Deel 2 van het live verslag van de Willebroek Solo Contest - middagprogramma

Laatste update om 20:30 op Saturday, 23 October

Tijdens de allereerste Willebroek Solo Contest wordt gestreden in vier categorieën. Naast de eer zijn er ook mooie prijzen te winnen in elke categorie.
In de Voordrachtzaal van de Gemeentelijke Schouwburg streden vanmorgen 17 deelnemers met elkaar in de categorie tot en met 12 jaar. In dezelfde zaal wordt het middagprogramma vervolgd met 18 deelnemers in de categorie 16 tot en met 18 jaar. Het is aan de juryleden Arthur Vanderhoeft en Kristien Schuurmans om in deze categorieën de winnaars aan te wijzen.
In de Schouwburgzaal gingen 17 deelnemers de strijd met elkaar aan in de categorie 13 t/m 15 jaar. In de middag en vroege avond is dezelfde Schouwburgzaal de arena voor de deelnemers vanaf 19 jaar, de koningsklasse met maar liefst 23 deelnemers. Juryleden voor de categorieën 13 t/m 15 en vanaf 19 jaar zijn de internationaal vermaarde dirigent Luc Vertommen en euphoniumsolist Bastien Baumet (Paris Brass Band). Bekendmaking van de winnaars en de prijsuitreikingen zijn voorzien rond de klok van 20:00 uur.

Via dit liveblog door CU Brass volgt u de gebeurtenissen tijdens het middagprogramma in de Schouwburgzaal. We starten om 14:00 uur.

14:00 Vito de Coster
We starten met de koningsklasse van deze wedstrijddag: de categorie van 19 jaar en ouder. Het wordt een internationaal feestje met deelnemers uit België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Vito de Coster, euphoniumspeler van Brassband Schoonhoven, mag het spits afbijten. Hij doet dat met de Carmen Fantasy, een bewerking van melodieën uit de bekende opera van Bizet. De bewerking is van de hand van Luc Vertommen, die vandaag in de jury zit. Als Vito tot klinken wil brengen, wat Luc in zijn hoofd hoorde toen hij dit werk schreef, dan zal er een helder gearticuleerde, dynamisch uitgebalanceerde en muzikale uitvoering moeten gaan klinken. Zo kennen we immers maestro Vertommen. Of dat gelukt is? Dat laten we uiteraard weer graag over aan de jury. 

14:13 Gerbrich Greidanus
Als tweede vanmiddag zien we nog een Nederlander. Gerbrich Greidanus laat doorgaans haar euphonium klinken bij Soli Brass te Leeuwarden. Of op het conservatorium van Groningen, waar zij studeert. Gerbrich koos voor Concertino Romantico van Bertrand Moren om zich vandaag in de strijd te mengen.
In de eerste maten eiste de in het charmant rood gestoken euphoniumspeelster de aandacht op van alle aanwezigen in de zaal. Mysterieus, tegelijk zo mooi van klank en expressief en even later zeer overtuigend in het hoge register zonder dat mooie en mysterieuze te verliezen. Waar zou dat heen gaan? Welnu, ik kan niet voor anderen spreken, maar voor mij ging het op reis naar bestemmingen van schoonheid, berusting en vrede. Onderweg kwamen we ook nog wat hobbels tegen in de vorm van zestiende triolen en andere akelig snelle, hoge en lange reeksen nootjes. Gerbrich stuurde er met verve en ogenschijnlijk het grootste gemak doorheen en bracht ons en zichzelf veilig thuis. Jeetje, wat een optreden!

14:27 Klemens Vetter
Zouden Duitse euphoniumklanken anders zijn dan Nederlandse? Dat zullen we snel ondervinden, nu Klemens Vetter het podium betreedt. Klemens strooit doorgaans zijn tonen rond bij het Landespolizeiorchester Rheinlandt-Pfalz, maar vandaag bedient hij het publiek in Willebroek. Net als Vito een half uurtje geleden doet hij dat met de Carmen Fantasy van Bizet/Vertommen.
Na 30 seconden weten we in ieder geval dat Duitse euphoniumklanken mooi, aangenaam, helder en trefzeker kunnen klinken. Die eerste indruk blijft het hele optreden door bevestigd worden. Kunnen we hier spreken van techniek, die in dienst staat van datgene wat de muzikant wil communiceren? Dat is immers het ideaal van iedere solist. En is dan datgene wat de muzikant wil communiceren ook precies dat wat de jury graag als muzikale boodschap wil krijgen? Vragen die ik niet kan beantwoorden. Wel kan ik meegeven dat dit optreden mij bekoorde. Van begin tot eind.

14:42 Thomas van Beersel
De euphoniums zijn populair bij de topmusici, die vanmiddag hun opwachting maken. En wie kan ze dat kwalijk nemen? Ik niet in ieder geval. Het is nu aan Thomas van Beersel, euphoniumspeler bij het Mechels Harmonieorkest, om zijn duit in het zakje te doen. Die duit bestaat uit het in euphoniumkringen bekende en geliefde Party Piece van Philip Sparke. Een goed feestje op z’n tijd is altijd welkom.
Hoe anders kan hetzelfde instrument klinken bij verschillende muzikanten. In het eerste gedeelte van Party Piece klinkt de euphonium in handen van Thomas van Beersel liefdevol. In het snellere gedeelte, daar waar het feest los moet barsten, meen ik toch de romantische ziel van Thomas nog steeds een beetje terug te blijven horen. Een wild feest, waar alle remmen los gaan en de gasten aan de lampen hangen? Of toch liever een kleinschaliger feestje met hapjes en drankjes en een leuk spelletje schaak tot besluit? We gaan afwachten waar de voorkeur van de jury naar uitgaat vandaag.

Kandidaat nummer vijf heeft zich moeten laten verontschuldigen, zo laat de organisatie ons weten. Het tijdschema wordt wel aangehouden, wat betekent dat we kort na drieën het programma weer zullen vervolgen.

15:05 Hanne Brosens
Hanne Brosens, studente aan de LUCA School of Arts, manifesteert zich vanmiddag met Capriccio Brilliante van Herman Bellstedt in een bewerking van de legendarische altist Sandy Smith. Bellstedt was rond de eeuwwisseling van de 19e naar de 20e eeuw een beroemd cornettist en componeerde tal van werken voor dit instrument. Repertoire met een geschiedenis dus, maar niettemin nog steeds een hele kluif voor hedendaagse instrumentalisten. Of dit type compositie genoeg muzikale inhoud heeft om potten te kunnen breken in een wedstrijd op dit niveau? Ik laat die vraag graag over aan de deskundigen om te beantwoorden. Het sierlijke thema past in ieder geval wonderwel bij de lichte klanken van Hanne’s althoorn en zij zet haar beste beentje voor om te leveren. Wat meer kunnen we van musici die voor ons spelen verlangen?

15:13 Jurgen van de Wardt
De eerste twee delen van Euphonium Music van Brian Bowen (niet te verwarren met de bekende Amerikaanse euphoniumspeler Brian Bowman) staan op de lessenaar van Jurgen van de Wardt. Deze euphoniumspeler beweegt zich doorgaans in fanfarekringen bij het Gelders Fanfare Orkest en Psalm 150 uit Dinxperlo. Een mooie repertoirekeuze van Jurgen om te kiezen voor het werk van Bowen. Technisch niet het meest veeleisend, maar vanuit muzikaal oogpunt gezien hebben we te maken met een topwerk uit het repertoire. Welke interpretatiekeuzes zal Jurgen maken? En zullen die keuzes de jury kunnen overtuigen? Jurgen levert in ieder geval volledige inzet om zijn punt te maken. Begrijpelijk dat de organisatie een tijdslimiet hanteert om de wedstrijd niet tot onwerkbare lengte te hoeven rekken. Jammer is wel dat een concerto als dit dan na het tweede deel moet stoppen. Voor de luisteraar blijft daardoor een wat onbevredigend gevoel achter. En misschien zelfs voor de solist (en de jury?) een gevoel van anti-climax?

15:27 Wim Matheeuwese
Psychedelia van Bertrand Moren. Dat moest het worden voor Wim Matheewese, bastrombonist van Brassband Willebroek. Op eigen bodem, op het voor hem ongetwijfeld meer dan bekende concertpodium, moet dit werk hem helpen om hoge ogen te gooien in de wedstrijd. Zal Wim onze geesten kunnen verruimen? En belangrijker nog voor hem: kan hij de geesten van de juryleden tot extatisch zweven brengen?
Wim gaat spelen en dat zorgt ervoor dat wie in de zaal zit de rug recht. De zaal vult zich tot in het verste hoekje met rijke, warme, knetterende, splijtende, zacht zuchtende, snelle, melodieuze, dwaas lage en hemelhoge bastrombonegeluiden. Psychedelia als titel snap ik na een paar minuten heel goed. Er staat een bastrombonetovenaar op het podium. De jury heeft de bladmuziek voor zich en zal daaruit de bedoelingen van de componist kunnen toetsen aan dat wat er klinkt. Ik hoef er alleen maar van te genieten. Heerlijk!

 

We pauzeren even, waarna het programma om 16:05 verder zal gaan. Het programma belooft nog veel moois.
Bent u in de gelegenheid, zoek dan ook zeker de livestream op, zodat u ook in beeld en geluid de verrichtingen op het podium kunt volgen. De livestream is via de website van CU Brass te vinden.

16:05 Laurens Romboud
Franz Strauss, de vader van de beroemde Johann Strauss (die van de walsen en polka’s), was een uitstekend hoornist en componist. Zijn Nocturno staat nu op het programma om uitgevoerd te gaan worden door Laurens Rombaud. De esbassist maakt er een aangename belevenis van. Zijn bastuba zingt en zoemt donkerbruine tonen door de zaal. Met dit werk, bestaande uit mooie, simpele melodielijnen, zal hij niet meedoen voor de prijzen. Maar dat is natuurlijk ook niet altijd nodig. Mooie muziek maken en daarvan genieten is toch ook een nobel doel?

16:13 Frank Vermeylen
Erik Mast is een Belgische componist, dirigent, pedagoog en bastrombonist. Zijn Triptiek belandde bovenaan het voorkeurslijstje van Frank Vermeylen voor de contest van vandaag. Concertband De Scheldezonen is het orkest waar Frank zijn klanken meest in het rond strooit. Vandaag worden ze de Schouwburgzaal in Willebroek ingeblazen. We maken ons op voor wederom een optreden op esbas.
Soleren op bastuba is een bezigheid die veel vraagt van de dapperen die dit aandurven. Frank durfde het aan en dat is lovenswaardig. De prima bassist kan in menige wedstrijd hoge ogen gooien, maar in het deelnemersveld van vandaag zal een hoge eindklassering er waarschijnlijk niet in zitten. Dat zegt niets over de kwaliteiten van Frank, maar wel over het hoge niveau van dit concours.

16:27 Sophie Quinchon
Sophie Quinchon, verbonden aan het Conservatoire et Brassband de Douai, koos de Variations on a Welsh Theme van Peter Kneale als haar voorkeursstuk om vanmiddag deel te nemen aan deze solistenwedstrijd. De Francaise voert het werk uit op althoorn. Met toewijding en naar beste kunnen wordt de compositie tot klinken gebracht. Naarmate het werk vordert lijkt Sophie’s vertrouwen in eigen kunnen te groeien. Dat levert al met al een aangenaam optreden op. 

16:38 Adrià Cisneros Abril
Adrià Cisneros Abril klinkt niet als de naam van een Nederlandse euphoniumspeler. Feitelijk gesproken is hij dat als student op het Conservatorium van Amsterdam natuurlijk wel. De eerste twee delen van het Concerto for Euphonium van Philip Wilby is de keuze van Adrià en waarschijnlijk zijn leraar om deel te nemen aan de muzikale krachtmeting van vandaag. Met een licht vibrato in de muzikale lijnen en snelle vingers waar het nodig is wordt het eerste deel geslecht door deze vakstudent, die zich het meest op z’n gemak lijkt te voelen bij heel veel noten per seconde. De Griekse dans Zeibekikos is dan ook een kolfje naar de hand van deze vingervlugge artiest. Wat het geheel uiteindelijk in de eindrangschikking op zal leveren is een spannende.

16:52 Christine Rolland
Christine Rolland heeft het podium betreden om haar vertolking te geven van Vintage van de Amerikaanse hedendaagse componist David Gillingham. Je hebt van die muzikanten, die je direct vanaf de eerste toon bij de kladden pakken. Dat is met deze euphoniumspeelster ook het geval. En het blijft niet bij die eerste toon alleen. Ze boetseert haar muzikale lijnen, tovert met klankkleuren en brengt ogenschijnlijk simpele lijntjes heel spannend tot leven. De jury verricht het werk vandaag geblindeerd. Jurylid Bastien Baumet weet dus niet dat zijn directe collega van Paris Brassband op het podium staat te toveren. En toveren doet ze, ook in de technische uitdagingen in dit werk. Wat er voor mij het meeste uitspringt is de prachtige klank. Veel expressie waar de muziek dat vraagt. Vol, stevig, sterk, vol kleur en warmte. Precies wat nodig is om de muziek van dat moment recht te doen. Ongeacht wat de jury gaat beslissen: dit was een top-optreden wat mij betreft.

17:05 Anne-Sophie Leveugle
Het Concerto for Bb Cornet is een van de standaardwerken voor cornettisten. Anne-Sophie Leveugle koos dit werk om zich vandaag naar beste kunnen te manifesteren. Dat zou deze cornettiste, die de repianopartij bij Brassband Willebroek voor haar rekening neemt, wel toevertrouwd moeten zijn. En inderdaad stelt ze niet teleur. Geroutineerd levert Anne-Sophie haar aandeel in de solistenwedstrijd af. Met een mooi open geluid buitelen alle tonen trefzeker over elkaar de zaal in. In het tweede deel worden keurig alle muzikale lijnen door de zaal heen gedrapeerd. Het derde en laatste deel gebruikt Anne-Sophie precies voor datgene waar slotdelen doorgaans voor gecomponeerd plegen te worden: een dik uitroepteken zetten achter al hetgeen muzikaal al voorbij is gekomen.
Wat ben ik blij dat ik geen oordeel hoef te vellen of een rangorde aan hoef te brengen. Ik hoef alleen maar te genieten van al het moois.

17:20 Rousseau Sébastien
Wie in het verleden Brassband Buizingen heeft horen spelen weet dat de flugelpartij daar ooit op fabelachtige wijze werd ingevuld door Sébastien Rousseau. Het is dan ook een aangename verrassing om zijn naam in het programmaboekje te zien prijken. De flugelmeister speelt tegenwoordig althoorn en zal zich de huid duur verkopen met: Aviritia, from 7 Deadly Sins, gecomponeerd door Ludovic Neurohr.
Welke superlatieven wilt u van mij horen om deze performance te beschrijven? Ik ken nauwelijks grotere dan die ik al eerder vandaag heb gebruikt. Maar die heb ik wel nodig als ik recht wil doen aan wat zojuist op dat podium gebeurde. Schitterend? Technisch ongelofelijk knap? Muzikaal bij de keel grijpend? Allemaal waar. Maar het is meer. Veel meer. Ik heb de juiste woorden niet.
Mag de lof ook naar de uitstekende pianiste gaan? Nee, dat mag niet. Dat moet!

Er volgt nu een korte pauze in het programma. Om 17:50 gaan we verder.

17:50 Stefan Kamelger
Philip Sparke’s Harlequin staat nu op het programma. Stefan Kamelger is de muzikant, die de overbekende compositie voor ons ten gehore zal gaan brengen. De Musikkapelle Niederdorf is de omgeving waar Stefan zijn tonen normaal gesproken rondzingt. Vandaag mag Willebroek genieten van zijn klanken. We horen een uitstekende euphoniumspeler, die af en toe zijn zenuwen net niet onder controle kan houden. Hij laat zich er niet door van de wijs brengen, wat op zich al een grote kwaliteit is. Gelukkig krijgt Stefan’s harlekijntje in het snelle gedeelte alle ruimte en alle kans om grappend en grollend de zaal in te tuimelen. Job volbracht!

Helaas valt er nog een kandidaat uit, waardoor er een kleine pauze is tot 18:12.

18:15 Tom de Laet
Tom de Laet is euphoniumspeler bij Mercator Brassband en bij Koninklijke Fanfare Tenierskring. Hij koos het Concerto van Amilcare Ponchielli om vandaag aan het concours deel te nemen. De tijdgenoot van Verdi componeerde dit werk voor Flicorno Basso, wat prima te vertalen is naar euphonium. Tom schotelt ons een solide uitvoering voor, waarbij opvalt dat de klank zowel in het hoog, midden als laag robuust en egaal blijft. De technische uitdagingen in het werk lijken helemaal geen uitdagingen te zijn voor deze bedreven muzikant. Een ambachtelijk prima in elkaar stekende vertolking.

18:30 Sander Vermeersch
Wie houdt er niet van een goeie T-bone? Iedereen toch, of ‘ie nu goed gebakken van de grill af komt, of in de handen ligt van een met mondstuk en schuif bedreven koperblazer. Het eerste deel van het T-Bone Concerto van Johan de Meij is het werk naar keuze van Sander Vermeersch om van zich te laten horen op het wedstrijdpodium. Is de trombonist van Koninklijke Fanfare Tenierskring klaar voor deze pittige kluif?
Ja hoor, dat is ‘ie! We krijgen onze T-bone eerst opgediend met een pittige saus. Daarna wordt het even goed doorbijten in het hoge register. Met de demper in de klankbeker wordt het weer lekker pittig. Vanaf daar wordt het bordje met plezier verder leeggegeten. Zo te zien is Sander zelf niet zo tevreden. Wij zijn dat wel.

18:43 Lina Van Lint
Fiësta van componist Bertrand Moren is voor Lina van Lint, solo-althoorniste van Brassband Willebroek, het werk waarmee zij deelneemt aan deze wedstrijd. Duidelijk is al na enkele tientallen seconden dat we hier te maken hebben met een muzikante, die beschikt over een groot dynamisch bereik, een fraai geluid en ruime technische vaardigheden. Deze capaciteiten worden naar alle regelen der kunst ingezet om de noten te vertalen naar een sluitend muzikaal verhaal. Of dat in voldoende mate gelukt is om potten te kunnen breken bij de jury gaan we over ruim een uur horen bij de bekendmaking van de resultaten.

18:53 Thomas Dubois
Het eerste deel van het Euphonium Concerto van Martin Ellerby moet het gaan doen voor Thomas Dubois. Thomas studeert euphonium aan het Parijse Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse. Het vierdelige Concerto schreef Ellerby voor Steven Mead en is een van de meest uitdagende in z’n soort.
We krijgen een technisch zeer knappe vertolking voorgetoverd, waarin werkelijk ieder nootje hoorbaar is. Knap! Opvallend bij deze euphoniumspeler zijn de grote dynamische verschillen, waartoe hij in staat is. In de sterke dynamiek leidt dat soms tot een bijna trombone-achtig timbre. Dat is een constatering; geen oordeel. Dat laten we graag over aan de deskundigen in de jury. De meer expressieve gedeelten in het stuk komen iets minder overtuigend de zaal in. Doet het iets af aan de knappe technische prestatie van deze vakstudent? Nee, natuurlijk niet. Het was een zeer, zeer knappe ambachtelijke vertolking.

Volgens het programmaboekje zou nu de laatste deelnemer het podium gaan betreden. Helaas heeft ook deze deelnemer moeten afzeggen. Dat betekent dat de jury zich nu gaat beraden over de uitslag. Wanneer de prijsuitreiking gaat plaatsvinden, dan melden we ons uiteraard weer.

 

PRIJZENPAKKET

Er is een mooi prijzenpakket te verdienen voor de 1e, 2e en 3e plaatsen. De prijzenpot bestaat uit geldprijzen, compositieopdrachten, solo-optredens bij de gerenommeerde Brassband Willebroek, bekers, lessen bij de solisten van Brassband Willebroek, waardebonnen voor muziekstukken van uitgeverij Hal Leonard en waardebonnen die besteed kunnen worden bij muziekinstrumentenhandel Lemca en Buffet Crampon. In totaal gaat het om een waarde van meer dan 3000 euro. 

UITSLAGEN WILLEBROEK SOLO CONTEST 2021

Categorie t/m 12 jaar
1e plaats: Jisse Kuipers 95%
2e plaats: Sebastiaan Aerts 93,5%
3e plaats: Leonore Dobbelaere 91,5%

Categorie 13 t/m 15 jaar %
1e plaats: Jan van de Watering 92%
2e plaats: Warre den Dievel 97%
3e plaats: Amaury Dehaene 90,5%

Categorie 16 t/m 18 jaar
1e plaats: Niels Lukkesen 98%
2e plaats: Joran Ambroes 96%
3e plaats: Simon Binon 95,5%

Categorie 19 jaar en ouder
1e plaats: Thomas Dubois 97%
2e plaats: Sébastien Rousseau 95,5%
3e plaats: Klemens Vetter 94%

Publieksprijs: Frank Vermeylen

Met dank aan de vlekkeloze organisatie, die het onder leiding van Lode Violet voor elkaar kreeg om op het gehele programma vanaf vanmorgen 10 uur tot en met de prijsuitreiking aan toe slechts twee minuten uit te lopen.

Hiermee sluiten we dit liveblog.