VLOF 2024: Dirigent Jan De Maeseneer met KF de vrije Belgen
In de aanloop naar het Vlaams Open Fanfare Kampioenschap (VLOF) op zaterdag 9 en zondag 10 maart in Heist-op-den-Berg spreekt CU Brass met componisten en dirigenten over hun bijdrage aan dit kampioenschap. Jan De Maeseneer is dirigent van Fanfare KF De Vrije Belgen.
Hoe kwam de keuze om deel te nemen aan het Vlaams Open Fanfarekampioenschap 2024 tot stand?
Onze fanfare speelde tot en met 2023 hun groot concert in CC De Westrand te Dilbeek. Dat vond altijd half oktober plaats. We merken al verschillende jaren dat daardoor de repetitiedruk vanaf november tot mei vrij laag ligt, waardoor de muzikanten zich niet altijd opgeladen krijgen om zich ten volle te kunnen geven in een voorbereiding. Er lijkt dan sprake van een te lange tijd tot het volgende concert. In het pre-Corona tijdperk hadden we in de periode maart tot juni ook wat marsconcerten op de agenda staan die we normaal voorbereiden na ons groot Westrand-concert. Nu hebben we ingezet op een filmconcert in het voorjaar. Twee volwaardige concertprogramma’s voorbereiden, uitstappen voorbereiden en spelen en daarnaast nog enkele kleine concertjes brengen was toch wel een iets te zwaar en druk jaar. Hierdoor ontstond het idee om iets anders te gaan doen dan een volledig extra concert te gaan brengen. Toen kwam het idee om deel te nemen aan dit evenement van Vlamo. Dit viel allemaal als een puzzel in elkaar, zeker toen we hoorden dat The Flood, een werk dat we al hadden voorbereid voor ons Westrandconcert, als plichtwerk werd verkozen.
Hebben jullie een specifiek doel voor ogen met deelname?
Het doel van de fanfare is niet zozeer om kampioen te worden. We willen zeer graag de extra motivatie zoeken bij onze eigen muzikanten om de twee werken die we op het VLOF zullen brengen nog dieper te gaan uitspitten. Zoals ik al zei hebben we in april 2023 met De Vrije Belgen een zeer mooi en gesmaakt filmconcert op het podium mogen brengen, maar we zijn dus vanaf mei 2023 tot oktober 2023 (reken daar dan nog de vakantieperiode juli en augustus in waarin vele muzikanten wensen te genieten van een welverdiende vakantie) in een record-tempo de voorbereiding moeten doen om ons grote jaarconcert af te krijgen. Dit is ons ook gelukt en we waren zeer tevreden en trots op het resultaat, maar we zijn ook blij dat we door onze deelname aan het VLOF twee grote werken nog eens verder kunnen uitdiepen. Eerder het orkest nog eens op scherp proberen te zetten dus met het oog op de verdere ontwikkeling van onze mooie fanfare.
Heeft het orkest al eerder deelgenomen aan wedstrijden?
Ik ben nu al 10 jaar dirigent van De Vrije Belgen en onder mijn leiding hebben we nog nooit deelgenomen aan wedstrijden. We hebben wel al eens evaluatie-concerten meegedaan om zo nog wat extra deskundige tips mee te krijgen.
Hoe ziet de voorbereiding eruit voor dit evenement?
Hoewel het doel wel is om de fanfare verder te ontwikkelen in hun niveau vinden we het niet wenselijk extra repetitiedruk te laten voelen. Het wordt een eerste deelname aan een wedstrijd voor ons orkest en we willen de muzikanten niet angstig te maken voor een mooi evenement als dit. We willen graag met een positieve instelling een zo mooi mogelijk concert op het podium brengen op het VLOF2024, wat dan hopelijk gewaardeerd wordt door de jury. We hebben wel in de aanloop naar ons Westrandconcert 2023 enkele deskundige gastdirigenten laten komen om de secties voor te bereiden, maar dat was meer met het oog op een mooi concert in oktober dan dat het in functie van het Vlaams Open was. We houden dus vast aan de wekelijkse vrijdagavondrepetities.
Er wordt gewerkt met een opgelegd werk, binnen de brassbandwereld is dit meer gewoonte dan bij de harmonieën en fanfares. Hoe kijkt u aan tegen deze keuze, om te werken met een plichtwerk?
Het verplicht werk voelt voor ons helemaal niet aan als een verplicht werk, omdat het dus toevallig al in ons repertoire zat van ons concert 2023. Het is zelfs eerder een motivatie geweest om deel te nemen aan het VLOF2024. Persoonlijk vind ik het wel interessant dat er zowel een plichtwerk als een keuzewerk mag gespeeld worden. Dit geeft de jury een duidelijk beeld om een vergelijking te kunnen maken, terwijl je in het keuzewerk net kan laten zien waar de fanfare sterk in is.
Wat vindt u van het niveau van het verplichte werk?
Het verplichte werk ligt een beetje in dezelfde lijn als ons keuzewerk. Beide zijn werken met tempo en maatwissels waarin je ook mooie lyrische passages hebt met hier en daar wel wat leuke effecten. Het is een mooi werk.
Voor welk vrij werk hebben jullie gekozen en waarom?
Ons keuzewerk zal Kyrill zijn van de hand van Otto M. Schwarz. Het is een zeer leuk dynamisch werk met veel effecten, maatwissels, tempoverschillen, maar ook zeer mooie melodieën. Iets wat onze muzikanten zeker leuk vinden om te spelen en wat ons publiek ons ook graag hoort brengen.
Wilt u verder nog wat kwijt betreffende VLOF2024?
Wij wensen alle deelnemers van het VLOF2024 heel veel plezier toe in de voorbereiding, veel succes met alle uitvoeringen!