divisie
Nog niet vaak zagen we hen op het NBK podium: Euregio Brassband uit Borne maakt met dirigent Ronny Buurink in TivoliVredenburg in Utrecht haar opwachting. Larissa Quak in gesprek met CU Brass:
Wat zijn volgens de muzikanten de grootste muzikale of technische uitdagingen die de compositie Fanfares, Songs and Dances met zich meebrengt voor jullie orkest?
De speelmanier. Technisch gezien zijn er geen grote moeilijkheden, maar het hele stuk door is er een enorme focus nodig om het fris te houden. De dynamiek en articulatie, die het hele stuk aanwezig moeten zijn, vragen veel precisie en concentratie. Uiteindelijk moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen, want het is vaak een ketting bestaande uit vele schakels, verdeeld over allerlei stemmen en instrumenten.
Hoe heeft het orkest zich verdiept in de verschillende delen van de compositie? Speelt de dirigent een actieve rol in het interpreteren van de drie thema’s (fanfares, songs en dances)?
De dirigent heeft een uitgebreide partituurstudie gedaan. Hierbij heeft hij gekeken naar structuren, melodische lijnen en harmonische wendingen. Samen met de kleur (instrumentcombinaties) bepaalt hij zo de richting. Dit legt hij tijdens de repetities ook vaak uit. Daarnaast zijn er nog een aantal muzikanten die de partituur zelf hebben bestudeerd om zo de hoofdlijnen te zien en de rol van hun eigen partij beter te begrijpen.
Vinden jullie dat Fanfares, Songs and Dances goed aansluit bij de muzikale sterktes van jullie orkest? Zijn er specifieke secties die extra aandacht vereisen?
De componist heeft ervoor gezorgd dat iedere sectie relevant is. Er is geen lange solo of cadens aanwezig, waardoor er een goede balans is tussen solistisch en tutti. Het daagt ons uit om te blijven focussen en te letten op alle dynamische variaties. Dit maakt het een leuk stuk om te repeteren. Er is niet één specifieke sectie die meer aandacht nodig heeft, al kan het groot koper als geheel wel wat extra aandacht gebruiken. Ook hebben de althoorns vaak een belangrijke rol. Door vakantieplannen van de slagwerkers verdienen zij wat extra aandacht verderop in de voorbereiding.
Hoe heeft het bestuur het repetitieschema aangepast om ruimte te maken voor de uitgebreide voorbereiding op deze complexe compositie?
In de ALV in het voorjaar werd besloten om deel te nemen aan het NBK. Voorwaarde was wel dat de sfeer binnen de band goed blijft. We willen gezamenlijk werken naar een hoger niveau zonder de individuele leden uit het oog te verliezen. Om de belasting niet te groot te maken, is gekozen voor één repetitiedag en twee “try-outs”. Extra repetitietijd buiten de studiedag om wordt ingepland voorafgaand aan of na de reguliere repetitie, omdat deze avond toch al is ingepland bij de meeste leden.
Organiseren jullie extra repetities per sectie (bijvoorbeeld voor koperblazers of slagwerk) om de uitdagingen van het werk aan te pakken? Wat is de rol van de dirigent en het bestuur hierbij?
We zijn begonnen met een extra repetitie voor groot koper en eentje voor scherp koper. Deze gingen vooraf aan de reguliere repetitie. Vervolgens is geëvalueerd waar nog meer aandacht nodig was. Dit was steeds een afweging tussen dirigent en bestuur. De dirigent is ook leider van de sectierepetitie, om zo beter te kunnen werken aan de onderlinge samenhang.
Hoe werkt het bestuur samen met de dirigent om ervoor te zorgen dat de muzikanten optimaal worden voorbereid? Zijn er externen ingehuurd om specifieke onderdelen van het werk te verbeteren?
Het bestuur en de dirigent hebben regelmatig (kort) overleg om de muzikale ontwikkeling te waarborgen. Zo is er een extra sectierepetitie ingepland om nog extra aandacht te geven aan het groot koper. Er is geen hulp ingeschakeld van externen voor de interpretatie van het werk, maar er zijn wel invallers aangeschoven om ons te ondersteunen.