VLOF 2024: Dirigent Richard Schroevers van Fanfare Weldoen Door Vermaak - Clinge

Laatste update om 20:56 op Wednesday, 7 February

In de aanloop naar het Vlaams Open Fanfare Kampioenschap (VLOF) op zaterdag 9 en zondag 10 maart in Heist-op-den-Berg spreekt CUBrass met componisten en dirigenten over hun bijdrage aan dit kampioenschap. Richard Schroevers is dirigent van fanfare Weldoen Door Vermaak uit Clinge en neemt deel in de afdeling uitmuntendheid. 

Hoe kwam de keuze om deel te nemen aan het Vlaams Open Fanfare Jampioenschap 2024 tot stand?
Ik had als dirigent al langere tijd de wens om met mijn orkest deel te nemen aan een wedstrijd. We voelden als bestuur en dirigent aan dat dit het moment was om het te doen.

Hebben jullie een specifiek doel voor ogen met jullie deelname?
Het juiste antwoord op deze vraag is natuurlijk dat deelnemen belangrijker is dan winnen en de ontwikkeling die het orkest doormaakt in zo’n gedetailleerde voorbereiding is van onschatbare waarde. Het orkest groeit echt naar elkaar toe en er ontstaan op repetities al prachtige momenten die we later hopelijk ook op het wedstrijdpodium kunnen laten horen. Uiteindelijk blijft het wel een wedstrijd en hopen we natuurlijk om zo hoog mogelijk te eindigen. Het ligt na onze uitvoering op 9 maart in handen van de jury.

Heeft het orkest al eerder deelgenomen aan wedstrijden?
Voor Weldoen Door Vermaak is dit -buiten reguliere bondsconcoursen- de eerste keer in de recente geschiedenis dat ze deelnemen aan een wedstrijd. In een ver verleden is deelgenomen aan een nationaal kampioenschap in Haarlem. Maar dit is de eerste keer in de laatste 15 jaar dat we deelnemen aan een (open) Nationaal Kampioenschap.
 
Hoe lang is de voorbereiding op dit specifieke evenement?
We zijn in vorige maand gestart met het verplichte werk. Het is voor de afdeling uitmuntendheid een bijzonder interessant werk. Veel onregelmatige maatsoorten en heel specifieke tempo-aanduidingen met kleine verschillen. Het notenbeeld van dit werk is niet heel lastig, maar de puzzel zit hem in het samenspel. Ons vrije werk (Dark Side of the Moon) was al langer in ons bezit en hebben we in mijn eerste jaar als dirigent van dit orkest al eens uitgevoerd. Ik merkte toen dat de schrijfwijze van Paul Lovatt-Cooper het orkest goed lag. Toen dit evenement op de radar kwam hebben we in overleg met de leden gekozen voor dit werk. We hebben het vrije werk eind december voor het eerst uitgevoerd, na drie repetities. Dus in feite hebben we dik tweeënhalve maand voorbereiding voor dit specifieke evenement.

Hebben jullie gebruik gemaakt van gastdirigenten?
Ik heb de afgelopen jaren onder verscheidene uiterst kundige dirigenten gespeeld en we hebben het geluk dat Anno Appelo bereid was om zijn expertise te gebruiken op onze repetitiedag. De slagwerksectie heeft onder zijn leiding beide werken minutieus uitgeplozen. Verder heeft Anno Ancient Tales (plichtwerk) met het gehele orkest uitgediept. Daarnaast is Geert Schrijvers op de repetitie aanwezig de komende tijd. We hebben eerder gebruik gemaakt van zijn kennis in de voorbereiding op ons laatste bondsconcours. Dit beviel van beide kanten uitstekend. Het contact was snel gelegd om opnieuw een rol te spelen in deze voorbereiding.

Zijn er sectie/extra repetities geweest in voorbereiding naar dit evenement?
Er is één repetitiedag geweest aan het begin van de voorbereiding waarbij Anno Appelo is aangesloten. Verder hebben alle secties twee keer een sectierepetitie gehad. In de laatste week voor het Vlaams Open is er nog één extra repetitie. Al met al valt dat dus reuze mee in de aanloop naar zo’n evenement. De inzet van de leden van dit orkest bij een concours is grandioos. Grote aanwezigheid op de repetitie waardoor er snelle ontwikkeling plaats vindt en natuurlijk veel thuisstudie.
 
Er wordt gewerkt met een verplicht werk, binnen de brassbandwereld is dit meer gewoonte dan bij de harmonieën en fanfares. Hoe kijkt u aan tegen deze keuze om te werken met een plichtwerk?
Je hebt bij een specifieke wedstrijd als deze toch een duidelijke vergelijking nodig. Er wordt per divisie een Vlaams Open Kampioen aangewezen en dan is een eerlijke scheidsrechter nodig. Een plichtwerk lijkt me daar uitstekend voor. Daarnaast kan het orkest zijn specifieke kwaliteiten tonen in het vrije werk; alle vrijheid dus om naast het verplichte werk nog andere kwaliteiten te laten horen.

Wat vindt u van het niveau van het verplichte werk?
Ancient Tales biedt hele specifieke uitdagingen. Er zijn door Kevin Houben hele duidelijke keuzes gemaakt in bijvoorbeeld tempi. Kleine verschillen worden duidelijk aangegeven; bijvoorbeeld binnen het eerste deel, vanuit de start is het tempo 52, als het saxensemble voor de eerste keer vanuit dit langzame deel komt; is het tempo 63. Dit is een relatief klein verschil, maar daar zit het vol mee. Verder zijn er veel onregelmatige maatsoorten, wat in deze divisie vaak een beetje vermeden lijkt te worden. Leuk dat het juist wel in dit werk zit. Het middendeel zal naar mijn mening een scherprechter kunnen zijn. Al met al een uiterst verhalend en uitdagend werk, waar we met veel plezier aan werken momenteel.
 
Voor welk vrij werk hebben jullie gekozen en waarom?
Dark Side of the Moon is ons vrije werk, waarin je als orkest je specifieke kwaliteiten kan laten horen. De muziek van Lovatt-Cooper ligt Weldoen Door Vermaak vaak goed. We hebben al meer muziek van hem gespeeld, Wall of Sound; Walking with Heroes en het prachtige His First Breath hebben op de standaard gestaan. De keuze voor Dark Side of the Moon was een logische, omdat de leden het fantastische muziek vinden om te spelen; het een uitermate geschikt wedstrijdwerk is; en het voor publiek een mooie reis is om aan deel te nemen. We hopen na de uitvoering weer veilig te landen, maar qua belevenis dit nog lang in ons herinnering zal zijn; waarbij we de zaal hopelijk in hogere sferen achterlaten.