BBK 2023: 1e Afdeling Own Choice, band nummer 2
King Arthur- scenes of a radio drama Benjamin Britten arr. Paul Hindmarsh
King Arthur was de eerste van 28 partituren die Benjamin Britten (1913–1976) tussen 1937 en 1947 voor de radio componeerde. Het was een ambitieuze dramatisering van het leven en de tijd van koning Arthur – deels optocht, deels toneelstuk, deelcantate – geschreven door D.G. Bridson.
Deze kleurrijke suite bevat de introductie, een dramatische wilde dans, een deel van de muziek die de scènes voor Galahad en The Holy Grail benadrukt, en twee levendige gevechtsscènes, eindigend met The Final Battle en Apotheosis. King Arthur (scènes uit een radiodrama) voor brassband moet niet worden verward met een veel langere orkestsuite die Paul Hindmarsh in 1995 uit dezelfde bron bedacht.
Het werk werd voor het eerst gespeeld in 2018 tijdens de National Brass Band Championships, first section, van Groot-Brittannië.
De solocornet-sectie van Braz'Art start met deel 1. Overture en het vervolgt met een klein ensemble, waarna op B de band in volheid klinkt. Wat kleine samenspelprobleempjes tussen cornets en trombones. De euphonium durft risico te nemen in aanloop naar het Allegro molto, con fuoco, geweldig gedaan! Duidelijke keuzes hier als het gaat om articulatie. Techniek is goed voor elkaar. Galahad and the Holy Grail wordt met sfeer gebracht en de combinatie van dempers is bijna zonder stemmings-issues en klinkt geweldig. Flugel en soprano excelleren in J; mooie combi ook met percussion. Het Andante Moderato zou nog wat meer pianissimo mogen zijn waardoor het nog meer spreekt. De band blijft wel mooi in balans. Lancelot and Arthur met bij aanvang de percussion-sectie in de hoofdrol waarbij in aanloop naar M de ritmes niet duidelijk doorkomen in de zaal (stokkengebruik/demping timpani?).
De onderkant van de dynamiek blijft wat achter in het Lento; dat terwijl er echt wel muziek wordt gemaakt. Mooi duet tussen flugel en solo-cornet. Dan volgt deel 4, The Death of Arthur kenmerkt zich door wat onbalans in de dynamiek. De aanloop naar U kent een mooie opbouw; de stemming in het laag koper vraagt aandacht. De aanloop naar W speelt vermoeidheid waarschijnlijk op; de klank valt wat weg en dat gaat ten koste van de muziek. Een bijzondere en gedurfde keuze; een mooie aanvulling voor het brassband-repertoire!