VLOF 2024: Dirigent Jef Verheyden over deelname met fanfare Mol-Sluis
In de aanloop naar het Vlaams Open Fanfare Kampioenschap (VLOF) op zaterdag 9 en zondag 10 maart in Heist-op-den-Berg spreekt CU Brass met componisten en dirigenten over hun bijdrage aan dit kampioenschap. Jef Verheyden is dirigent van fanfare Mol-Sluis die deelneemt in de ere-afdeling.
Hoe kwam de keuze om deel te nemen aan het Vlaams Open Fanfarekampioenschap 2024 tot stand?
Het leek ons een logisch vervolg op de weg die we willen bewandelen. We zoeken een goede combinatie tussen leuke programma’s voor ons publiek en uitdagende programma’s voor het orkest en z’n muzikanten. Eerlijk, op onze agenda stond al een tijdje het punt om zelf een wedstrijd te organiseren voor orkesten uit onze divisie bij gebrek aan deze uitdaging. Wij zijn dan ook enorm blij dat Vlamo dit wil inrichten.
Heeft het orkest al eerder deelgenomen aan wedstrijden?
Het orkest nam al een paar keer deel aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Zo mocht dit orkest zich van 2017 tot 2021 wereldkampioen noemen in de derde divisie en is het vice-wereldkampioen van 2022 tot 2026 in de tweede divisie.
Waar we vooral trots op zijn is onze ‘award for a musical promise or remarkable musical achievement’. Hiermee hebben we laten merken dat er nog meer potentieel in dit orkest zit.
Hoe lang is de voorbereiding op dit specifieke evenement?
Uiteraard vragen zulke wedstrijden wat extra’s van muzikanten. Intensievere repetities, dagrepetities, try-outs, partiële repetities, deskundigen die je komen beoordelen, kunnen niet ontbreken in een goede voorbereiding. De muzikanten zijn vaak ook bereid om deze inspanningen te leveren wat zorgt voor een goede teamspirit en verbondenheid. Allemaal samen streven naar één doel: “kwaliteitsvolle muziek afleveren”. We dragen goede fanfaremuziek dan ook hoog in het vaandel.
Er wordt gewerkt met een opgelegd werk, binnen de brassbandwereld is dit meer gewoonte dan bij de harmonieën en fanfares. Hoe kijkt u aan tegen deze keuze om te werken met een plichtwerk?
Het werk dat Simon van Hoecke schreef ligt ons orkest heel goed. De muzikanten houden wel van programmatische muziek, waarbij ze bij het kennen van het verhaal achter de muziek nog meer hun ziel in hun spel kunnen leggen. Het opleggen van plichtwerken maakt de opzet interessant. Hoe gaat een orkest en een dirigent om met deze materie? Wat zorgt ervoor dat hun uitvoering de beste uitvoering is? Zo leerzaam om van elkaar te leren, als dirigent maar ook als muzikanten.
Voor welk vrij werk hebben jullie gekozen en waarom?
Als tegengewicht kozen wij voor ‘The Battle of the Heat’, beter bekend als ‘Thyellene’ van de hand van de vroegere dirigent van dit orkest, Kevin Houben. Het werk komt uit de brassbandwereld, maar heeft een enorm mooi arrangement gekregen voor fanfareorkest. Dit werk was één van onze mogelijke kanshebbers als keuzewerk voor het WMC, maar we kozen uiteindelijk voor ‘The Legend of the Flying Dutchman’ van Martin Ellerby.
Deze wedstrijd geeft ons de gelegenheid om dit werk nu eens af te werken.
Wilt u verder nog wat kwijt betreffende VLOF2024?
Bedankt, Vlamo, om dit nieuw leven in te blazen. Op deze manier kunnen we laten zien dat we trots zijn op ons cultureel erfgoed.