DOBC Festival Brass Band geeft een gedreven optreden
Festival Brass Band uit Itegem (Belgium) opent wat belooft een prachtige avond te worden voor de brassbandliefhebbers.
"Fanfare for Full Fathom Five" ontleent zijn titel aan Shakespeare's "The Tempest", waar de tekst van Shakespeare verwijst naar een verdrinking tijdens een storm en schipbreuk in water van ongeveer vijf vadem (30 voet) diep. Een effectief openingswerk vol spanning en bravour.
‘Elena van Nick Van Elsen is soliste Leen Vandenhende (bariton) op het lijf geschreven. De muziek neemt na de opening een duistere wending, avontuurlijk en beweeglijk. Niet overal is de soliste even goed te horen.
Other Lives - Oliver Waespi
De donkere akkoorden aan het begin van dit werk zijn afgeleid van ‘Der Doppelgänger’, een van de late liederen van Franz Schubert. Na een korte opening begint de muziek te versnellen en haar eigen vorm te vinden, waarbij ze zich geleidelijk van de inleiding verwijdert. Het complete eerste deel, ‘Rage’, is intens bewogen van karakter. Het daaropvolgende ‘Reflection’ keert terug naar de aanvankelijke akkoordenprogressie, met daarna een reeks wisselende solo’s die in een trager tempo de tijd en ruimte verkennen. Na nog een muzikale golf valt de muziek bijna stil en maakt dan plaats voor het derde deel, Redemption.
De start lijkt wat aan de veilige kant dynamisch. In Rage is het samenspel niet geheel samen. Soms vloeit het ook wat dicht, zodat hoofd- en bijzaken niet te onderscheiden zijn. Met majestieuze klanken en zeer goed spel krijgt Rage verder vorm. De solisten moeten hard werken om er bovenuit te komen. In Reflection lossen de solisten elkaar af met technische hoogstandjes. De muziek wordt nog reflectiever van aard, alvorens een nieuwe opbouw ons meeneemt naar een technische passage met trombone en slagwerk. Ondertussen is het genieten van de sublieme bassectie. Naar het eind toe mag de band in overdrive. Ook dan blijft het dynamisch zeer gecontroleerd wat in deze akoestiek wel het beste werkt.