BBK 2022, eerste afdeling, plichtwerk, Kon. Brass Band de Grensbewoners Smeermaas
De introductie van deze band is veelbelovend. Precisie in de ritmiek valt deze uitvoering ten deel. In het open karakter van de eerste dans ontstaan wat balans problemen, maar deze worden in het tutti zeer goed opgelost.
Het lamento klinkt zeer comfortabel bij de muzikanten uit Smeermaas. Kleine oneffeheden sluipen in de band bij de begeleiding.
Opvallende keuze is dat de baritons bij de backrow gaan staan in het Antifonale. Overigens wel een begrijpelijke keuze als je de partituur bekijkt.
Er ontvouwd zich een mooie uitvoering op het podium, de sfeer van het Venetië uit de Renaissance wordt goed weergegeven. Met een opvallende soepelheid speelt de band zich door het technische Carnevale - Tarentella heen. Het is voorbij voordat we het weten.
De althoornsolo wordt vol overgave gebracht, de daaropvolgende soprano solo wordt in een lange muzikale lijn prachtig vertolkt. De speelwijze van de zestiende noten in het andante sostenuto zorgen voor een mooie Renaissance sfeer.
Er ontvouwd zich een zeer boeiende uitvoering waarbij in het leggiero opnieuw voor duidelijke frazering is gekozen. Is het altijd wat er staat? Nee, zeker niet, maar het zorgt wel voor een nieuw geluid deze middag. Het allegro Assai zou vanmiddag zomaar eens een mede factor kunnen zijn waarop de rangschikking wordt gebaseerd. Het unisono thema in de hoorns is helaas niet vrij van oneffenheden. Naar de finale van het werk toe valt alweer veel te genieten bij deze band.
Een uitvoering met zeer duidelijke keuzes die bij het publiek hoorbaar in de smaak vallen. De vraag van vanmiddag wordt: wat vinden de dame en heren (waaronder de componist!) van de keuzes in frasering die gemaakt zijn. Als dit ook in de box in goede aarde valt is er wellicht veel te halen voor de band uit Smeermaas.