Willebroek Solo Contest 2023 (2)
Het middagdeel start weer onder het toezeiend oog van de twee juryleden, Fabrice Millischer en Erik Janssen.
De volgorde van spelen:
Algirdas Gricius: Concerto Op. 8 - F. Strauss
Lina Van Lint: Concerto No. 5 - Henri Vieuxtemps
Hippolyte Choquet: Fantaisie - S.Stojowski
Chase Van Engelgom: Konzert für Tuba - A. Lebedjew
Mathias Vleugels: Concerte-Poème in c-moll - Sergeï Wassilenko
Tom De Laet: Introduction and Rondo Capricciose - C. Saint-Saëns
Arne De Clerck: Ballade - Frank Martin
Hanne Brosens: Oriental Variations - Bertrand Moren
Mooie hoornklanken door Algirdas Gricius bij de start van het door F. Strauss gecomponeerde Concerto Op 8. Kleine vlekjes doen wat af aan de - verder mooi voorgedragen - solo. Gricius weet in het vervolg zijn kwaliteiten goed te etaleren en besluit met overtuiging zijn optreden. Opnieuw de tenorhorn in de hoofdrol; ditmaal Lina Van Lint met haar vertolking van Concerto No. 5 (Vieuxtemps). Een lastige introductie van deze Concerto; helaas met wat haperingen. Een technisch veeleisende solo groeit in uitvoering door de jonge soliste; ook het bereik in het lage- en hoge register is knap! Hippolyte Choquet brengt op tenortrombone Fantasie (Stojowski). Mooie tromboneklanken bij de intro; wel wat vlekjes in de techniek, maar Hippolyte maakt wél muziek. Mooi voorgedragen!
Een mooie mix ook van instrumenten; na cornet, hoorn, flugel, trombone (bass en tenor) nu dan de bastuba; Chase Van Engelom brengt Konzert für Tuba und Klavier. Prachtig sonoor geluid kenmerkt de introductie. Mooie dynamische verschillen ook. Technisch is deze solist tot veel in staat; met oog voor detail in de techniek en dynamiek is het prettig luisteren naar deze solist. Jammer dat ademhaling en timing in het gedrang kwamen in de finale.
Mathias Vleugels is ook vandaag van de partij; Concerte-Poème in c-moll - Sergeï Wassilenko is zijn solowerk vandaag. Overtuigende start met oog voor het hele plaatje; mooi van klank en aandacht voor dynamiek. Met wat kleine oneffenheden start het Più mosso, Lusingando. De Cadenza is prachtig, krachtig en overtuigd. Deel II (Molto sostenuto, quasi adagio) is treffend van karakter en heel volwassen van uitvoering. Het Allegro Vivace (deel III) is ragfijn in techniek (óók van de pianiste!). Vleugels laat een indrukwekkende beheersing van zijn instrument horen. Tom De Laet op euphonium koos Introduction and Rondo Capricciose als zijn solowerk. Hoewel een prachtige klank, ontkomt hij niet aan wat kleine oneffenheden in de intro. Veel goeds volgt in het Allegro ma non troppo. Wat een beheersing. De uitvoering groeit absoluut in kwaliteit en wat een bereik heeft deze muzikant, ongelofelijk. Mooie voordracht afgewisseld met virtuoze techniek. Wat een solist!
Op tenortrombone te beluisteren is nu Ballade (Martin) door Arne De Clerck. Veeleisende solo deze met grote verschillen in hoogte (én laagte) voor de solist; deze slaat zich daar goed doorheen. Technisch en ritmisch is het strak geregisseerd; soms wat kleine issues, maar wel knap gespeeld door De Clerck. Ook de dynamische verschillen worden goed uitgewerkt. Heerlijk is het om naast de trombonist ook naar de pianiste te luisteren: fantastisch! Het slot is net wat out of tune, maar absoluut een knap optreden!
Op tenorhorn luisteren we naar de jonge hoorniste Hanne Brosens. Vanmorgen hebben we Oriental Variations ook al kunnen beluisteren. Een overtuigende start; bijzonder om de uitvoering van voorslagen met elkaar te vergelijken (Intro, B). Mooi om de eigen interpretaties te beluisteren. Technisch is dit allemaal erg strak van uitvoering; mooi in klank en voordracht ook. Soms worden de grenzen op gezocht en lijkt het nét wat over de grens te gaan (dynamisch). Technisch zeer knap!
Laatste blok van deze leeftijdscategorie:
Laurens Romboud: Concerto for Tuba (Mov. 1) - James Barnes
Thibaut De Bondt: Concerto for Baritone (Mov. 2 & 3) - Peter Graham
Thomas Van Beersel: Carmen Fantasy - Arr. Luc Vertommen
Kaylen Seylkens: Pulcinella - Philip Sparke
Yoran Ambroes: Ballade - Frank Martin
Viktorija Volodova: Capricorno - Philip Sparke
Andres Ruiz Gonzales: Slavonic Fantasy - Carl Höhne
Concerto for Tuba (James Barnes) luidt het laatste blok in deze leeftijdscategorie van deze mooie dag in. Laurens Romboud brengt een overtuigende intro met een heel warm tuba-geluid. Door de wollige klank is de transparantie soms wat onduidelijk te horen in de zaal. Soms wat problemen te beluisteren in de tuning; lastig ook in deze compositie waarbij de lage en hoge registers zo door elkaar lopen. Wel gaaf om naar te luisteren!
Thibaut De Bondt laat de muziek vloeien tijdens zijn bijdrage met Concerto for Baritone van Peter Graham. Miniscule vlekjes doen niet af aan zijn intentie: muziek maken! Zeer muzikaal gespeeld. Van het lyrische over naar techniek en snelheid; precisie druipt af van dit deel, onderbroken door mooie lyrische passages. Erg treffend gespeeld. Het blijft tot en met de laatste noot genieten van deze uitvoering, gekenmerkt door een hele hoop muzikaliteit en beheersing. Op euphonium vervolgt Thomas Van Beersel met Carmen Fantasy (arr. Luc Vertommen). Een mooi arrangement van deze opera krijgt een krachtige intro door Van Beersel; technisch is het prima in orde , en het gaat de solist schijnbaar moeiteloos af. In het Andante molto moderato horen we de warme euphonium-sound en de solist neemt ons mee in zijn verhaal. Ook het Allegro moderato blijft technisch prima overeind; solist zou met een wat hoger tempo wellicht de spanning nog wat kunnen vergroten.
De euphonium is populair als solo-instrument; Pulchinella (Sparke) met solist Kaylen Seylkens op… euphonium. Een mooi gedragen intro gevolgd door een rustig middendeel, waarbij de hoge noten niet altijd lukken. Het Vivo (54) mist wat vrolijkheid in het spel, maar is zeker technisch verzorgd. Een zeer talentvolle euphoniumspeler hier met een mooie toekomst voor zich. Yoran Ambroes neemt ons op tenortrombone mee; deze middag al eerder gespeeld is Ballade van Frank Martin. Ook deze solist wordt geconfronteerd met de moeilijkheidsgraad van deze solo; maar slaat zich moedig door de introductie. Het Allegro Giusto is technisch verzorgd en de sfeer wordt ook treffend gespeeld; wel lukken niet alle nootjes; vermoeidheid lijkt de boosdoener. De intense solo is zeer interessant - ook om de pianist te beluisteren - en de trombonist pakt de draad weer met frisse moed op voor het Molto Largamente wat tot een spannend einde wordt gebracht.
Philip Sparke schreef Capricorno speciaal voor Owen Farr; een prachtsolo die veel op de lessenaar komt bij concerten, vandaag hier bij het prima georganiseerde Willebroek Solo Contest. Viktorija Volodova start zoals aangegeven in de partituur ‘ freely’ maar net iets out of tune, jammer. Want het is goed van voordracht, mooie sound. Dan naar het Vivace; het mist wat raffinement, maar verbazingwekkend is het gemak waarmee soliste van laag naar hoog register prima presteert. Soms is de soliste wat te bescheiden in haar spel, daardoor is de piano wat overheersend. Overall: veel kwaliteit die niet altijd tot uiting kwam.
De afsluiting van deze dag vormt Slavonic Fantasy (Höhne) uitgevoerd door Andres Ruiz Gonzales. Een opvallend geluid brengt deze solist; hij speelt zijn solo uit het hoofd en neemt ons mee op zijn uitvoering. Na een ‘energisch’ begin volgt een gedragen Adagio wat rust en vertrouwen uitstraalt. Het Tempo di Masurek is stijlvol en technisch verzorgd. In de snelle delen lukt niet alles, maar de solist laat zeker goede vaardigheden horen.