Live verslag Willebroek Solo Contest
Tijdens de allereerste Willebroek Solo Contest wordt gestreden in vier categorieën. Naast de eer zijn er ook mooie prijzen te winnen in elke categorie.
In de Voordrachtzaal van de Gemeentelijke Schouwburg strijden vanmorgen 17 deelnemers met elkaar in de categorie tot en met 12 jaar. In dezelfde zaal wordt het middagprogramma vervolgd met 18 deelnemers in de categorie 16 tot en met 18 jaar. Het is aan de juryleden Arthur Vanderhoeft en Kristien Schuurmans om in deze categorieën de winnaars aan te wijzen.
In de Schouwburgzaal gaan 17 deelnemers de strijd met elkaar aan in de categorie 13 t/m 15 jaar. In de middag en vroege avond is dezelfde Schouwburgzaal de arena voor de deelnemers vanaf 19 jaar, de koningsklasse met maar liefst 23 deelnemers. Juryleden voor de categorieën 13 t/m 15 en vanaf 19 jaar zijn de internationaal vermaarde dirigent Luc Vertommen en euphoniumsolist Bastien Baumet (Paris Brass Band). Bekendmaking van de winnaars en de prijsuitreikingen zijn voorzien rond de klok van 20:00 uur.
Via dit liveblog door CU Brass volgt u de gebeurtenissen van vanmorgen in de Schouwburgzaal. We starten om 10:00 uur.
Het liveblog van de gebeurtenissen vanmiddag is te volgen in het tweede, separate, deel van dit artikel.
10:00 Jan van de Watering
Het spits afbijten is nooit het gemakkelijkst. Trombonist Jan van de Watering heeft er zo te zien én te horen weinig last van. Het eerste optreden in de categorie 13 t/m 15 jaar gaat van start gaat met Morceau Symphonique van Guilmant. Voorwaar geen kinderachtig werkje! Jan van de Watering levert af waarvoor hij gekomen is: een mooie en degelijke performance. Hoe dit in verhouding gaat staan met alle optredens in deze categorie? Dat is uiteraard aan de jury!
10:10 Joris Libbrecht
Joris Libbrecht betreedt als tweede het podium om zijn vertolking van Andante et Allegro van Guy Ropartz te laten horen. De jonge trompettist kiest ervoor om de grenzen op te zoeken van met name de zachte dynamiek. Die keuze voor meer mogelijkheden voor expressie levert natuurlijk ook risico’s op. Al met al een frisse uitvoering, ook door de wijze van uitvoering van de snellere gedeelten.
10:19 Loranne van Laenen
Silver Threads Among the Gold is het werk, waarmee cornettiste Loranne van Laenen hier vandaag haar opwachting maakt. Het arrangement van William Rimmer biedt de soliste alles wat nodig is om haar expressieve kanten en technische vaardigheden ten toon te kunnen spreiden. Het expressieve komt bij mij zeker binnen. De jongedame grijpt met haar aangename geluid mijn aandacht en laat die niet meer los. Behoedzaam laveert Loranne zich door Rimmer’s technisch veeleisende variaties op het bekende thema. Wie kan dit jonge meisje haar behoedzaamheid kwalijk nemen? Dit werk is immers voor doorgewinterde koperblazers nog een serieuze opgave.
Corona laat ook in België zijn sporen na. Reden waarom er vandaag enkele kandidaten uitgevallen zijn, aldus de organisatie. Men gaat zich wel aan het tijdschema houden, wat betekent dat we even pauzeren tot aan het optreden van kandidaat nummer vijf.
Helaas blijkt ook kandidaat nummer vijf uitgevallen te zijn. Men verzekert het publiek ervan dat kandidaat nummer zeker wél zal optreden.
Gelukkig begint de mooie concertzaal zich nu wat meer te vullen met publiek. De jonge solisten verdienen dat zeker, want er wordt met liefde voor de muziek gespeeld. Dat zie je, dat hoor je en dat voel je, los van hoe de werken uiteindelijk technisch over het voetlicht komen.
10:43 Warre den Dievel
Warre Dendievel heeft Morceau de Concert van Pennequin op de lessenaar gelegd. Hij komt nauwelijks boven de grote concertlessenaar uit, maar des te meer laat hij zich horen. Wat een zelfvertrouwen en wat een flair zo in de eerste 30 seconden. Is het waar dat je bij een koperblazer na de eerste tiental tonen al weet wat voor vlees je in de kuip hebt? Bij deze trompettist, leerling van het Stedelijk Conservatorium Brugge, bleek dat zeker het geval te zijn. Warre vult de zaal met zijn presentie, zijn interpretatie en zijn muzikale lef. Wat het oordeel van de jury ook zal zijn: ik vond het heerlijk!
10:54 Arthur Gilson
Song and Dance is een bekende cornetsolo van Philip Sparke. Arthur Gilson is de cornettist van dienst, die het werk vandaag op het grote podium brengt. Wederom een solist, die maar net boven de grote lessenaar uitkomt, maar de Song klinkt volwassen en met vertrouwen. De Dance buitelt en tuimelt vrolijk uit de klankbeker van de leerling van het SLAC Conservatorium Leuven, alsof het allemaal geen moeite kost. Wat stoppen ze hier in het water, dat deze jongelui op zo een jonge leeftijd al zulke prestaties leveren?
De eerste officiële pauze dient zich aan. Om 11:09 vervolgen we het programma.
11:09 Fons Dobbelaere
Fons Dobbelaere is de eerste bastubaïst, die vandaag zijn opwachting maakt. His Majesty the Tuba van Robert Dowling is het werk van zijn keuze. Een besbas is een beest wat je echt moet bedwingen om er strakke tonen met kern op te kunnen spelen. Laat staan om er muzikale lijnen mee te kunnen boetseren. Fons laat in zijn optreden horen dat hij prima op weg is om zijn beest tam te krijgen. Kern zit er zeker in het geluid en ook de technische vaardigheden lijken in orde. Dat zijn de bouwstenen om een werk tot leven te kunnen laten komen. Hoe een muzikant dat doet en welke keuzes hij daarbij maakt is wat een optreden interessant en onvergetelijk kan maken. Is dat gelukt voor Fons? Dat is aan de jury om te bepalen!
11:18 Victor Decruyenaere
Carl Höhne componeerde zijn Slavische Fantasie met de typische kenmerken van de Slavische volksmuziek in gedachten. Emotioneel geladen, flamboyant, met bravoure. Dat vraagt een goede uitvoering van dit werk. Trompettist Victor Decruyenaere doet met zijn uitvoering een bewonderenswaardige poging. Aan emotie en bravouren geen gebrek bij deze trompettist, maar in hoeverre zal de jury kleine technische vlekjes mee laten wegen in het finale oordeel?
Gelukkig bestaat de jury vandaag uit twee uitstekende musici, dirigent Luc Vertommen en euphoniumsolist Bastien Baumet, die beiden als geen ander weten hoe het is om onder druk op een podium te moeten presteren én beiden ook een enorme ervaring als docent hebben. Het oordeel is bij deze heren in goede handen!
11:29 Matthias Debrabandere
Is er een bekendere cornetsolo dan de Caprice Zelda? Een gouwe ouwe in het repertoire, die iedere cornettist een keer gespeeld moet – en wil – hebben. Omdat ‘ie zo mooi is. Omdat ‘ie alles heeft wat een cornet zo mooi kan laten zingen. Mits natuurlijk de betreffende cornettist het er allemaal aan de voorkant in stopt. Je zou bijna vergeten dat we nog steeds luisteren naar solisten in de categorie 13 t/m 15 jaar, want ook Matthias Debrabandere levert een volwassen uitvoering af. Met een expressief cornetgeluid, met begrip van wat hij staat te doen, met de benodigde technische bagage en…..met plezier.
11:39 Niels de Vidts
Niels de Vidt is de trompettist, die vervolgens mag schitteren op het grote podium. Hij speelt het Concertino van André Waignein. Niels verricht zijn noeste arbeid naar beste kunnen. Het is zonder meer een prestatie om alleen al op dat podium te dúrven verschijnen en helemaal in je eentje voor het publiek trompet te gaan spelen. Daarvoor verdient ook Niels onze bewondering. Voor de prijzen zal hij waarschijnlijk nog niet meedoen, maar de opgedane ervaring vandaag is ook heel wat waard.
11:46 Heirbrant Victor
Barat is een van die Franse componisten, die een indrukwekkend aantal mooie, uitstekende werken hebben gecomponeerd voor de jaarlijkse overgangsexamens van het conservatorium in Parijs. Fantaisie en Mib is ook zo’n werk en misstaat zeker niet op het concertpodium. Heirbrant Victor legt vandaag een trefzekere en degelijke uitvoering neer.
11:54 Amaury Dehaene
Hoorden we eerder vanmorgen Silver Threads Among the Gold in het arrangement van William Rimmer, nu komt hetzelfde thema terug maar dan in de bewerking van William Allison. Amaury Dehaene is de eerste althoornsolist van vandaag, die het werk zal uitvoeren. De klank komt aangenaam en met warmte uit de klankbeker en technisch lijkt alles goed te verlopen. Is dat voldoende om in het linker rijtje te eindigen straks?
12:04 Heike de Walsche
Heike de Walsche maakt haar opwachting om Rondino van Allan Street te gaan vertolken op trompet. Zenuwen kunnen de meest fantastische koprblazer parten spelen op de meest cruciale momenten. De mondslijmvliezen drogen op met als gevolg dat een heldere articulatie onmogelijk wordt. Was het dit wat Heike parten speelde? Ik ben er stellig van overtuigd. Net zo goed als ik ervan overtuigd ben dat zij een prima trompettiste is. Die vandaag een wat onfortuinlijke dag had. Ook dat hoort bij het leven van de koperblazer.
12:10 Jarne de Walsche
Van componist Allison mogen we een vertolking verwachten het werk Iona, gespeeld op althoorn door Jarne de Walsche. Jarne laat zijn althoorn klinken met een tamelijk stevig en vol geluid. De tonen springen in de diverse variaties vrolijk uit de klankbeker en resoneren steeds mooi na tegen de houten betimmering van de concertzaal. De air varië type solowerken zijn altijd prima lesmateriaal, waar leerlingen techniek, voordracht en uithoudingsvermogen naar hartenlust mee kunnen oefenen. Of dit ook het type solowerk is waar je hoge ogen mee gaat gooien op een wedstrijd als deze, vraag ik me af. Tenzij je natuurlijk de jury omver blaast met je performance. Is dat in dit geval zo geweest? Dat is wederom aan de jury.
12:17 Pauline Verwee
Pauline Verwee, altiste bij brassband Panta Rhei, koos Variations on a Welsh Theme van Peter Kneale uit om haar huid zo duur mogelijk te kunnen verkopen in Willebroek vandaag. Een mooi vibrato in de langzamere variaties en voldoende technische bagage om alle nootjes op tijd weg te krijgen kan Pauline niet ontzegd worden. Hoe duur Pauline uiteindelijk haar huid verkocht heeft blijft nog even gissen.
12:30 Edith Vanhee
De laatste soliste van deze morgen is Edith Vanhee. Op euphonium zal zij het Concertino pour Trompette et Piano van André Waignein gaan vertolken. Dat is exact twee minuten later dan in het programmaboekje staat aangekondigd, voorwaar een knappe organisatorische prestatie van organisator Lode Violet en zijn team!
Edith neemt strategisch plaats op het podium: met de klankbeker naar de zaal gericht en dicht bij haar pianist. Voor het richten van de klank is dat best een logische keuze misschien. Maar een consequentie hiervan is dat ik vanaf mijn plaats nu niet het gezicht van de muzikante kan zien, maar slechts haar rug. Wat natuurlijk uiteindelijk niets afdoet aan haar muzikale prestatie.
Na deze enerverende ochtend gaan we even pauzeren hier in de Schouwburgzaal. Om 14:00 uur wordt het programma vervolgd met de koningsklasse van vandaag: de categorie van 19 jaar en ouder.
Hiervoor verwijzen we u graag naar deel 2 van dit artikel.