Belgische Brassband Kampioenschappen 2022; de voorbereidingen
CU Brass spreekt met Nick van Elsen van Festival Brassband.
Na twee jaar weer een BBK; wat hebben twee jaar zonder dit evenement met uw band gedaan? Heeft dit verloop van leden tot gevolg gehad?
Laten we inderdaad hopen dat het BBK dit jaar effectief gaat plaatsvinden. Gelukkig ziet de situatie er dit jaar gunstiger uit dan vorig jaar. De voorbije twee jaar zijn niet makkelijk geweest, vooral omwille van de vele onzekerheden. Desalniettemin hebben we altijd geprobeerd om te blijven repeteren en concerteren. In 2020 waren we een van de weinige bands die in het najaar nog een concert heeft kunnen organiseren. Gelukkig kunnen we hiervoor altijd rekenen op een diepgeworteld enthousiasme bij onze muzikanten. Er is eigenlijk maar een miniem verloop geweest, muzikanten komen en gaan altijd. Dat gegeven is niet nieuw, maar elke verandering die we doorvoeren in de band moet ons naar een hoger niveau tillen. Bij de cornetten zijn er twee nieuwe gezichten en verschoven enkelen van plek zodat we nu een stevige front- en backrow hebben met muzikanten die gemotiveerd zijn om te werken.
De grootste nieuwigheid is het aantrekken van een nieuwe principal euphonium, Lode Vloemans. Hij is een jonge twintiger uit de klas van Nick Ost en een absolute topper. Recent won Vloemans de auditie bij het Belgische leger en hij zit nu in zijn opleiding om binnenkort toe te treden tot de muziekkapel van de Gidsen. Daarnaast zijn we in het bijzonder erg dankbaar voor de professionele muzikanten in ons orkest die ondanks hun drukke agenda's nog steeds tijd maken voor ons en plezier hebben in het spelen bij Festival Brass Band.
Lode Vloemans
Het verplichte werk is The World Rejoicing van Edward Gregson. Dit waren jullie vorig jaar al aan het voorbereiden, heeft dit positieve of negatieve invloed op jullie voorbereidingen?
Vorig jaar stonden we er goed voor, het gevoel was goed en iedereen had er enorm veel zin in. Sindsdien is het werk in de kaft gebleven tot aan afgelopen zomer. The World Rejoicing is een prachtig werk dat volledig past in het rijtje van de hedendaagse wedstrijdwerken, zij het met een compleet andere stijl dan werken van bijvoorbeeld Oliver Waespi en Simon Dobson. De moeilijkheid zit hem echt wel in de fragiliteit en speelstijl van het werk. Het is ook een erg fijn stuk om mee te werken, dat heeft er ongetwijfeld toe geleid dat grote stukken nog in de vingers zijn blijven zitten. We gaan nu stilaan opnieuw richting het punt waar we het vorig jaar hebben moeten laten liggen. We hebben nog enkele weken tot aan het kampioenschap dus wat dat betreft zitten we goed. Ook achter de schermen zijn we blijven werken aan het kader rond de band. Daarover kunnen we binnenkort meer vertellen!
Werken jullie in de aanloop naar de BBK met jullie vaste maestro ook met gastdirecties (zo, ja: wie)?
Wij werken niet met gastdirecties tenzij dit noodzakelijk is, zoals met het VOBK 2022. Dat was een uiterst leerrijke ervaring, maar we zijn er ook van overtuigd dat een dirigent en een band samen moeten groeien én naar elkaar moeten toegroeien. Steven Verhaert weet als geen ander wat de sterktes en zwaktes in onze band zijn en hoe we daar mee om moeten gaan. Dat is het resultaat van een proces dat enkele jaren geleden gestart is en waar we nu de vruchten van beginnen te plukken. Steven wordt daarin ook bijgestaan door Guy Audenaert, assistent-dirigent met enorm veel ervaring en kennis van brassband en het repertoire.
In 2019 behaalden jullie een prachtige tweede plaats; zijn jullie er klaar voor om een gooi naar de titel te doen dit jaar?
Uiteraard, Festival Brass Band doet altijd mee voor de titel en het ticket voor het EBBC. Na enkele zilveren medailles dromen we toch stiekem een keer van het goud. Natuurlijk moet er eerst nog gespeeld worden in het laatste weekend van november. Daar gaan we nu vooral nog hard aan werken de komende weken.