NBK afgevaardigde, Michiel van der Schaaf, blikt terug op EBK Malmö
Wat was de laatste keer dat je op een EBK aanwezig was?
In Utrecht in 2018 was ik er voor het laatst bij. Toen op uitnodiging van de organisatie daar, want ik had destijds Utrecht kandidaat gesteld als organisator voor EBK in dat jaar in de periode dat ik voor Utrecht Marketing werkte.
Nu weer aanwezig bij hét evenement voor brassbands. Hoe heb je dat beleefd?
Ik was er deze keer voor het eerst bij vanuit het NBK-bestuur, als Nederlandse afgevaardigde in EBBA. Zo’n weekend verloopt daardoor anders dan wanneer je als bezoeker gaat. De EBK is voor de delegates van de aangesloten EBBA-landen ook het moment om elkaar te ontmoeten, te overleggen over dingen die spelen en waarin je kunt samenwerken en te vergaderen over allerlei onderwerpen die van belang zijn om de Europese brassbandbeweging die EBBA is goed te laten functioneren en verder te ontwikkelen.
Daarnaast ben je er ook om de Nederlanders die op het kampioenschap actief zijn te steunen. Dus je zoekt de band die ons land vertegenwoordigt op, steekt de deelnemers in de solistenwedstrijd een hart onder de riem, spreekt de talenten die meedoen in de Europese Jeugdbrassband en praat met Nederlandse bezoekers. Daarnaast is de EBK ook een handig moment om inspiratie op te doen, dingen te regelen en afspraken te maken voor de NBK.
Tenslotte ben je natuurlijk ook gewoon liefhebber, en probeer je tussen de bedrijven door zoveel mogelijk te luisteren naar al het muzikaal moois dat er zo’n weekend is. Al met al een intensief maar ook een heel leuk weekend!
Wat viel je In Malmö op in muzikaal opzicht? Waar heb je het meest van genoten?
Wat me iedere keer weer opvalt is het waanzinnige niveau, bij sommige bands vraag je je af waar technisch en muzikaal de grens ligt. Heel mooi vind ik ook dat de Europese top breder wordt, het zijn allang niet meer de geijkte namen die de dienst uit maken. Maar ook nieuwe en vaak jonge bands uit nieuwe brassbandlanden doen mee in de top, naast jonge dirigenten en vernieuwende dirigenten die zich laten zien op het hoogste niveau. Zorgelijk vind ik het kwaliteitsverschil: waar de top zich ontwikkelt, blijven andere bands ver achter.
Ik kan zelf altijd erg genieten van de serie keuzewerken op de zaterdag. Zo’n muzikale snoepwinkel geeft een kampioenschap voor iedereen een geweldige meerwaarde, waarin iedere band het beluisteren meer dan waard is. Natuurlijk was het daarbij extra gaaf om ‘Sand and Stars’ live te horen, naar mijn idee een uitstekende keuze als verplicht werk in de kampioensdivisie van de komende NBK.
Twee andere hoogtepunten vond ik de kampioenschappen voor jeugdorkesten en het optreden van de Europese Jeugdbrassband tijdens het galaconcert. Te gek om de beleving van al die jonge gasten en meiden te zien!
Wat wil je bereiken als Nederlandse afgevaardigde in EBBA?
Samenwerking met andere Europese landen in EBBA biedt veel mogelijkheden om de brassbandbeweging in Europa op allerlei manieren verder te versterken. Ook voor ons land liggen daar concrete kansen. Denk aan talentontwikkeling, in de Europese Jeugdbrassband of de roulerende Europese EBBA-competities voor jonge solisten, dirigenten en componisten. Of aan het gezamenlijk verstrekken van compositieopdrachten waardoor op een haalbare manier meer nieuw repertoire tot stand komt. En natuurlijk zou het mooi zijn als na de EBK’s in 2012 (Rotterdam) en 2018 (Utrecht) de EBK één van de komende jaren weer eens naar ons land komt.
Het evenement zoals het nu bestaat; ziet het er over 5 jaar nog hetzelfde uit of zullen er wezenlijke veranderingen nodig zijn om het interessant voor zowel bezoekers als musici te houden?
Als je terug kijkt naar alle kampioenschappen, dan ontwikkelt de EBK zich ieder jaar op een manier die past bij het moment en het gastland. Dat is ook precies de reden waarom EBBA werkt met lokale organisatoren die als geen ander weten waar in hun land behoeftes en mogelijkheden liggen. In Malmö was het volgens mij voor het eerst dat er een concert van een vooraanstaand symfonieorkest in de programmering zat, als interessante cross-over naar de klassieke muziek. Wat dat betreft is er nog veel te bereiken in ons traditionele brassbandwereldje: als je nieuwe dingen doet bereik je een nieuw en groter publiek.