Anne van den Berg bereidt zich voor op de EBK in Malmö
Hoe vers ligt de winst op de NBK in 2021 nog in het geheugen en is de band anderhalf jaar later nog in dezelfde samenstelling actief?
Het is natuurlijk al enige tijd geleden, maar de overwinning ligt nog vers in het geheugen. Het doet echt wat met de band. Het geeft een enorme boost. De bevestiging krijgen dat je op de goede weg bent en dat het harde werken wordt beloond. Dat voelen de musici en geeft extra energie om weer hard te werken. Het is ondertussen al even geleden en in de band hebben in de tussentijd wel wat wisselingen plaatsgevonden. Het zijn geen hele grote wijzigingen en gebeurt ook bij andere bands.
Wat heeft de winst op de NBK persoonlijk betekend?
Dit was een prijs die ik nog niet had gewonnen dus dat is wel echt speciaal. Ik ben er heel trots op dat me dat met Soli Brass is gelukt. Het is toch het hoogste podium van de Nederlandse Brassbandwereld. De kampioensdivisie is ook weer anders dan de eerste divisie waar ik kampioen werd met Pro Rege uit Heerenveen en destijds brassband Heman uit Zuidwolde. Voor jezelf is het gaaf dat je in de kampioensdivisie nu ook het hoogst haalbare hebt bereikt. Natuurlijk met als hoofdprijs de uitnodiging voor de EBK!
Wanneer zijn de voorbereidingen voor de EBK gestart?
We hebben in januari en februari een drukke periode gehad met cd-opnames en een masterclass aan het Prins Claus Conservatorium Groningen. Daarna kreeg ik de partituur van het verplichte werk Aurora van de Zweedse componist Joel Thoor Engström. Die heb ik eerst uitvoerig bestudeerd voordat we begin maart het werk zijn gaan repeteren. Ik vind het persoonlijk een interessante score. Het is niet een enorm ‘showcase’ werk, met hele grote uitdagende solo’s, maar dat vind ik persoonlijk niet erg. Er zit heel veel gelaagdheid in en is harmonisch uitdagend. Het werk is op plekken wel wat anders geinstrumenteerd dan gebruikelijk bij dit soort grote werken, maar dat is ook wel weer een uitdaging.
De planning voor het EBK traject is na de zomer al bekendgemaakt bij de leden. In eerste instantie hebben we aandacht besteed aan het vrije werk. Daarna zijn we het verplichte werk gaan repeteren, gevolgd door sectierepetities. Hierdoor konden de muzikanten eerst kennis maken met het nieuwe werk. Eigenlijk zijn we direct op zaterdag extra gaan repeteren. Normaal repeteren we voor een wedstrijd de laatste vier weken op woensdagavond en op zaterdagochtend, maar dat zijn we er nu dus gelijk bij gaan doen. Gezien de relatief korte voorbereidingstijd kun je eigenlijk ook niet anders. Het zijn twee zeer veeleisende werken dus die tijd heb je gewoon nodig. Als brassband uit Nederland zijn we het ook niet echt gewend om twee grote werken te programmeren en te repeteren. Dat vereist ook een andere repetitie-indeling en -planning. Daarnaast hebben we één studieweekend gehad en hebben we twee repetitiedagen gehad me maestro Frans Violet uit België. Dat was een prijs van Besson die we hebben gewonnen op de NBK.
Vereist het veel van de mensen?
Het vraagt zeker veel van de muzikanten en hun omgeving vanwege alle extra repetities. Daar heb ik veel respect voor. Het inplannen van extra repetities naast de reguliere repetities op woensdag en zaterdag is toch best lastig. Sommige mensen hebben ook verplichtingen met andere orkesten waar ze of spelen of dirigeren. We hebben geprobeerd de extra repetities te spreiden over andere avonden. Voor mezelf is het natuurlijk ook passen en meten. Ik dirigeer ook meerdere orkesten en je kunt niet zomaar zeggen dat je drie weken niet komt...
Soli Brass uit Leeuwarden vertegenwoordigt Nederland op de EBK op 5 en 6 mei in de Zweedse stad Malmö.