EBBC Own Choice 6. Cory Band benadert zijn topvorm
Dit werk is gebaseerd op een motief dat is geïnspireerd op de initialen van de Eerste Wereldoorlog (WWI) (die voor het eerst op de solocornet verschijnen) en wordt opgeroepen door de componist om het lineaire centrale verhaal te vertellen van dichter en schrijver John McCrae, die 42-jarige medische officier en majoor van het Canadese leger. Het werk heeft zes doorgecomponeerde delen.
'Ontario - 1914'
We horen militair geroffel en zachte figuraties die de scene neerzetten. Solo's in cornet en euphonium en sopraan temidden van duistere klanken die de sfeer bepalen. Dan een eeuwig durend crescendo en orgel akkoorden die ons meenemen naar WW1.
'Slag om Ieper'
Oorlogsgeluiden, de pieptonen die in je oor blijven hangen na de ontploffingen. Het verhaal wordt in fullcolor verteld door Philip Harper en zijn band. De muziek blijft maar stromen en je wordt het verhaal ingezogen.
'17 dagen van Hades'
In de verstilde omgeving van de loopgraven horen we cadenza's die ons leiden naar het prachtige koraal dat 'Flanders Field' verbeeldt. De muziek is hier zo kwetsbaar en het klinkt zo troostend, en als de melodie in alle glorie terugkomt is het een zeer emotioneel moment. Het spel is zo overtuigend van Cory, dat een enkele inzet die niet helemaal spatgelijk is opvalt.
Het gebruik van de roe ontsteekt 'Bonfire', waarna een dansachtig gedeelte wordt overgenomen door monumentale akkoorden. Daarna horen we alle secties schitteren in de snelle en spannende ‘Poppy Day’.
De kwaliteit waarmee Cory dit werk neerzette is buiten kijf, maar of het werk ook voor Cory het juiste was, blijft de vraag.