Academic Brass, onder leiding van Luc van Gorp
Dakota - Jacob de Haan
Deze klassieker van Jacob de Haan wordt mooi geopend. Een stevige fundament vanuit de bassen zorgt voor een overtuigende opening van Academic Brass. Een vlot tempo in het tweede deel, waarin alles doorzichtig blijft. Deel 3 start met de bekende mooie melodische lijn in de euphonium groep. Alles is mooi te onderscheiden in deze uitvoering. Aan het begin van deel 4 (Ghost Dance) zijn er wat verschillen in tempo. Dit wordt snel hersteld. Het slotakkoord in dit deel is prachtig zuiver in de gedempte cornetten.
In Perfect Peace - Kenneth Downie
De mp inzet is aan de forse kant, er is hier voor zekerheid gekozen, dit werkt goed bij deze jonge band. In de loop van het werk valt op dat er wat meer stemmings-issues ontstaan. De dirigent vraagt om klein en zacht te musciceren, het gevraagde risico wordt niet altijd overgenomen door de band. Naar het einde toe verdwijnen de stemmings issues die eerder aanwezig waren naar de achtergrond en zijn we getuige van een mooi slot van In Perfect Peace.
Argos (Stephan Hodel)
Een opvallend heldere geluid aan het begin van Argos in de tutti klank. Bij de meer solistische passages valt op dat er wat onzuiverheden de band insluipen, dat is jammer want in Argos valt veel te genieten verder in deze uitvoering. Als we aankomen bij maat 76 en er ff geschreven staat valt op dat aan het einde van de muzikale zinnen vermoeidheid wat toeslaat. Het vraag antwoord spel tussen cornetten en euphonium/bariton wordt mooi uitgevoerd in dit dans gedeelte van Argos. Voor 172 wordt door de euphonium veel vrijheid in ritmiek genomen. De band werkt toe naar een mooie einde en krijgt een welverdiend applaus uit de zaal.