2e Willebroek Solo Contest
Deze mooie muziekdag nadert zijn einde; nog 7 deelnemers in de leeftijdscategorie vanaf 19 jaar en ouder. Met zoveel verschillende solowerken is het voor de juryleden Tom Hutchinson en Robbert Vos een aardige opgave om een mooie uitslag te gaan bepalen.
Cheuk Him Chan, Euphonium:
Pulse is een solostuk voor bariton en harmonieorkest. Zoals de titel al doet vermoeden, is dit stuk erg ritmisch. Pulse staat voor leven en vitaliteit, wat ook dit werk zou moeten kenmerken. Het tempo blijft gedurende het hele stuk vrijwel onveranderd. Zelfs in de kleine cadens blijft de polsslag van de pauken constant kloppen. De polsslag kan echter in hetzelfde tempo binnen het stuk veranderen of kalmeren (van kwart tot half). Het huidige werk is opgedragen aan de jonge solist Felix Geroldinger uit Oostenrijk. Vandaag horen we de uitvoering op euphonium met piano begeleiding, en horen we de technische vaardigheden van deze solist; ook is het spel duidelijk (articulatie) en dynamisch gebeurt er veel. In de lage registers is niet alles even duidelijk waar te nemen. Maar wat een moeilijkheidsgraad ook in dit werk!
Thibaut De Bondt, Baritone:
Prachtige introductie door Thibaut van Rhapsody for Baritone (Philip Sparke); mooi voorgedragen en mooi van dynamiek. Veel risco neemt De Bondt wel in het zachte tussendeel; wat volgt is een snel deel vol techniek onderbroken door de typische Sparke lijnen die het geheel weer prettig maken om naar te luisteren. Solist heeft heel veel power in zich, en zoekt de grenzen op in dynamiek; veel lukt uitstekend. Pianist is ook uitstekend in vorm! Het zou soms nét nog wat mooier afgewerkt mogen zijn, maar overall een boeiende uitvoering.
Milla Van Lint, Cornet:
Bertrand Morten is verantwoordelijk voor het ca. 5 minuten durende werk Oriental Variations; De Orientaalse sfeer proeven we meteen bij aanvang van het werk. Prima geluid/klank, en ook een mooie voordracht. Technisch begaafd spel, met wat kleine vlekjes in het vervolg van het werk. Maar met veel drive en mooie sfeer. Soms zou de techniek wat duidelijker mogen. Wat een talent horen we toch vanmiddag; zoveel jonge mensen op zo'n hoog niveau...
Pieter Drijkoningen, Tenorhoorn:
Heel beschaafde start van deel 1 uit Franz Strauss' Concerto Opus 8 door deze solist. De klassieke sfeer wordt treffend gespeeld in de zachte gedeelten van deze compositie. De techniek klinkt soms wat minder soepel, maar het blijft wel mooi klinken. De spanning lijkt solist enigzins parten te spelen, en daar is eigenlijk geen reden toe; mooie lijnen, muzikaal spel brengen deze solist een terecht applaus!
Hanne Brosens, Tenorhoorn:
Strauss' Concerto Opus 8 krijgt een reprise; nu van Hanne Brosens. Wat een mooie sound horen we; mooie voordracht in de introductie ook! De techniek is zeer verzorgd, en ondanks wat kleine oneffenheden is het boeiend om naar deze soliste te luisteren. Het rustige middendeel is mooi van klank; soliste weet ook hier de spanning van de toehoorders vast te houden. De finale kent wat kleine oneffenheden, maar wat een uitvoering!
Anke Verboven, Tenorhoorn:
Opnieuw een compositie van Philip Sparke; Masquerade wordt prachtig ingezet door soliste Anke Verboven. Mooie articulatie, mooie zinnen en uitstekende beheersing in de registers, ondanks wat kleine momentjes. Helaas slaat de vermoeidheid toe en dat is erg jammer van deze uitvoering.
Sébastien Rousseau, Tenorhoorn:
We eindigen dit Belgisch evenement met This Wicked Struggle van Belgisch componist Stan Nieuwenhuis. Met veel zeggingskracht start deze gerenommeeerde muzikant zijn bijdrage aan dit evenement.
This Wicked Struggle was een van de eerste stukken die Stan Nieuwenhuis schreef voor brassband nadat hij in 2010 begon met componeren. Het werd geschreven voor Tim De Maeseneer die in 2010 de première van This Wicked Struggle met de WDR Brass Band in Keulen uitvoerde. Rousseau laat het aanwezige publiek genieten van dit werk; wat een beheersing van de althoorn heeft deze man. Op flugelhorn wist hij al vaak het verschil te maken; wellicht doet hij dat vandaag op de tenorhorn met deze pracht compositie van Nieuwenhuis. De introductie naar het snelle deel kent even een momentje, maar vergeten we weer snel.