BBK 2022: Eerste afdeling, plichtwerk, Braz’Art
Braz’Art o.l.v. Geert Verschaeve betreedt als tweede het podium voor hun uitvoering van From San Marco Quarter.
Een mooie opening opnieuw van San Marco Quarters. In de tweeëndertigste aanzetten is enige twijfel te horen. Er wordt voor een stevig tempo gekozen in het deel Bourrée. Ondanks dit hoge tempo blijft het goed doorzichtig. Er is een duidelijk andere balans te horen dan voorgaande band, aangenaam om naar te luisteren. De stemming in het Lamento lijkt deze middag een scherprechter te worden. De inzetten in dit muzikaal zeer lastige deel zijn niet helemaal spat gelijk.
In het antifonale speelt de stemming de band enigzins parten. Het verschil in presicie tussen front en backrow is duidelijk te horen.
Het voorgeschreven tempo van 168 wordt trager opgezet dan voorgeschreven, dit zorgt voor helderheid in de techniek. De begeleiding wordt hierdoor wel wat log. In het andante e sostenuto wordt voor een ruime dynamiek gekozen. De solo's worden vrij gebracht, de solohorn krijgt alle mogelijkheid om te shinen op dit podium.
In het Coro II klinkt de band comfortabel, de bassen zorgen voor een mooi fundament qua klank om op te spelen. In het daaropvolgende deel wordt de euphonium als eerste naar voren geschoven door de componist. De solo wordt goed gebracht, het antwoord van de cornet ook. De stemming blijft wat afleiden van de mooie muziek die genoteerd staat. In de daaropvolgende tuttis komt de band goed tot zijn recht.
De hornsectie opent de dans Allegro Assai, er wordt opnieuw voor een iets langzamer tempo gekozen. Door de forse dynamische keuzes ontbreekt het enigzins aan het doorzichtigheid. De tweëendertigste beweging van het begin komt op dezelfde wijze terug aan het einde van het stuk.
Een interessante uitvoering om naar te luisteren waarbij hier en daar bewust van partituur werd afgeweken.