BBK 2022: Brassband Buizingen, plichtwerk
De solotrombonist begint trefzeker aan de solo van The World Rejoicing, een aangename tutti klank vult de zaal. In het Capriccio is de euphonium wat overheersend aanwezig in de totaal klank. De opbouw naar cijfer 7 is wat grof van karakter.
De dans wordt vlot en netjes opgezet. Dirigent Michel Leveugle drijft de muzikanten op positieve wijze tot het uiterste van hun kunnen. Weet de band deze drive vast te houden? Door het duidelijke enthousiasme is de articulatie soms wat storend aanwezig. In het Processional wordt in lange lijnen muziek gemaakt, de stemming is een positief punt in dit deel van de muziek.
De dirigent zoekt in het Danza contact met alle muzikanten. Het slagwerk lijkt af en toe wat los te staan van de band, het mist connectie met elkaar op een aantal essentiële punten in de muziek. In Arias and Duets begint de solohoorn zeer voortvarend aan zijn solo, de zinnen zouden wat langer gemaakt mogen worden in deze uitvoering. De cornet en euphonium spelen een prachtig duet in dit deel zeer comfortabel ondersteund door de band. In het L'istesse tempo komen de buisklokken stevig door in de zaal. Evenals het crescendo vanuit de tam-tam.
Een van de scherprechters in de muziek vanmiddag is de lage begeleiding in de solocornetten (lage - g ) aan het einde van dit deel, deze band heeft ook moeite met de stemming hier. Naar de finale toe lijkt de vermoeidheid wat op te treden in deze uitvoering, het tempo is niet helemaal stabiel. De dirigent leidt de muzikanten vol overgave naar de finale van dit lastige stuk, waar het tempo opnieuw iets lager ligt dan we eerder gehoord hebben vandaag.
Een verdienstelijke uitvoering die door de zaal dankbaar in ontvangst wordt genomen getuige het applaus.