NBK 2023: PBG met Gerk Huisma op de bok
Sinds afgelopen September staat er een nieuwe dirigent op de bok bij de Provinciale Brassband Groningen (PBG). Gerk Huisma nam het stokje over van Richard Visser en mag in voorbereiding op zijn eerste NBK met de band meteen aan de slag met het zeer uitdagende “Sand and Stars” van componist Thierry Deleruyelle.
We spreken Gerk aan de vooravond van twee try-out concerten en de NBK-deelname over de voorbereidingen en de samenwerking met de band tot nu toe:
Zijn er specifieke uitdagingen geweest in de voorbereiding tot nu toe, en hoe heeft de band deze aangepakt?
“De uitdaging zat er vooral in dat ik binnen een paar weken de band goed moest leren kennen en vice versa. Ik ben na de zomervakantie gestart in Groningen, en heb veel contact gehad met mensen uit de band en met Richard (Visser red.). Dat houdt in; veel informatie vragen en daar vervolgens een plan van aanpak op maken. Dat gaat tot nu toe erg goed. Mijn manier van werken en visie ligt voor een groot deel ook wel in de lijn die Richard de afgelopen jaren heeft gevolgd met de band. Ik geloof niet dat er een hele cultuurshock is geweest”
Wat waren uw eerste indrukken toen je "Sand and Stars" voor het eerst zag en hoorde? Zijn er elementen in de compositie die je meteen opvielen?
“Ik was echt overdonderd na de uitvoering van Treize Etoiles op de EBK. De compositie is mijns inziens het mooiste concourswerk wat we de laatste jaren hebben mogen luisteren en spelen. Ik vind het echt bewonderingswaardig dat een componist een werk kan schrijven wat voor muzikanten, publiek en jury geschikt is. Het is leuk om te studeren/repeteren, het publiek kan genieten van een geweldig muzikaal verhaal wat ook te snappen is. Ik vind dat er de laatste jaren te veel werken in een extreem modern klankidioom worden geschreven. Dat is voor mensen zonder partituur en voorkennis niet te begrijpen. En de jury kan met dit werk tot een goede uitslag komen, zie de British Open.”
Hoe zou je de algemene sfeer en emoties in "Sand and Stars" omschrijven? Zijn er specifieke delen van het werk die bijzonder aansprekend zijn voor jou als dirigent?
“We zijn nu enkele weken bezig met het werk, en wat me opvalt is dat het werk goed in elkaar zit. Het is zeer divers qua stijl, kleur en tempi. De componist heeft echt overal aan gedacht. Alle instrumentengroepen hebben uitdaging en een muzikale functie en het is zeer goed geïnstrumenteerd voor brassband. Ik geniet het meest van het Lament gevolgd door de rustige cornet-, euphonium-, flugel- en hoorn-passage. De beste uitvoering zal alles uit de partituur moeten laten horen en met een muzikale boodschap moeten spelen.”
De compositie vertelt een verhaal over de avonturen van piloot Antoine de Saint-Exupéry. Hoe heb je als dirigent dit verhaal vertaald in de muzikale uitvoering? Zijn er keuzes gemaakt om de verhaallijn duidelijk over te brengen?
“Ik heb zeker keuzes gemaakt die naar mijn mening het beste bij het verhaal past, maar dat zal elke dirigent doen. Ik denk dat we ook interessante keuze’s krijgen wat klankkleur betreft, met bijvoorbeeld alle mutes.
Feit is wel; je kan nog zo’n mooi verhaal proberen te vertellen met allemaal exotische ideeën, maar als de band niet goed getraind is dan klinkt het nog nergens naar. We werken veel aan balans, articulatie, klank en zuiverheid. Dat is en blijft altijd de basis, bij elk werk.”
Het werk bevat diverse solo's en solistische passages. Kun je ons meer vertellen over hoe de band heeft (samen)gewerkt om deze solistische momenten tot hun recht te laten komen?
“Ik heb het geluk bij de PBG dat er op elke stoel goede solisten zitten die hun solo’s mooi kunnen spelen. Ze hebben over het algemeen een goed muzikaal idee bij hun solopassage. Aan mij de taak om het tot een mooi geheel te maken en hier en daar wat bij te sturen. Het blijven natuurlijk erg lastige solo’s en iedereen zal op het puntje van de stoel moeten zitten tijdens de uitvoeringen.”
"Sand and Stars" combineert verschillende muzikale stijlen en thema's, waaronder Egyptische en Arabische invloeden. Hoe heeft de band deze diverse stijlelementen geïnterpreteerd en geïntegreerd in de uitvoering?
“Vanaf maat 303 is het echt in de Arabische stijl inderdaad. Thierry schrijft al heel veel dingen precies voor door middel van articulatie en dynamiek. We proberen dat zo precies mogelijk te volgen, gevaar is de muzikale zinnen fragmentarisch worden.”
Het slot van het werk keert terug naar de thema's uit het begin en eindigt met een glorieuze finale. Hoe heeft de band gewerkt aan het opbouwen van de intensiteit en het creëren van een krachtige afsluiting?
“De band heeft veel volume en power, dit is erg bruikbaar maar ook een valkuil. De momenten waar je kan ontspannen ook echt ontspannen en zoeken naar de juiste speelstijl in plaats van met de botte bijl doorspelen. Dit is wel een uitdaging, maar dat gaat lukken.”
Wat hoop je dat het publiek en de juryleden zullen onthouden en waarderen aan jullie uitvoering van "Sand and Stars"?
“Ik hoop dat de mensen een compleet muzikaal verhaal ervaren zonder te worden afgeleid. Dan hebben we waarschijnlijk een mooie uitvoering gegeven.”
In voorbereiding op de NBK is de PBG nog te beluisteren op het try-out concert op 21 oktober in Surhuisterveen en het try-out concert op 27 oktober in Gerkesklooster.