Foden's Band terug naar jaren '30
Three strikes out
Het RNCM Brass Band Festival opent dit jaar met een concert van de Foden's Band. Onder leiding van James Gourlay en Michael Fowles wordt aandacht besteed aan de ongeëvenaarde prestatie van de band in de jaren dertig van de vorige eeuw. Zeven nationale titels, waaronder twee hat-tricks, die je in die tijd ook een jaar uitsluiting opleverde. Een regel die we ons nu niet meer kunnen voorstellen. Drijvende krachten achter de successen van de toenmalige Fodens Motor Works Band waren dirigent Fred Mortimer en zijn drie zonen Alex, Harry en Rex.
Kenilworth van Arthur Bliss is de concertopener en Gourlay geeft het werk de grandeur van het Engelse buitenleven van die tijd. Dat sluit mooi aan op een nieuw werk van Liz Lane die vijf generaties van haar eigen familie portretteert in Tide and Time. De eerste wereldpremière van het weekend opent met een muzikale beschrijving van een zeezicht schilderij van haar overgrootvader. De muziek is tonaal en prettig om naar te luisteren, maar er ontbreekt iets, waardoor het maar niet spannend wil worden en op afstand blijft.
Vorig jaar overleden Bourgeois wordt herdacht tijdens het festival
Het laatste werk voor de pauze is van Derek Bourgeois en werd in opdracht van Foden's Band geschreven. Trials and Triumphs beschrijft de dag van een wedstrijd. De spanning vooraf, vormgegeven met typische verhalende muziek die tijdens de eerste brassbandkampioenschappen zo geliefd was, dan verandert de sfeer om de spanning op het podium te laten horen. Elementen van zijn bekende brassbandwerken, hij schreef er maar liefst 50, zijn hier te horen. En uiteindelijk eindigt het in victorie en klinken de klanken van een klinkende overwinning. Het latere werk van Bourgeois is niet het beste werk en het is de vraag of Trials and Triumphs ooit ergens op zal duiken als contestpiece, maar het geeft wel een steelse blik op de brassbands van de jaren dertig.
A Downland Suite is een klassieker in het brassband repertoire. John Ireland schreef het om zijn eigen streek The South Downs eens muzikaal in het zonnetje te zetten. De oorspronkelijke opname van de Natioanle Kampioenschappen in 1934 heeft het zelfs tot de CD gebracht en daarop is te horen hoe Alex Mortimer op prachtige wijze de cornetsolo van het tweede deel Elegy speelde. Mark Wilkinson gaf vanavond een sfeervolle ingetogen versie in een tempo dat door Gourlay redelijk hoog werd gehouden.
Marimba en Euphonium een gewaagde combinatie
Concerto Grosso van Etienne Crausaz vormde opnieuw een groot contrast met het voorgaande en was zeker fijn om naar te luisteren. De combinatie euphonium/marimba is niet een natuurlijke en er moest dan ook af en toe flink gezocht worden naar de balans. Gary Curtin en Mark Landon waren de solisten. Hoewel al zeven jaar oud laat het werk zien wat de componist te bieden heeft en dat zal hopelijk nog veel moois opleveren.
Laatste werk op het programma was het zelden nog gehoorde Seascapes van Ray Steadman-Allen. Geschreven voor de Nationale Kampioenschappen van 1988 is het werk geen vaste waarde geworden en dat is toch jammer. Foden's wist met haar enigzins klassieke brassbandklank een uitvoering neer te zetten die boeide en die goed liet horen hoeveel muziek er in dit werk zit, dat Steadman-Allen nu eens niet voor het Leger des Heils schreef.
James Gourlay had voor de behoorlijk gevulde zaal nog een toegift in petto. Met 'Mid All the Traffic van Leonard Ballantine trok de dirigent de laatste energie uit de band, die vanavond met vlag en wimpel slaagde met dit lastige programma.
Het RNCM Brass Band Festival vindt plaats van 26 tot 28 januari in het Royal Northern College of Music in Manchester.