NBK 2023 kampioensdivisie: De Bazuin Oenkerk

Laatste update om 13:41 op Sunday, 5 November

Dit muziekstuk voert ons terug naar het jaar 1935, waar we het verhaal volgen van Antoine de Saint-Exupéry, een piloot en schrijver, die probeerde het vliegrecord van Parijs naar Saigon te verbreken. De compositie begint op een vroege winterochtend, terwijl het vliegtuig opstijgt tegen het zachte licht van de opkomende zon aan de horizon. Dit wordt uitgedrukt door een mysterieuze solo op de flugelhorn, die tevens het hoofdthema van het werk introduceert.

In de opening krijgt de principal van De Bazuin de kans om de flugelsolo te spelen en ze doet dat fantastisch. De slagwerkers creëren prachtige effecten.

In het tweede deel weten de trombones een superheldere klank te producere wat de verstaanbaarheid aanzienlijk vergroot. Na maat 75 is het samenspel echter niet overal vlekkeloos. Dirigent Jaap Musschenga verricht knap werk op het gebied van balans, hoewel de transparantie soms wat afneemt. De band weet in dit deel een indrukwekkende stroom energie vast te houden.

In het derde deel is het tempo hoog, maar de verfijning is niet overal te bespeuren. Vanaf 180 worden de decibellen soms luider dan de verstaanbaarheid. Desondanks is maat 191 meteen weer een voorbeeld van sfeervolle begeleiding en de baritonsolo wordt met veel zelfvertrouwen gespeeld. De solisten krijgen veel vrijheid in de loop van dit deel.

Het vierde deel opent met een relatief slanke sound, maar de warmte keert gelukkig terug rond maat 216. De band uit Oenkerk trakteert ons hier op een prachtig betoog. Helaas viel de flugel plotseling weg in de dialoog met de soloalt. Vanaf maat 235 is het genieten geblazen, aangezien de band enorm veel details weet over te brengen in de snelle notenwaarden, een knappe prestatie! De euphoniumsolist komt knap door zijn solo al is niet alles zonder schrammen. De cornetsolo, hoewel beheerst, kent ook een paar heel kleine problemen. De escornet speelt de laatste paar hoge noten uit de partij van de principal. Het slot is mooi verstild.

In het vijfde deel is er een opvallend goede bongasound! Dit behoort tot een van de betere uitvoeringen van vandaag. De Arabische melodie komt echter niet helemaal los van de notenbalk. Vanaf maat 352 zijn er enkele ongelijkheden, maar vanaf maat 387 swingt het gewoon en is het enorm genieten! De Friezen weten echt hoe ze moeten grooven.

Het zesde deel begint relatief mild en de lange lijn in de euphonium is van uitstekende kwaliteit! Een speciale vermelding voor de xylofonist: uitstekend werk! Het slot is van begin tot eind stralend met een juichende klank. Werkelijk zeer smaakvol en barstensvol energie. Zoals we van Oenkerk gewend zijn: een uitvoering die niet op safe speelde met een treffende dynamiek. Een absolute topband!


(Foto's: Warber Media)