EBK 2024: Keuzewerk: band 3
Eikanger-Bjørsvik Musikklag is al decennia lang een van de topbands van Noorwegen. Twaalf keer stonden ze op het podium van de EBK. Zij brengen vandaag onder leiding van Florent Didier het werk 'Jesus in Tibet' van Simon Dobson. Hiermee oogsten ze op de Noorse kampioenschappen ontzettend veel lof. We gaan er dus maar eens goed voor zitten.
Het werk van Simon Dobson verwijst naar een ongefundeerde veronderstelling dat Jezus Christus het grootste deel van zijn volwassen leven niet in Judea heeft doorgebracht, maar veel verder weg. Er wordt opgemerkt dat er geen Bijbelse verwijzing is naar Jezus in de leeftijd van 12 tot 30 jaar – een bijzondere omissie die verklaard zou kunnen worden door zijn reizen op zoek naar de zuiverheid van de oosterse filosofie. Er wordt melding gemaakt van zo'n man in het Evangelie van St. Issa (Issa de Arabische naam van Jezus in de islam), gevonden in een klooster in de Himalaya. Het vertelt over een profeet die zich jarenlang – en misschien zelfs de rest van zijn leven – in Tibet aan de boeddhistische leer heeft gewijd. Als dit waar zou zijn, zou het de wereld op zijn kop zetten. De componist verkent de mogelijkheden in vijf aan elkaar gekoppelde delen.
'Drie Koningen uit het Oosten' zijn niet alleen getuige van zijn geboorte, maar profeteren ook zijn roeping naar het oosten. 'Songs of Second Temple' speelt zich af vóór de verwoesting van de tweede tempel van Herodes, en de geluiden van oude sjofarhoorns die daarmee gepaard gingen. 'De Zijderoute' markeert de reis van Jezus langs de beroemde handelsroute, terwijl 'St. Issa' zijn laatste aankomst en toewijding aan een vredige, serene meditatie markeert. 'Nirvana or Retribution' ziet de terugkeer van Jezus naar zijn thuisland en zijn Bijbelse lot – al laat de muziek de vraag open of dat inderdaad is gebeurd. Misschien werd hij gekruisigd en bereikte hij de verlichting. Misschien is hij gevlucht en heeft hij zijn leven in stille meditatie doorgebracht in de heuvels van Kasjmir in India.
Al vanaf de start worden we helemaal meegenomen in het werk. Prachtige trombonesolo. Wat een sound in de bassen. We komen ogen en oren te kort. Groepjes cornetten staan verspreid over het podium en overal gebeurt wel wat. Op wat kleine vlekjes en een enkele niet geheel juiste intonatie na is het heel indrukwekkend wat we horen. De hoorns blijven wel wat aan de hoge kant. Richting het derde deel weer fraai solistisch spel in es-cornet en euphonium. De cornetten komen in het derde deel wat scherp over. De band komt in dit deel voor het eerst helemaal open. Wat een techniek horen we hier allemaal. Solistisch horen we ook in het volgende deel weer veel moois. Er is veel oog voor detail, al blijft het soms wat scherp en stevig overkomen. Aan het begin van het laatste deel gaan alle registers weer open. De xylofonist toont wederom zijn technische capaciteiten. De finale van het werk is van grote klasse. De es-cornet gooit er in zijn laatste optreden voor deze band nog even alles uit. Het was genieten.