BBK 2022: Brass Band Leieland, plichtwerk
De band o.l.v. Allan Withington begint wat weifelend aan The World Rejoicing. Het eerste tutti is zeer aangenaam om naar te luisteren. In het Capriccio komt de band goed op gang. Er wordt met veel overgave muziek gemaakt en de techniek is duidelijk hoorbaar. De dynamische verschillen voor cijfer 10 zouden wellicht meer benut kunnen worden, het blijft allemaal wat aan de stevige kant. Desondanks weet Withington veel muziek uit de noten te halen.
In het processional starten de cornetten wat ongelijk op cijfer 16, ondanks deze kleine braampjes blijft de muziek stevig overeind. Er valt opnieuw veel te genieten in de zaal in Heist op den Berg. De overgang naar het Danza verloopt zeer exact, een lichte dans wordt de zaal ingestuurd. Dit komt ondermeer door de gedrevenheid in de bassectie waarmee de achtste dans in beweging wordt gehouden.
De solisten in Arias and Duets presteren prima! Een mooi warm geluid vanuit de althoorn gedragen door de Eb-bas; de band voelt zich zeer comfortabel in deze muziek. De flugel vertolkt een glansrol in dit deel, die later prachtig overgenomen wordt door de cornet en de euphonium. Dit deel waarin zoveel kwaliteit te beluisteren valt bij deze band vliegt eigenlijk voorbij, dit had nog wel wat langer mogen duren. Prachtige controle over de muziek van deze band.
Er is naar de finale toe veel detail te horen, de bastrombone toont hier grote controle en een prachig geluid in dit deel. Ook de muzikanten worden onder de baton van Allan Withington tot het maximale gedreven, het gaat er nooit over, en het blijft allemaal prachtig overeind.
Duidelijk is dat de muzikanten van Leieland ook met een missie naar het kampioenschap zijn gekomen.