VLOF 2024: Dirigente Elien Timmermans van KF Sint-Pieter Herenthout

Laatste update om 13:03 op Sunday, 3 March

In de aanloop naar het Vlaams Open Fanfare Kampioenschap (VLOF) op zaterdag 9 en zondag 10 maart in Heist-op-den-Berg spreekt CUBrass met componisten en dirigenten over hun bijdrage aan dit kampioenschap. Elien Timmermans is dirigent van KF Sint-Pieter Herenthout en neemt deel in de afdeling uitmuntendheid. 

Hoe kwam de keuze om deel te nemen aan het Vlaams Open Fanfarekampioenschap.
Het VLOF valt exact 2 weken voor onze jaarlijkse Palmenconcerten. Ideaal in de voorbereidingsperiode dus. Bovendien is zo’n intensieve repetitieperiode een goede gelegenheid om als nieuwe dirigent ingewerkt te raken en een band te smeden met het orkest. Ik ben namelijk nog maar sinds augustus dirigent bij KF Sint Pieter.

Hebben jullie een specifiek doel voor ogen met jullie deelname?
De doelstelling voor het kampioenschap is de volgende: als groep een zo goed mogelijke prestatie neerzetten. Scores en rangschikkingen zijn van ondergeschikt belang. Als we een leuke voorbereiding hebben gehad, en de muzikanten komen met een goed gevoel van het podium, dan is de deelname aan het VLOF geslaagd. 
 
Heeft het orkest al eerder deelgenomen aan wedstrijden?
De laatste concoursdeelnames van het orkest dateren al van 2011 en 2015, uit de tijd dat elk korps verplicht was om de vier jaar deel te nemen aan een provinciale concours.
 
Hoe lang is de voorbereiding op dit specifieke evenement?
Half november zijn we gestart met het plichtwerk. Ons keuzewerk brachten we al een eerste keer op ons najaarsconcert eind oktober.
 
Hebben jullie gebruik gemaakt van gastdirigenten?
We nodigden Kevin Houben uit voor een interessante repetitienamiddag omtrent zijn werk Ancient Tales. Een week later kwam ook Jan van der Roost langs want van hem spelen we Mercury als inspeelwerk. Deze repetities, waarin we de visie van de componist mochten leren kennen, waren voor zowel de muzikanten als voor mij een heel boeiende een fijne ervaring. Ten slotte organiseerden we op onze repetitiedag ook sectie repetities met voor elke instrumentengroep een gastdirigent.

Zijn er sectie/extra repetities geweest in voorbereiding naar dit evenement?
We hebben ons voorbereid met de wekelijkse repetities op donderdagavond en zoals hierboven beschreven hielden we ook een repetitiedag.

Er wordt gewerkt met een opgelegd werk, binnen de brassband wereld is dit meer gewoonte dan bij de harmonieen en fanfares. Hoe kijkt u aan tegen deze keuze, om te werken met een plichtwerk? Wat vindt u van het niveau van het verplichte werk?
De jury zal sowieso een duidelijke vergelijking nodig hebben om de verschillende orkesten te beoordelen. Dan is een plichtwerk een logische keuze om de diverse en unieke interpretaties van hetzelfde werk te beoordelen.
Ancient Tales is een prachtig werk. Op vlak van tempi en maatwisselingen biedt het een heel leuke uitdaging, maar de grootste moeilijkheid zit ‘m vooral in het brengen van dit verhaal met een goede balans en intonatie. Er komen prachtige en aangrijpende passages voor in het werk, maar het is natuurlijk de bedoeling om deze emoties als orkest ook zo over te brengen naar het publiek toe. De compositie nodigt ons als orkest uit om onze grenzen te verleggen en onze vaardigheden te verbeteren.
 
Voor welk vrij werk hebben jullie gekozen?
We kozen voor Around the world in 80 days van Otto M. Schwarz, het themawerk van onze Palmenconcerten op 23 & 24 maart.

Wilt u verder nog wat kwijt betreffende VLOF2024?
Wij wensen alle orkesten een fijne voorbereiding en veel plezier op het vlof toe!