Belgische Brassband Kampioenschappen 2022; de voorbereidingen
CU Brass in gesprek met Lode Violet namens titelverdedigers Brass Band Willebroek.
Is het voor uw band een voordeel dat het opgelegde werk - al geprogrammeerd in 2021 - nu alsnog verplicht is?
Er verandert weinig voor de band. Je zou zeggen dat dit een voordeel is, maar vorig jaar was dit stuk al afgewerkt voor uitvoering. Het opfrissen van het plichtwerk met aandacht voor dezelfde details als vorig jaar was misschien nog de grootste uitdaging. De moeilijkheid voor vele bands zal zijn om dit werk met dezelfde focus te repeteren en uit te voeren, maar ik acht dit geen probleem omdat je het podium toch betreedt met opperste concentratie.
De uitdagingen in het opgelegde werk voor uw band?
De componist heeft veel verschillende speelstijlen genoteerd in het plichtwerk, om dit uniform te krijgen tussen alle secties heb je toch wat repeteer tijd nodig. Vele motieven in de eerste delen zijn ook zeer transparant geschreven, hier moet je als muzikant zeer aandachtig voor zijn qua timing en trefzekerheid. Het is een compositie met vele transities, gelijkheid is een grote parameter en de klank van de band voor deze Lutherse koraal is zeker belangrijk.
De twee jaar dat er geen nationale kampioenschappen zijn geweest; wat zijn de gevolgen geweest voor uw band?
Er waren gevolgen en geen gevolgen. Het was uiteraard spijtig dat we onze vorige nationale titel niet beloond zagen met een Europese ticket. Maar het project van Brassband Willebroek blijft gewoon doorgaan.
Naast onze eigen organisaties zijn we zeer blij met de vele uitnodigingen voor concerten. Het opleidingsorkest Young Brassband Willebroek blijft het voortreffelijk doen. Afgezien van deze projecten konden we dan nog eens onze wereldtitel verlengen, we kunnen niet trotser zijn als vereniging.
Werkt u in aanloop naar deze kampioenschappen met gastdirigenten? Zoja, wie?
Nee, onze dirigent Frans Violet werkt met zijn eigen visie naar elk kampioenschap. Bij sommige uitvoeringen ontvangen we graag feedback van professionele muzikanten / dirigenten die aanwezig waren op het evenement. Dit helpt het orkest ook vaak!
In de huidige programmering speelt u op één dag zowel het opgelegde- als het vrije keuzewerk. Is dit ideaal? Of, zou u de werken verdeeld willen zien over twee dagen?
Dit heeft zijn voor- en nadelen. Voor de bands is het qua organisatie eenvoudiger om je muzikanten te mobiliseren voor een dag. Maar de droom blijft toch nog steeds om naar een totaal brass event te groeien zoals in Noorwegen of Zwitserland. Je speelt voor een ander publiek in combinatie met de lagere divisies, je moet misschien niet op dat akelige uur om 9u30 spelen (met nauwelijks publiek), als band wil je liever toch niet op zondag 8ste en 1ste geloot worden met de fysiek uitdagende test pieces van deze tijd.
Welke plaats nemen deze kampioenschappen in uw bandplanning in? Ziet u het als noodzaak om uw niveau te verhogen? Of, zijn er andere redenen om aan het kampioenschap deel te nemen?
In het algemeen zijn alle wedstrijden altijd een fijn doel voor een amateurorkest om naar toe te werken. Lokaal brengt het ook heel wat teweeg, mensen praten erover, er komt aandacht van de pers... Door de extra repetities verhoogt het niveau automatisch en voor de kampioensdivisie bands is dat Europese ticket een fantastische prijs. Er zijn niet veel andere momenten voor Belgische bands om je te mengen tussen de wereldtop. Het huidige format stuurt enkel de laureaat van elk land naar de EBBK, is dat nog houdbaar met de verbreding van de top in zoveel landen?