EBK 2024: Keuzewerk: band 4
Net bekomen van het vorige werk gaan we meteen door met de volgende topband. Brighouse & Rastrick moet de Engelse eer hooghouden in Palanga. Engeland is met afstand recordhouder als het gaat om Europese titels. Maar liefst 26 van de 44 eerdere titels gingen naar Engeland.
Brighouse brengt een nieuw werk van Peter Graham: Z 1920. De stomme film uit 1920, ‘The Mark of Zorro’, is een brutaal avonturenverhaal met Douglas Fairbanks en Marguerite De La Motte in de hoofdrollen. Gebaseerd op een verhaal uit 1919 van Johnston McCulley getiteld 'The Curse of Capistrano', dat werd gepubliceerd in vijf nummers van het pulpmagazine 'All Story Weekly', vertelt het het verhaal van Don Diego Vega, een dwaze zoon van een rijke Californische Spaanstalige landeigenaar wiens alter ego is Senor Zorro. Vastbesloten om de lokale boeren te helpen in de strijd tegen het corrupte bestuur van gouverneur Alvarado en zijn handlanger, de gemene kapitein Juan Ramon, richt hij chaos aan om hun snode plannen te dwarsbomen. Verliefd op Lolita Pulido (die ook wordt lastiggevallen door kapitein Ramon), maar niet in staat zijn ware identiteit te onthullen, slaagt hij erin met zijn snelle zwaardvechten en scherpe humor - hij drukt zijn stempel op degenen die hem dwarsbomen door hen te littekens met de letter 'Z'. ' over hun gezichten. Tijdens de overwinning onthult hij zijn ware identiteit - tot grote vreugde van Lolita - door haar hand in het huwelijk te winnen en nog lang en gelukkig te leven (of, dankzij het succes van de film, een aantal sequels). De hoofdpersonen zijn vertegenwoordigd in de partituur met Don Diego Vega/Zorro, gespeeld door twee cornetten, Lolita (hoorn) en Kapitein Ramon (euphonium). Het verhaal wordt door de componist onthuld in vijf aan elkaar gekoppelde scènes, die hij naar eigen zeggen “met zijn eigen creatieve vrijheid” toepast op de originele verhaallijn en met waardering voor de roekeloze heldenmoed, het avontuur, de romantiek en de passie die te vinden zijn in de echo's van de traditionele brassbandwaarden van de lyriek. , virtuositeit en bravoure
Scène 1: Een verlaten stadsplein - een onderdrukt volk - de komst van Zorro. Scène 2: Lolita, een jonkvrouw in nood. Scène 3: Kapitein Ramon en Zorro bereiden zich voor op een duel met een zwaardgevecht in de herberg. Scène 4: Het hart van Don Diego wordt gestolen met een tango op de haciënda. Scène 5: Zorro wordt ontmaskerd, de onderdrukker overwonnen. Zorro en Lolita worden herenigd.
Bij de start van het werk zien we een bassist naast dirigent David King zitten, waarin één van de flugel-spelers gericht zijn solo speelt. Het is een opmaat naar een zeer energieke en indrukwekkend begin, waarin meteen de Spaanse invloeden te horen zijn. Wat een fantastische solisten horen we op cornet, flugel, hoorn en euphonium. Hier en daar een miniem vlekje, maar wat een virtuoos tutti-spel in het derde deel. De beheersing van de instrumenten in elk register is geweldig. De dames op trombone luiden de tango met veel overgave in. De band zit in een heerlijke flow dit werk. Technische hoogstandjes vliegen ons om de oren. David King is ook duidelijk in zijn element. Hij maakt er weer een show van. Richting het einde van het werk komt het eerste kippenvel. Al ver voor de slotnoot begint het publiek te klappen en beloont de band met een staande ovatie.