VLOF 2024: Dirigent Pieter Delaere van Fanfare Concordia Malderen
In de aanloop naar het Vlaams Open Fanfare Kampioenschap (VLOF) op zaterdag 9 en zondag 10 maart in Heist-op-den-Berg spreekt CU Brass met componisten en dirigenten over hun bijdrage aan dit kampioenschap. Pieter Delaere neemt deel met Fanfare Concordia Malderen.
Hoe kwam de keuze om deel te nemen aan het Vlaams Open Fanfarekampioenschap 2024 tot stand?
We proberen met de fanfare steeds een mix te hebben van traditionele concerten, grotere projecten en wedstrijden. Toen bekend werd dat het VLOF werd georganiseerd, bekeken we met dirigent, bestuur en de muzikanten of dit een volgend muzikaal doel kon zijn. Het VLOF was in het verleden al een mooi initiatief. Door dit breder te maken naar alle afdelingen, spreekt Vlamo meer korpsen aan en werd het ook voor onze muzikanten aantrekkelijker. Zowel ikzelf, de muzikanten en het bestuur waren enthousiast om deel te nemen.
Hebben jullie een specifiek doel voor ogen met deelname?
We proberen onze concerten altijd uitdagend en afwisselend te maken, maar een wedstrijd vraagt van de muzikanten toch net dat tikkeltje meer. Het is de bedoeling te groeien als korps, muzikaal en als groep, en natuurlijk om een mooie muzikale prestatie neer te zetten. We merken dat een wedstrijd motiverend werkt.
Heeft het orkest al eerder deelgenomen aan wedstrijden?
We namen in het verleden deel aan de vierjaarlijkse provinciale toernooien, die ondertussen niet meer bestaan, en aan het WMC in Kerkrade. De laatste editie van het WMC paste niet goed in de planning van de fanfare, dus het is van 2017 geleden dat we daar deelnamen. Het werd tijd om weer eens een wedstrijd op de agenda te zetten.
Hoe lang is de voorbereiding op dit specifieke evenement?
Aan het keuzewerk hadden we eerder al gewerkt, maar de afgelopen maanden waren toch intensiever met een repetitiedag en sectierepetities.
Zijn er sectie/extra repetities geweest in voorbereiding naar dit evenement?
Ja. Bij sectierepetities vind ik het belangrijk dat een specialist van het instrument die doet. Voor de interpretatie van ons keuzewerk hebben we samengewerkt met de componist.
Er wordt gewerkt met een opgelegd werk, binnen de brassbandwereld is dit meer gewoonte dan bij de harmonieën en fanfares. Hoe kijkt u aan tegen deze keuze, om te werken met een plichtwerk?
Ik vind een plichtwerk niet perse nodig. Je ziet bij andere wedstrijden dat korpsen zich ook zonder plichtwerk kunnen onderscheiden. Toch denk ik dat dit plichtwerk interessant kan zijn voor publiek en jury. De Onderwaterzetting is een uitdagend werk dat qua moeilijkheidsgraad haalbaar is voor een fanfare in de ere-afdeling, maar waarin toch veel keuzes moeten gemaakt worden, vooral op het vlak van balans en muzikale lijnen. Onze muzikanten spelen het trouwens zeer graag, wat de voorbereiding ten goede komt.
Voor welk vrij werk hebben jullie gekozen?
We kozen voor Resilience van Klaas Coulembier. De versie voor fanfare werd nog nooit eerder uitgevoerd, het VLOF krijgt dus de première. Het werk gaat over het Ieper na de Eerste Wereldoorlog. Er werd gespeeld met de mogelijkheid dat Ieper een groot openluchtmemoriaal zou zijn geworden. De bevolking toonde zicht veerkrachtig (Resilience = Veerkracht) en besliste om de middeleeuwse stad zoveel mogelijk in ere te herstellen. De componist werkt met veel verschillende orkestkleuren en niet-evidente akkoorden en instrumentencombinaties om die kleuren te bekomen. Hij wil elke keer een bepaalde sfeer scheppen en gaat van zeer donkere passages tot bruisende en opzwepende bewegingen. Die sferen en contrasten hopen we over te brengen op het publiek. Daar ligt voor mij de sterkte van het werk.
Wilt u verder nog wat kwijt betreffende VLOF2024?
Heel fijn dat Vlamo het open kampioenschap deze keer voor alle afdelingen organiseert. Met zoveel inschrijvingen gaan we een mooie tweedaagse tegemoet!