Aktie: Geen hogere BTW

Laatste update om 10:24 op Monday, 3 June

De geplande btw-verhoging betekent een extra belasting op cultuur, sport, horeca en media. Het raakt je kostbare vrije tijd, je nieuwsgierigheid, het aanmoedigen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, het schilderij aan de muur, de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, het tijdschrift in de trein, de kickboksschool in de wijk, en de krant die je op de hoogte houdt van het wereldnieuws.

Gevolgen voor opdrachtgevers en amateurkunstbeoefening
Specifiek voor onze achterban, waaronder dirigenten en instructeurs, betekent dit dat opdrachtgevers, vaak verenigingen zonder btw-verplichting, geconfronteerd worden met een kostenstijging van 12%. In combinatie met afnemende financieringen, imagoproblemen en de nasleep van corona, kan deze verhoging voor veel amateurkunstgroepen de genadeslag betekenen. Dit mogen we niet laten gebeuren!

Start van een brede campagne
Vanaf vandaag start een grootschalige campagne vanuit de cultuur-, sport-, horeca-, boeken- en mediasector om ons uit te spreken tegen de btw-verhoging. In alle landelijke (en veel regionale) kranten verschijnen paginagrote advertenties waarin we aandacht vragen voor de gevolgen van de hogere btw. Deze kranten zijn onder andere: de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant en Trouw.

Nieuwe website en social media
Daarnaast gaat een eenvoudige landingspagina live: ‘geenhogerebtw.nl’, waar de kernboodschap van de campagne, campagnemateriaal, alle deelnemende partijen en een Q&A te vinden zijn. Naast advertenties in de kranten en uitingen op social media, wordt er een gezamenlijk persbericht verstuurd vanuit deze brede coalitie. Het persbericht is hier te lezen.

Oproep tot actie
Alle deelnemende organisaties roepen hun leden en achterban op om de actie massaal te delen. Doe je ook mee? We vragen je om op sociale media aandacht te vragen voor de campagne door het bericht op één of meerdere kanalen te delen of zelf een post te maken en gebruik daarbij de hashtag #geenhogerebtw.

Hoe meer organisaties en mensen zich laten horen, hoe sterker onze boodschap. Door samen te werken, kunnen we proberen de btw-verhoging van tafel te krijgen. We vragen jullie bijvoorbeeld een van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en op te hangen.

Neem een selfie met de krantenadvertentie of poster en plaats een bericht online met de hashtag #geenhogerebtw.