BBK 2022: Festival Brass Band, plichtwerk
Een mooi begin van de trombone deze ochtend, wat meteen opvalt is de volle klank en het doorzichtige geluid in het tutti spel. De techniek is in de opening allemaal duidelijk te onderscheiden. We worden deze dag voor het eerst meegenomen in Edward Gregsons' wereld, en er wordt een hoge standaard neergezet.
De zaal wordt gevuld met forse bandklank, maar het blijft allemaal zeer beheerst en comfortabel om naar te luisteren. De hoekpunten van de band vallen positief op, een prachtig geluid vanuit de escornet is meer dan het vernoemen waard, prachtige instrument-beheersing. In het processional wordt zeer beeldend muziek gemaakt. Het nadeel van zo'n exacte uitvoering die we tot nu toe horen is dat het eerste braampje dat optreedt, meteen opvalt. Maar wat een gedrevenheid in deze band!
Dirigent Steven Verhaert laat niets aan het toeval over en met militaire precisie wordt de band door La Danza 2 geleid, waarna we overgaan in het Arias and Duets, waar de solohoorn haar kwaliteiten ten toon kan spreiden. Ze neemt deze mogelijkheid met beide handen aan, waarin het prachtige spel van de esbas zeker niet onvermeld mag blijven. Er wordt met zoveel toewijding gemusiceerd in de mooie zaal in Heist op den Berg, het publiek is hier getuige van een hele mooie uitvoering van Gregsons' werk.
Door muzikanten en dirigent is werkelijk niets aan het toeval overgelaten, de opstelling lijkt enigszins aangepast, de soprano zit aan de binnenkant van de band.
Duidelijk is dat de muzikanten van Festival Brass Band hier vandaag met een doel aantreden. Nagenoeg alles wat in de partituur staat en wat er aan muzikale vrijheid wordt gegeven door Edward Gregson wordt benut.
Een uitvoering waarbij de zaal vanaf moment een meegenomen werd in een zeer boeiende uitovering. Zoals eerder geschreven de muzikanten van Festival zijn hier met een missie. De dirigent laat bij het applaus zien dat wat hem betreft deel van de missie geslaagd is. We zijn getuige geweest van een hele mooie uitvoering van Gregsons' werk.