Muziektalent verdient blijvende steun
Muziektalent verdient blijvende steun
Wie wel eens in de tuin werkt of een plantje pot, weet wat er gebeurt wanneer je jonge aanwas water, licht en voedingsstoffen ontzegt. Dat gaat onherroepelijk verpieteren en uiteindelijk afsterven. Om mooie en gezonde bomen, planten, en struiken te kweken is blijvende, goede verzorging vanaf het eerste begin nodig. De parallel met jeugdig muziektalent laat zich raden.
Belangrijke kweekvijvers onder druk
De laatste ontwikkelingen in het muzieksubsidieklimaat lijken er vooral op gericht te zijn belangrijke kweekvijvers af te snijden van een gezonde voedingsbodem. Denk aan het Jeugdorkest Nederland, het Nationaal Jeugdorkest, en het Jong Metropole, verenigd in de Stichting NJON, die ook de Muziekzomer Gelderland ontwikkelt. Dit instituut zet alles op alles om jonge talentvolle strijkers, blazers en slagwerkers een onmisbare boost te geven richting de beroepspraktijk. Vocaal Talent Nederland/Nationale Koren biedt zangtalent alle kansen om zich te ontwikkelen. Het Prinses Christina Concours biedt jonge mensen een breed scala aan mogelijkheden om zich te ontplooien. En het unieke Ricciotti Ensemble speelt daar waar andere orkesten niet spelen. Om er maar een paar te noemen.
Ondersteuning is cruciaal
Een aantal ken ik van binnenuit en zonder uitzondering kan ik beamen dat ze gerund worden door teams die zich met heel hun ziel en zaligheid inzetten, vaak met zeer beperkte middelen. In plaats van het uitvoeren van hun missie, verbrandt menig directeuren en managementteam uren aan het zoeken naar financieringsbronnen. Nu vindt het Fonds voor Cultuurparticipatie dat deze organisaties hun daadwerkelijke steun niet verdienen.
Gevolgen van verminderde steun
Vele jaren terug zijn de muziekscholen vakkundig een kopje kleiner gemaakt. De effecten daarvan zijn onmiskenbaar en sijpelen door in de amateurmuziek en daarmee automatisch richting de beroepssector. Het is geen toeval dat het Concertgebouworkest altijd een beroep doet op het Nationaal Kinderkoor of het Nationaal Jongenskoor. Zij vallen onder Vocaal Talent Nederland/Nationale Koren.
Bedreiging voor blaasmuziek
Een ander voorbeeld is de blaasmuziek. Waarom is het voor jong toptalent aantrekkelijk te spelen in een brassband in de kampioensdivisie of in een harmonie- of fanfareorkest in de concertdivisie? Vanwege de enorme uitdaging en de zelfontplooiing. Door verminderde financiële steun loopt uiteindelijk het aanbod van zowel de nog beschikbare opleidingen als evenementen waarop bands en orkesten artistiek de degens kunnen kruisen, terug. Dit creëert een vicieuze cirkel.
Doet u mee?
Ben ik te cynisch als ik denk dat dit subsidiebeleid erop gericht is de jonge wortels weg te nemen, waardoor er over X jaar minder koren, orkesten en concoursen zijn om te steunen? Ik durf er bijna niet aan te denken. Hoe dan ook, als er ergens een mogelijkheid is dit FCP-beleid te keren, ik doe mee. U ook?
Kees Kramer studeerde directie en slagwerk. Hij staat als dirigent met twee benen in de blaasmuziek en met twee andere benen in de professionele symfonische muziek. Hij werkte in diverse (interim-)managementfuncties bij de radio-orkesten in Hilversum, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest en Phion. Op dit moment werkt hij bij Het Concertgebouw in Amsterdam.