KF Willen is Kunnen Zemst-Laar o.l.v. Nik Goovaerts

Laatste update om 12:19 op Sunday, 10 March

De vierde deelnemer in de ere-afdeling is KF Willen is Kunnen Zemst-Laar o.l.v. Nik Goovaerts. 
 
A little Prayer - Evelyn Glennie - Arr. Luc Vertommen A Little Prayer, een kort gebedje, is een kort werkje van Evelyn Glennie, één van de meest bekende slagwerksolisten ter wereld. Zij componeerde dit werkje oorspronkelijk voor marimba om ook de zachte en intieme klanken van dit instrument te laten kennen. Evelyn Glennie zelf is blind maar dat belet haar niet om een grote muzikante te zijn. Door haar opmerkelijk muzikaal vermogen is zij een graag geziene gaste op de internationale podia. De orkestratie voor harmonie en fanfareorkest is van Luc Vertommen. 

Wat een orkest zit hier op het podium. Ruim 75 muzikanten en het past allemaal maar net. Ondanks dat horen we een mooie pianoklank in dit prachtige koraal. 
 
De Onderwaterzetting - Simon Van Hoecke Tijdens een spannende tocht naar het sluizencomplex blijft het hoofdthema voortdurend op de achtergrond aanwezig in de trombones. We zijn ook getuige van thema’s uit Engelenburcht die in een andere dimensie terugkeren, steeds inhoudelijk getransformeerd naar de nieuwe wending van het verhaal. 

De goed gespeelde trombonesolo wordt naar het einde toe wat weggespeeld door de rest van het orkest. Dirigent Goovaerts moet alle zeilen bijzetten om alles in de maat te houden tijdens de sopraansax solo, gevolg door beheerst spel. Goed in balans en de stemming is prima. Er zou net wat meer met muzikale lijnen gespeeld mogen worden. Samenspel sopraansax en mallets niet gelijk en we horen nu ook wat stemmingsproblemen. Hier gaat toch wel een en ander mis. In de tutti komt alles weer samen en wordt naar het stevige slot toegewerkt. 

Shine as the Light - Peter Graham - Arr. Tom D'Joos Shine as the Light is een van de topwerken van Peter Graham. De muzikale ingrediënten, uitdaging en diepgang, maar vooral speelvreugde en toegankelijkheid, welke de muziek van Graham zo karakteristiek maakt, zijn ruimschoots aanwezig. 
Het eerste deel zet na een korte majestueuze inleiding het orkest aan het werk in een pittig allegro met een fantastische drive. Het tweede deel vol romantiek en emotie brengt enkele solisten voor het voetlicht. 
Het derde gedeelte is daarentegen virtuoos en draagt, mede door het grootse slot, een uitermate spectaculair karakter.

Fijne opening met mooi technisch spel in bugel en euphonium, voortgestuwd door een strakke bongobegeleiding. Naar het einde van dit snelle gedeelte verliest het geheel wat aan tempo. De solisten op sax en euphonium komen in heet tweede deel goed door de solo's heen. Ook hier missen we weer wat muzikale lijnen. Het blijft wat vlak. In het laatste deel verhuizen de bugels, trompetten en saxen naar een staande opstelling achter het orkest. Het ziet er indrukwekkend uit.