DOBC 2024: Kampioensdivisie band 5
Het voorlaatste optreden van vandaag is van Provinciale Brassband Groningen o.l.v. Gerk Huisma.
Temen Oblak - Christopher Tin, arr. Jan Bakker: Christopher Tin's Temen Oblak (vertaald als Dark Clouds) is het derde deel in zijn werk "The Drop That Contained the Sea", oorspronkelijk geschreven voor Women's SSA Choir. Het originele werk bevat teksten van Hristo Botevs "A Cloud Of Darkness Has Appeared", en wordt in het Bulgaars gezongen. Dit stuk werd ook gebruikt in de productie van Carolina Crown uit 2019, "Beneath the Surface".
Opening door de cornetsectie die staande naast band speelt. Hele lichte stemmingsproblemen maar verder een lekkere opening van dit programma. Een mooi lyrisch middendeel vormt de opmaat naar het slotdeel. De hoorns en flugel vallen wat weg in al het geweld. Een flitsend slot.
She's like the swallow - Traditional, arr. James Curnow: In dit arrangement van de traditioneel volksliedje uit Newfoundland speelt de tenorhoorn de solo. De langzame melodie is bij uitstek geschikt voor de prachtige toon van dit veel onderbenutte solo-instrument.
Sygrid Mollema is al jaren een van de toonaangevende hoornspeelsters in de Nederlandse brassband-scene en dat laat ze ook vandaag weer horen. Soms net even een kleine stemmingsverschillen tussen soliste en band, maar verder een prachtige klank en een solo die je helemaal weg laat dromen naar de landschappen van Newfoundland.
A Tale as Yet Untold - Philip Sparke: Dit werk werd in opdracht gegeven door de Cory Band voor het European Brass Band Championships in Linz, Oostenrijk, in 2010, en hun winnende uitvoering leverde hen een hattrick aan overwinningen op bij de competitie. Het thema van dit indrukwekkende werk, dat is verdeeld in drie delen, is een thema dat steeds weer terugkeert in de muziek van Philip Sparke: de kracht van de menselijke geest om tegenspoed te overwinnen en hoe de schoonheid van muziek daarbij kan helpen.
Voor de tweede maal horen we dit werk en meteen valt op hoe verschillend interpretaties van dirigenten kunnen zijn. Nietemin is deze opening ook zeer energiek en overtuigend. Het slagwerk komt soms net wat te veel door. Dynamischa worden wel mooie verschillen gemaakt. Wat kleine vlekjes in cornetten. Maar een goede drive richting het eind van deel 1. Deel twee start prachtig. De euphoniumsolo is om in te lijsten. Mooie tuttisound in de trombones. Ook de andere solisten in dit deel zijn prima in vorm. We horen een schitterend pianissimo met een prima opbouw naar het tutti. Aan het slot van dit deel weer hele lichte stemmingsproblemen. Fijne techniek bij de start van het derde deel. Superstrak technisch spel in de bassectie. Ook de trombones laten nog even horen wat ze in huis hebben. Spectaculair slot van dit programma!
Kijk HIER naar het interview met dirigent Gerk Huisma en tenorhorn-soliste Sygrid Mollema.
CU Brass is erg blij met de steun van haar sponsoren, waaronder Yamaha Music Europe