NBK-debuut voor dirigent Koen van der Molen
Koen van der Molen, geboren in 2002, staat voor het eerst op het NBK-podium als dirigent. Hij leidt brassband De Lofklank Ureterp die uitkomt in de 2e divisie. Het vooruitzicht om voor het eerst op zo'n groot podium te staan, wekt bij Koen een mix van emoties op. Hij koestert deze kans en het vertrouwen dat De Lofklank in hem heeft gesteld. Tegelijkertijd ervaart hij de spanning die gepaard gaat met de kennismaking met een breder publiek. Hij beseft dat veel mensen een mening zullen hebben over zijn optreden, maar Koen concentreert zich op de reis naar het kampioenschap.
Koen van der Molen
Hij dirigeert het verplichte werk "Lakeland Variations" van Philip Sparke. Het stuk biedt uitdagingen voor elke sectie van het orkest, met betrekking tot dynamiek, tempo en articulatie. Hij streeft ernaar om verschillende muzikale stijlen te integreren in de afzonderlijke delen van het werk, terwijl ze toch een samenhangend geheel vormen. Koen ziet deze uitdaging als een kans om de band te laten schitteren.
Zijn reis als dirigent begon op jonge leeftijd toen hij inviel voor een afwezige dirigent bij de plaatselijke brassband. Deze ervaring inspireerde hem om verder te gaan in het dirigeren. Hij volgde ensemble-directielessen op het MBO en trad toe tot de 4e divisie brassband Wilhelmina in Kollum. Hoewel een blessure hem dwong te stoppen met het bespelen van de cornet, ging Koen zijn studie in HaFaBra-directie verder aan het conservatorium in Groningen. Hij blijft bescheiden over zijn prestaties als dirigent en is vastbesloten om te blijven leren en groeien.
In zijn voorbereiding op het grote optreden behandelt Koen de NBK als elk ander concert of concours. Hij neemt repetities op, evalueert ze kritisch en stelt nieuwe doelen, zowel voor het orkest als voor zichzelf. Sectierepetities en een studieweekend maken deel uit van de voorbereiding. Koen hecht veel waarde aan een efficiënte repetitietijd en streeft ernaar het beste uit de band te halen.
De Fries laat zich inspireren door verschillende mensen in zijn omgeving, met speciale dank aan Gerk Huisma en zijn docenten, onder wie Tijmen Botma. Tijmen weet Koen steeds op de juiste manier te prikkelen en inspireren, waardoor Koen het optimale uit zichzelf wil halen. In veel dingen als dirigent en als mens ziet Koen Tijmen als een voorbeeld. Zonder andere mensen te kort te doen denkt Van der Molen dat Bienze IJlstra zijn grootste motivator is en is geweest. Hoewel hij zichzelf als dirigent wil zijn, herkennen mensen vaak overeenkomsten tussen zijn stijl en die van Rieks van der Velde, wiens muzikale visie hij bewondert.
Koen hecht veel belang aan open en eerlijke communicatie met het orkest. Hij moedigt muzikanten aan om zowel kritiek als complimenten te delen op respectvolle wijze. Tijdens repetities is hij veeleisend, maar maakt hij de feedback nooit persoonlijk. Deze eerlijkheid van beide kanten is de basis voor een goede samenwerking. Tijdens repetities verwacht Koen optimale concentratie van het orkest en zelf biedt hij dezelfde toewijding.
Voor dit optreden heeft Koen als doel gesteld om het beste uit de band te halen en een uitstekend optreden neer te zetten. Ondanks recente veranderingen in de samenstelling van de band, streeft het hele team naar een indrukwekkende uitvoering van "Lakeland Variations." Hoewel ze hopen op een goede uitslag, is winst niet het enige doel; het gaat vooral om de muzikale prestatie.