VOBK 2024 D-Afdeling Brassband Kempenzonen Tielen

Laatste update om 12:44 op Sunday, 21 April

Band: Brassband Kempenzonen Tielen
Dirigent: Kevin Van Giel

Programma:
Ignition - Todd Stalter
Elegie - Koen Van Biesen
Corineus - Christopher Bond
Root Beer Rag - arr. Svein H. Giske

"Ignition" (Todd Salter) is een verblindend snelle, bruisend energieke concertopener die zijn titel ontleent aan de opeenvolgende stijgende drietonige cellen die de bouwstenen vormen voor bijna het gehele werk. Echter, de energie die vrijkomt in de muziek en de beeldspraak van de titel dienen zowel als metafoor voor de "vonk" van creativiteit, als een "feest in geluid" voor degenen die hun eigen ware passie vinden en volgen in het leven en deze doorgeven aan anderen, waardoor ze de vlam aanwakkeren voor een andere generatie. Het is geschreven voor het Atlanta Youth Wind Symphony en hun dirigent, Scott Stewart, die trouwe supporters zijn van de composities van Todd Stalter, als een muzikaal "Dank je wel!" van een dankbare componist.
Energieke opening door de band. Strak ensemblespel en uitmuntende dynamiek!

Elegie - Koen Van Biesen Schreef deze compositie oorspronkelijk voor een iets kleinere bezetting (4 trompetten, 4 franse hoorns, 4 trombones, 1 euphonium en 1 bastube). Maar omdat het opgepikt werd om te gebruiken als het plichtwerk voor het Vlaams Open Brassband Kampioenschap 2024,  werd een nieuwe versie geschreven met de toevoeging van percussie en timpani. De euphonium krijgt een centrale rol toebedeeld en opent het werk met een lyrische, droevige klaagzang die opgepikt wordt door de eerste en tweede bariton en dan verder ontwikkeld wordt doorheen de compositie.
Wat kleine vlekjes bij de solist op euphonium, na de toevoeging van de overige stemmen ontvouwd zich een mooi luisterwerk waarbij de klaagzang in lyrische setting vorm krijgt op het podium. Het slot is wat ruim in dynamiek en verloopt net niet lekker in de zachte dynamiek.


Corineus - Christopher Bond Werd geselecteerd als het verplichte werk voor de Nationale Jeugdkampioenschappen van Groot-Brittannië in 2019.
"In middeleeuwse Britse legenden was Corineus een buitengewone krijger, een vechter tegen reuzen, en de naamgever van Cornwall. Als de eerste van de legendarische heersers van Cornwall wordt hij beschreven als een personage van kracht en macht. Het is op de middeleeuwse heerser dat dit nieuwe werk, Corineus, gebaseerd is, gepresenteerd in drie contrasterende secties.

Het werk opent met heraldieke fanfares en een gevoel van vreugde voordat het muzikale materiaal wordt gepresenteerd dat verandert en zich organisch ontwikkelt, en de reis beschrijft die Corineus, Brutus en de Trojanen hebben afgelegd van het hedendaagse vasteland van Europa naar Groot-Brittannië.

Het middengedeelte van het werk is langzamer en creëert een gevoel van verlangen. De zoon van Brutus, Locrinus, had ermee ingestemd om te trouwen met de dochter van Corineus, Gwendolen, maar werd in plaats daarvan verliefd op een Duitse prinses. In het schrijven van dit deel van het werk portretteert de componist het verlangen van Gwendolen naar haar man, wetende dat hij verliefd is op iemand anders. Nadat Corineus was gestorven, scheidde Locrinus van Gwendolen, die reageerde door een leger in Cornwall op te richten en oorlog te voeren tegen haar ex-man.

Locrinus werd gedood in de strijd, en de legende suggereert dat Gwendolen de minnares van Locrinus in de rivier Severn wierp. Deze dramatische strijd vormt de inspiratie voor het laatste deel van het werk. Door dit werk te schrijven, hoopt de componist de verbeelding van jonge koperblazers in het hele land aan te wakkeren, in een boeiende nieuwe benadering van een vast element in de Britse folklore."

Het Triumphant krijgt een mooie weergave door de band en ook het Steady klinkt energiek en we horen mooi en goed samenspel. De dirigent heeft duidelijke keuzes gemaakt in de articulatie en dat horen we mooi terug voor het langzame en ingetogen middendeel. Het blijft erg prettig om naar te luisteren; het verhaal blijft kleurrijk in solistische bijdragen, maar ook aan het ensemblespel is veel aandacht besteed. Het Triumphant thema keert voor een laatste keer in alle glorie terug; gave uitvoering!

"Root Beer Rag" (arr. Svein H. Giske) werd geschreven voor het album "Streetlife Serenade" uit 1974 van de Amerikaanse pianist/zanger/componist Billy Joel. Na het succes van zijn eigen opname hebben verschillende andere pianisten het zowel op plaat als op het podium uitgevoerd. Er zijn ook veel arrangementen van het nummer gemaakt, waarvan sommige solisten bevatten. Dit arrangement voor Brass Band, geschreven door Svein H. Giske, was bedoeld voor Askøy Brass Band voor hun deelname aan de entertainmentwedstrijd Siddis Brass in 2016. Het is zeer virtuoos en daagt bijna alle secties van de band uit.
En wat een afsluiter heeft de band gekozen; het virtuose werk wordt met schijnbaar groot gemak gespeeld; én met plezier! 

Met dit optreden sluiten we de D-Afdeling af. Wat een ongekend niveau hebben we gehoord hier in Mechelen.