Tevredenheid overheerst bij Brassband Schoonhoven
Dirigent Paul Holland en BBS-bestuurslid Leon Monteny kijken tevreden terug op de Europese Brassband Kampioenschappen die op 30 april en 1 mei werden gehouden in Birmingham.
Hoe zijn de voorbereidingen verlopen in aanloop naar jullie deelname?
Leon Monteny: "Allereerst waren we ontzettend blij dat het kampioenschap kon doorgaan. Ook het feit dat we zouden gaan spelen in de Symphony Hall gaf een extra dimensie aan deze editie. Dit is als 'home of the British Open' toch een iconische plek voor brassband liefhebbers. Tel daar bij op dat we een periode van twee jaar hebben gehad waarin heel weinig kon en je hebt een band die super gemotiveerd is en waar heel veel energie vanuit gaat. Natuurlijk waren er ook tegenvallers."
Wat zijn de struikelblokken geweest in die periode?
"Vooral financieel was het nog niet zo eenvoudig. Voor de geannuleerde kampioenschappen in Palanga (2020) waren al flink wat uitgaven gedaan en die compenseer je niet zomaar. Gelukkig konden we de subsidie van het Prins Bernard Cultuurfonds die we hiervoor zouden krijgen, doorzetten naar deze editie. Ondanks dat hebben we toch weer een flinke greep uit de clubkas moeten doen en een eigen bijdrage moeten vragen van de leden. We waren natuurlijk heel blij eind januari dat we weer mochten beginnen, maar het begon met beperkingen als anderhalve meter afstand en veel afwezigheid door COVID-besmettingen, besmette huisgenoten of klachten waarbij de testuitslag nog niet bekend was. Dit heeft tot ver in maart geleid tot veel afwezigheid. Daar komt bij dat een aantal muzikanten direct of indirect door COVID niet konden aanhaken. Gelukkig konden de meeste invallers vanaf het begin van de voorbereiding meespelen. In de loop van april viel daardoor toch alles wel weer op zijn plek."
De contacten met Paul Holland, hoe waren die in aanloop naar deelname?
"Ik wil dan toch echt beginnen bij de rol van Erik van de Kolk. Hij heeft immers het merendeel van de voorbereiding op zich genomen. De energie die hij brengt was precies wat we nodig hadden om uit de COVID-crisis te komen. Hij heeft keihard gewerkt, ondanks alle tegenslagen op bezettingsgebied en ervoor gezorgd dat Paul in een gespreid bedje terecht kwam. Daar komt bij dat hij meer dan dirigenten uit het Verenigd Koninkrijk vanuit de muziek en het verhaal achter een partituur vertrekt. Dat voegde veel toe aan een complex verplicht werk als Saints Triumphant en een meer emotionele compositie als Fraternity. Ook is hij met de band meegereisd naar Birmingham en heeft zijn input gegeven tot aan de inspeelrepetities. Hij verdient dus minimaal evenveel credits als Paul.
BBS en Paul Holland hebben een geweldige klik. Holland combineert dwingend en compromisloos zijn met humor en ontspanning die heel veel plezier, vertrouwen en rust brengt. Tijdens de repetitie is hij de onbetwiste leider, maar na afloop staat hij tussen zijn muzikanten. Ook hij is zeer flexibel omgegaan met de bezettings-issues. We hebben tot in de inspeelruimte gelachen om zijn humor en hij spreekt inmiddels zijn eerste woorden Nederlands. Ook hij heeft veel voldoening uit de samenwerking gehaald. Wij zijn de eerste band die hij naar een nationale titel heeft geleid en het was zijn eerste EBBC als dirigent. Hij was daar oprecht trots op en komt graag terug."
Paul Holland: "Het was heerlijk om weer kennis te maken met BBS na onze eerste succesvolle samenwerking op het NBK in 2019 met Philip Wilby's Vienna Nights. Ik was aangenaam verrast om nog een Wilby-stuk te zien voor de Europese kampioenschappen. Het gaf ons nog een kans om verschillende bandformaties te verkennen om de beste balans uit de nieuwe score te halen. Na een paar formaties uitgeprobeerd te hebben, vond ik een opstelling die de cornetten leek te helpen hun technische genialiteit te projecteren zonder de algehele balans van de band te verliezen. Het hielp om hoorns en euphoniums aan de linkerkant van de dirigent te hebben. Saints Triumphant was een prima test. Het was speelbaar voor alle leden van de band, maar vereiste veel aandacht voor stijl, karakter en balans. Ik was erg blij met de uitvoering van het stuk: ik had het gevoel dat we niets achterlieten in de bandroom, het was prima zelfverzekerd gespeeld. Onze eigen keuze, Fraternity, is altijd een plezier om aan te werken. De grootste uitdaging voor de band was het vastleggen van de emotie van het stuk in zowel de luide als de stille dynamieken. Tijdens de voorbereiding van twee weken besteedden we elke repetitie aan het bespreken van balans, toonkwaliteit en frasering. Het eindresultaat was een mooie prestatie vol kwaliteit en emotie en waar we met recht trots op mogen zijn."
Hoe verliep de reis naar Birmingham?
Monteny: "We hebben ervoor gekozen om met de bus te gaan via de Kanaaltunnel. Daardoor konden we ons eigen slagwerk meenemen en het was aanzienlijk goedkoper dan vliegen. We hadden een hotel vlakbij de Symphony Hall met een grote repetitieruimte. Dat bracht rust en overzicht en heeft bijgedragen aan een goed podiumgevoel."
Zijn jullie ook tevreden met de uiteindelijke zevende plaats?
"Heel tevreden! We wisten dat we op het verplichte werk Saints Triumphant net teveel vlekjes hadden om 'in the mix' te komen. Daarvoor moet op dit niveau alles op zijn plek vallen. Gelukkig lukte dat met het keuzewerk wel. We hebben overigens op beide uitvoeringen veel positieve reacties gekregen. Omdat veel mensen ons een top 5/6 notering toedichtten, voelden we aanvankelijk een lichte teleurstelling. Dat heeft echter niet lang geduurd. De bands die boven ons staan, hebben een ontzettend hoog niveau. Daar hoef je je niet voor te schamen. Daar komt bij, dat het al lang niet meer vanzelfsprekend is dat je de bands verslaat die nu onder je eindigen. Het niveau groeit nog steeds, vooral in de breedte."
Wat zou je de deelnemer voor volgend jaar willen meegeven?
"Begin op tijd met de voorbereiding op het keuzewerk om voldoende tijd te hebben voor het verplichte werk. Je moet er namelijk rekening mee houden dat dat een echte 'blockbuster' kan zijn (denk aan Dear Cassandra, Audivi Media Nocte, etc.) waar je slechts 8 weken voorbereidingstijd voor hebt. Gemiddeld genomen vereisen de Europese verplichte werken meer van een band dan de NBK-werken. Daarnaast moet je je voorbereiden op het spelen van twee grote werken binnen 48 uur. Dat is echt een andere spanningsboog dan waar we in Nederland aan gewend zijn. Inmiddels zijn alle landen buiten Nederland en het Verenigd Koninkrijk gewend aan een competitie met een keuzewerk en Britse deelnemers spelen twee grote wedstrijden in amper zes weken (British Open en National Finals). De concurrentie neemt dus doorgaans een keuzewerk mee dat al staat als een huis voordat de voorbereiding voor het plichtwerk begint. Zorg er dus voor dat je niet met een te grote achterstand op de rest begint!"
De volgende Europese kampioenschappen vinden plaats van 5 t/m 7 mei 2023 in Malmö met de Nederlandse kampioen van 2021, Soli Brass uit Leeuwarden.